Annons

Hur tätt mot skärmen ska kalibratorn vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Hur tätt mot skärmen måste kalibratorn vara för att få optimalt resultat? Som det är nu hänger den några millimeter ifrån skärmen. Gör det något?

Det finns ju liksom som sugproppar på kalibratorn och första gången jag kalibrerade ( för nån dag sedan) så tryckte jag nästan fast kalibratorn mot skärmen. Upptäckte efteråt att det blev märken på skärmen efter "sugpropparna", så den här gången lät jag bli att trycka fast den. Men, som sagt, gör det nåt om kalibratorn hänger några millimeter från skärmen när man kalibrerar?
 
Du ska nog låta den sluta tätt på skärmen. I manualen till min Eye-One kalibrator står det att detta är viktigt.
 
Okej, men det blir ju, som sagt, märken då efter sugpropparna ...

Jag har en Eye-One Display 2.

Kanske är bäst att jag kalibrerar om nu då, efter att jag har tryckt fast den på skärmen.
 
Hej

Fastsättning beror på skärmtyp!

Sugkopparna är för en gammal CRT tjockskärm,

för platta skärmar finns en tyngd man hänger på sladden som motvikt. man bara hänger den över skärmen.

Lycka till!
 
iBoat skrev:
Du ska nog låta den sluta tätt på skärmen. I manualen till min Eye-One kalibrator står det att detta är viktigt.

Min kalibrator följde med i lådan när jag köpte min NEC 21Uxp. Det jag tycker är lite konstigt är att detinte följde med nån manual till själva kalibratorn. Jag undrar t ex vad den där svarta gummiploppen är för nåt. Är det nån slags tyngd som man ska lägga ovanpå kalibratorns USB-sladd för att, så att säga, hålla den på plats?
 
Det är en tyngd som ska användas på LCD skärmar, på CRT skärmar kan sugpropparna användas.

Sorry, tänkte inte på det i mitt första inlägg.
 
Lotta Wesslund skrev:
Hej

Fastsättning beror på skärmtyp!

Sugkopparna är för en gammal CRT tjockskärm,

för platta skärmar finns en tyngd man hänger på sladden som motvikt. man bara hänger den över skärmen.

Lycka till!

Jaham, då fick jag svar på vad den där svarta gummiploppen var för nåt. En tyngd alltså, som jag trodde. Jag har en platt skärm. När jag hänger kalibratorn över skärmen, så som du säger, blir det ju lite luft mellan kalibratorn och skärmen. Vad jag förstår menar du att det där (millimeterstora) mellanrummet mellan skärm och kalibrator inte gör nåt, alltså?
 
Tack för länken till produktbladet. Jag laddade ned det nu.

Efter att ha sett på bilderna i det där produktbladet såg jag hur man kunde göra för att få kalibratorn att liggamot skärmen. Man vinklar upp skärmen något och hänger sedan kalibratorn över skärmen, då hamnar kalibratorn tätt mot skärmen.
 
Jag kör sån här Expresskalibrering. Då står det bland annat: "Avoid ambient light, cover the monitor while measuring". Vad menas med det? Ska man täcka över monitorn när man kalibrerar? Verkar underligt!
 
Ja, det är för att undvika ströljus från rummet. Det går lika bra att mörklägga och släcka alla lampor.
 
Hur har de tänkt att man ska ställa in skärmen med rgb-kontrollerna om man täckt över den?

Kanske räcker att täcka den i slutet av processen, när själva mätningen görs dock ...
 
AFE skrev:
Hur har de tänkt att man ska ställa in skärmen med rgb-kontrollerna om man täckt över den?

Kanske räcker att täcka den i slutet av processen, när själva mätningen görs dock ...

När jag kör Expresskalibrering på min skärm behöver jag inte ställa in nåt manuellt alls. Allting sköts per automatik. Så, jag kan gå och fika medan det görs.
 
Den här tråden borde döpas om till Fredrik Arvidssons absoluta nybörjarfrågor vad gäller kalibrering.

Adobe Gamma ligger i autostarten. Jag kör Windows XP. Gör det nåt att den ligger där, eller ska jag bocka ur den? Läste nånstans att man ska bocka ur den om man kör Vista, men eftersom jag kör XP kanske det inte gör nåt om den ligger i autostart?
 
När jag fick utbildning i detta för hundra år sedan har jag för mig att man skulle ta bort alla andra applikationer som kunde styra skärmens färg. Nu var detta på Mac men jag skulle tro att det gäller fortfarande och även på en PC.
 
Jeppe skrev:
Bort med den ur autostart

kör > msconfig > autostart > bocka ur Adobe Gamma (?)

Är det på ovanstående sätt man får bort den? Eller finns det nåt bättre sätt?

Räcker det med att ta bort Adobe Gamma, eller måste jag dessutom kalibrera om skärmen, efter att jag har tagit bort Adobe gamma?
 
Eller så högerklickar du på startknappen och utforskar dig fram till autostartmappen och deletar genvägen. Du behöver inte kalibrera om.
 
ANNONS