Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka tror ni påverkas mest av AI?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag undrade lite över vilka yrkesgrupper som kommer påverkas mest av AI-genererade bilder - fotografer eller "illustratörer".

Jag bad Microsofts "Bildskapare" skapa några bilder: Bildskapare från Microsoft Designer (bing.com)

- en av en usel byggnadsställning
- en av en simpel "afrikan style work shop" med texten "Work Shop".
- till sist bad jag programmet att måla ett äppelträd med röda äpplen
i ett kallt vitt landskap

Jag tycker detta var lite intressant som en jämförelse till den tråd som David skapat kring AI-genererade mer fotografiliknande AI-bilder.

Midjourney 6.0 släppt - nu börjar vissa AI-bilder bli riktigt bra - Fotosidan

Personligen undrar jag om det inte är illustratörer och konstnärer som kommer få det svårast. Skälet till detta är att jag tror AI kan komma att påverka priserna nedåt på precis alla bilder - tillgång och efterfrågan bör ju se till att det blir så. De som var potentiella kunder kan ju t.o.m. lyckas få till bilder själva med hjälp av AI-programmen som ju på rekordtid blivit allt bättre rent tekniskt.

Ett annat relaterat skäl till att exv. en illustratör/konstnär som lever på att sälja konst / illustrationer skulle kunna antas drabbas hårdare än exv. en fotograf (jag känner några hyfsat väl) är att fotografen kan skapa en ny bild på en bråkdel av en sekund (i bästa fall) medan en konstnär/illustratör kan lägga väldigt lång tid på att få till en bild alt. en illustration.

Även det faktum att en illustration/ett målat konstverk faktiskt ofta tar betydligt längre tid att förfärdiga och därigenom möjligen blir dyrare borde öka incitamentet att låta AI göra jobbet istället. Det blir ju inte bara billigare utan man får ju dessutom ett resultat direkt eller åtminstone betydligt snabbare.

Vad säger ni?

_feeaf996-30bc-4678-84b7-371c82caedf0.jpg
"We cut corners" - de kan ju inte ens stava rätt så varför ska något annat bli "rätt" egentligen

_2541aebf-495f-481d-a5f5-5dd4ba38436c.jpg
Work Shop "African Style".
Jag använde själv en bild av en "Work Shop" jag tagit i Kenya när jag brukade kalla folk till projekt-sessioner. Den här bilden skulle ju kunnat funka den med.

_56511089-22ce-426a-a5e8-fd8088d1963f.jpg

Min AI-skapade "Äppelträd i vitt landskap" skulle väl kunna pryda väggen i mina barnbarns rum utan att skämmas för sig. Varför köpa en på närmaste galleri i Vaxholm då?
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vilka "yrkesgrupper" står det i rubriken. En flodvåg av artificiellt skapade bilder som är så billiga att skapa att de rörliga kostnaderna för att skapa dem närmar sig det försumliga, så riskerar detta faktum nog inte bara få ekonomiska konsekvenser utan även kulturella, yrkesmässiga och sociala. Det här är ju ett forum främst för fotografer.

Eftersom vi fortfarande står i början av denna utveckling där tekniken ännu inte helt nått sin fulla potential och där samhället och dess människor inte riktigt vet hur man ska förhålla sig till denna utveckling, så är det inte helt klart var allt detta faktiskt kommer ta vägen. Jag skriver detta för att jag ser så få tecken trots allt på att detta verkligen "landat". Faktiskt inte ens hos fleralet av den politiska och kulturella elit som har som yrke att hantera frågor som dessa.

