Annons

Hur tar man 3 bilder i sekunden?

Produkter
(logga in för att koppla)

i93

Medlem
Hej, jag har för mig att man kan ta 3 bilder i Sekunden på min Nikon'D60, eller funkar det inte? Jag har den på sekvänstagning iallafall men det funkar inte? Kan ni försöka förklara i detalj då jag är ny med nikon och kan inte svåra foto ord, Igår så skulle en förklara men han använde jätte svåra ord :S,
Pusshej.
 
Hej, jag har för mig att man kan ta 3 bilder i Sekunden på min Nikon'D60, eller funkar det inte? Jag har den på sekvänstagning iallafall men det funkar inte? Kan ni försöka förklara i detalj då jag är ny med nikon och kan inte svåra foto ord, Igår så skulle en förklara men han använde jätte svåra ord :S,
Pusshej.

Kolla i menyerna efter serietagning, för förmodligen kan den kameran, som många andra, ställas i en bild åt gången och serietagning. Titta i manualen efter "Release mode".
 
Ställ även in kameran i JPEG-läge, använder du RAW kommer bufferten att ta slut väldigt fort och då kommer hastigheten minska drastiskt.

En snabb slutartid är också viktig. Enligt Dpreview krävs minst 1/250 för att kameran ska hinna med 3FPS.
 
Autofokusen kan också spela in.
Kameran tar förmodligen ingen bild förrän den tycker att autofokusen är färdig (Är dock inte helt säker på hur den prioriterar, skärpa eller hastighet), så är det svåra fokusförhållanden (mörkt, kontrastsvagt etc.) så kan det vara smart att testa manuell fokus kanske?
 
Vet inget om D60, men jag hade en D70 och den var man tvungen att gå in i menyn och slå av brusreduseringen för att sekvenstagningen skulle fungera..
 
Fortfarande problem,

Tack för svaren allihop, har försökt med allt ni svarat men endå så funkar det inte =/, Kan inte någon som äger en Nikon D60 förklara exakt i detalj vart jag ska gå in och så.... Har också en till fråga, hur ändrar man bakrund på kameran? Har försökt leta igenom hela kameran hittar inte, Måste det vara med en RAW fil, för jag fottar aldrig med RAW.
 
Tack för svaren allihop, har försökt med allt ni svarat men endå så funkar det inte =/, Kan inte någon som äger en Nikon D60 förklara exakt i detalj vart jag ska gå in och så.... Har också en till fråga, hur ändrar man bakrund på kameran? Har försökt leta igenom hela kameran hittar inte, Måste det vara med en RAW fil, för jag fottar aldrig med RAW.

Tryck på knappen Fn och skrolla med inmatningshjulet tills du står som visas i bilden, hoppas den kommer med. För att få serietagning måste det se ut som på bilden.

När du valt detta tryck ok. Testa sedan i ett väl upplyst rum genom att välja en hög slutartid ( S läget) och tryck ner avtryckaren och håll den nere. Smattra kameran så tar den en serie. Om inte vet jag inte vad som inte fungerar.
 

Bilagor

  • nikon.jpg
    nikon.jpg
    3.6 KB · Visningar: 1,305
Tryck på knappen Fn och skrolla med inmatningshjulet tills du står som visas i bilden, hoppas den kommer med. För att få serietagning måste det se ut som på bilden.

När du valt detta tryck ok. Testa sedan i ett väl upplyst rum genom att välja en hög slutartid ( S läget) och tryck ner avtryckaren och håll den nere. Smattra kameran så tar den en serie. Om inte vet jag inte vad som inte fungerar.

Vart ligger knappen Fn? Det är exakt sånna ord man använder, och ja vet ju inte vad det är? anmatningshjulet?
 
Vart ligger knappen Fn? Det är exakt sånna ord man använder, och ja vet ju inte vad det är? anmatningshjulet?

Det finns en knapp på framsidan som heter Fn, På baksidan till höger har du ett hjul som ligger vertikalt.

Framförallt tror jag du behöver manualen. Den engelska ligger på nätet om du inte har manualen.
 
Det finns en knapp på framsidan som heter Fn, På baksidan till höger har du ett hjul som ligger vertikalt.

Framförallt tror jag du behöver manualen. Den engelska ligger på nätet om du inte har manualen.

Det ändrar ju inte något? Jag har alltid på den inställninge, den bilden på de tre små bilderna sen typ ett berg och dal tåg. Men den vill inte ta 3 bilder i sek!
 
Det ändrar ju inte något? Jag har alltid på den inställninge, den bilden på de tre små bilderna sen typ ett berg och dal tåg. Men den vill inte ta 3 bilder i sek!

Då får du kolla vilket minneskort du har så att den inte är för långsam annars får du ta den till en kamerabutik och åta dem titta på den.
 
Nog klarar bufferten 4-5 bilder, så minneskortet spelar ingen roll.
Manuellt läge, slutartid på det kortaste du har,manuell fokus.

På sony a700 så råkar det vara så att kameran gör en ljusmätning även om man har manuellt läge och är det mörkt så funkar seriebildtagningen inge vidare.
Så testa i dagljus. Och rtfm. ;-)
 
Det är inte en sån enkel sak som att du tar bilder med blixten igång? Det funkar inte så bra som serie tagning.
 
man måste även stänga av dlightning och all brusreducering för långa slutar tider och höga isovärden för dom funktionerna gör att bufferten rymmer mycket mindre bilder så man kan kanske ta 3 bilder sen är den full
så var det i alla fall på min D300 och D60 lär vara ganska lik.
 
Ta inte detta inlägg för allvarligt, men man kan köpa en 28 år gammal motordriven Contax 137MA på Blocket eller Tradera. Sätta i en film och hålla avtrycket nere i en sekund. Svårare än så är det inte.
 
Okej stäng av alla dom funktionerna som folket innan i tråden har sagt, så ska jag ge dig en väldigt enkel "guide"

Tryck på zooma in knappen (nere i vänster hörn)
Gå sedan ner till det 5'e alternativet, det under iso.
Välj det andra alternativet som finns där då man ser "kort i följd" som symbol.
Välj ok.
Tryck på avtryckarn så menyn stängs och nu kan du fota sekvens.

Hoppas det hjälpte!
 
Jag tror bara du inte har tillräckligt snabbt slutartid och därför så tar kameran inte dom där 3 bilderna per sek. Det misstaget gjorde jag själv först när jag skulle prova det.
 
ANNONS