Just att det går så fort rent tekniskt tycker jag oroar eftersom allt annat uppenbarligen inte riktigt hinner med nu och det gäller inte bara bildskapare i allmänhet utan även alla som lever i dessa samhällen som är öppna för denna utveckling och förändring. Det finns undantag som kommer stå vid sidan av detta (åtminstone en tid) i form av starkt traditionalistiskt präglade samhällen men till de hör nog inte vårt land som gärna vill se sig som "världens modernaste land". Det mesta jag ser tyder på att vi kommer vara vidöppna för detta.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Inom bild kommer de som i första hand levererar illustrationer att påverkas; inom foto kanske mest reklamfotografer och rena bildbyråfotografer. Den mer konstnärliga formen för foto kommer bestå, om vi räknar bort den mer allmänna hötorgskonsten. De flesta som idag experimenterar med AI inom naturfoto har än så länge hållit sig inom hötorgsformen. Den mer konstnärliga formen för naturfoto (exempelvis) kommer möjligen så småningom hitta till olika former av "blandlösningar" där AI ingår till viss del. Dock är det inget som intresserar mig. Det är vad jag tror, såhär i ett tidigt skede.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag undrade lite över vilka yrkesgrupper som kommer påverkas mest av AI-genererade bilder - fotografer eller "illustratörer".

Jag bad Microsofts "Bildskapare" skapa några bilder: Bildskapare från Microsoft Designer (bing.com)

- en av en usel byggnadsställning
- en av en simpel "afrikan style work shop" med texten "Work Shop".
- till sist bad jag programmet att måla ett äppelträd med röda äpplen
i ett kallt vitt landskap

Jag tycker detta var lite intressant som en jämförelse till den tråd som David skapat kring AI-genererade mer fotografiliknande AI-bilder.

Midjourney 6.0 släppt - nu börjar vissa AI-bilder bli riktigt bra - Fotosidan

Personligen undrar jag om det inte är illustratörer och konstnärer som kommer få det svårast. Skälet till detta är att jag tror AI kan komma att påverka priserna nedåt på precis alla bilder - tillgång och efterfrågan bör ju se till att det blir så. De som var potentiella kunder kan ju t.o.m. lyckas få till bilder själva med hjälp av AI-programmen som ju på rekordtid blivit allt bättre rent tekniskt.

Ett annat relaterat skäl till att exv. en illustratör/konstnär som lever på att sälja konst / illustrationer skulle kunna antas drabbas hårdare än exv. en fotograf (jag känner några hyfsat väl) är att fotografen kan skapa en ny bild på en bråkdel av en sekund (i bästa fall) medan en konstnär/illustratör kan lägga väldigt lång tid på att få till en bild alt. en illustration.

Även det faktum att en illustration/ett målat konstverk faktiskt ofta tar betydligt längre tid att förfärdiga och därigenom möjligen blir dyrare borde öka incitamentet att låta AI göra jobbet istället. Det blir ju inte bara billigare utan man får ju dessutom ett resultat direkt eller åtminstone betydligt snabbare.

Vad säger ni?

Visa bilaga 172709
"We cut corners" - de kan ju inte ens stava rätt så varför ska något annat bli "rätt" egentligen

Visa bilaga 172710
Work Shop "African Style".
Jag använde själv en bild av en "Work Shop" jag tagit i Kenya när jag brukade kalla folk till projekt-sessioner. Den här bilden skulle ju kunnat funka den med.

Visa bilaga 172711

Min AI-skapade "Äppelträd i vitt landskap" skulle väl kunna pryda väggen i mina barnbarns rum utan att skämmas för sig. Varför köpa en på närmaste galleri i Vaxholm då?
Din bild "Äppelträd i vitt landskap" är en typisk AI bild och har mer visuella värden, dock inget konstnärligt mer än som stilren allmänkonst.
 

Falumas

Aktiv medlem
Just arbetsmarknaden brukar vara ett praktexempel på Darwinism. Dem som inte anpassar sig drabbas först och hårdast. Dom fotografer och illustratörer som anpassar sig klarar sig.
Dom flesta företag som vill ha en illustration för något bryr sig inte om illustrationen är ritad eller AI-generad. Däremot har dom oftast insett att dom inte vet riktigt vad dom vill ha, så dom behöver ju fortfarande någon dom kan säga till "Vi har en julvåffla och behöver en snygg kartong till den. Bing genererade dessa bilder, är dom bra eller behövs något annat?".

Fast jag tycker faktiskt att Bing löste det ganska bra. Jag hade nog skippat illustratör efter att jag fått dessa bilder.

1703768480704.png
 

Johan O E

Aktiv medlem
AI kommer ta över det mesta och lura alla tyvärr. Inom foto och musik branschen har den tagit över mer än folk fattar. Även författare, låtskrivare m.fl använder sig av AI. Undrar hur många julklappsrim som skrevs av AI🤣

Jag tror dock detta kommer öka användandet av 35mm film. Nya generationer vill ha nostalgi i framtiden och ett riktigt print taget med en riktig kamera utan AI kommer kännas mer genuint för många.

En av mina favorit fotografer Theo Gosselin fotar analog 35mm film och har fått jobb av bl.a Gucci, Ralf Lauren, Zara, Hugo Boss, Marshall, Eastpack , Adidas, Adobe m.fl senaste åren.

Det kommer alltid finnas en plats för film hos nostalgiker inom företag, samlare, gallerior, porträtt foto m.m men AI kommer tyvärr styra marknaden.

AI "VÄNNEN" Replika har 2.5 miljoner vänner som pratar med honom och det är bara en av många vänner apps.🤯
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Din bild "Äppelträd i vitt landskap" är en typisk AI bild och har mer visuella värden, dock inget konstnärligt mer än som stilren allmänkonst.
Visst är det så i det fallet med äppelträdet men man kan ta det vidare och styra bilden hårdare och mer specifikt. Nedan en bild skapad med följande text:

"Gör en bild av Axel Vigelands skulpturer i Monets impressionistiska stil"

Jag tycker faktiskt det här resultatet är rätt förbluffande. Det finns faktiskt en "Vigelandsk" känsla i alla dessa sittande skulpturer och Bing har tagit fasta på Vigelands "Monoliten"-temat med en människopyramid även om det här har blivit en klart annan och mycket mer luftig variant än den som finns i min favoritpark i världen - Frognerparken i Oslo, som bara är helt magisk om man besöker den på vintern mitt i natten. Lite av impressionistiskt stuk fick Bings "Bildskapare" också till kan jag tycka.


1703772854194.png

Nedan originalen i Frognerparken i Oslo

1703806963232.png

1703806707211.png

1703806817038.png

Jag ska testa några andra varianter senare. Jag tycker detta är oerhört intressant.

Som sagt, jag vet t.o.m. en person som tidigare liten konstnärlig ådra som helt plötsligt börjat producera denna typ av "konst" som han försöker sälja - den enes död den andres bröd kan man kanske säga om det.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
AI kommer ta över det mesta och lura alla tyvärr. Inom foto och musik branschen har den tagit över mer än folk fattar. Även författare, låtskrivare m.fl använder sig av AI. Undrar hur många julklappsrim som skrevs av AI🤣

Jag tror dock detta kommer öka användandet av 35mm film. Nya generationer vill ha nostalgi i framtiden och ett riktigt print taget med en riktig kamera utan AI kommer kännas mer genuint för många.

En av mina favorit fotografer Theo Gosselin fotar analog 35mm film och har fått jobb av bl.a Gucci, Ralf Lauren, Zara, Hugo Boss, Marshall, Eastpack , Adidas, Adobe m.fl senaste åren.

Det kommer alltid finnas en plats för film hos nostalgiker inom företag, samlare, gallerior, porträtt foto m.m men AI kommer tyvärr styra marknaden.

AI "VÄNNEN" Replika har 2.5 miljoner vänner som pratar med honom och det är bara en av många vänner apps.🤯
Jo, men du kan ju belysa 35mm-film digitalt också. Så värdet för film är ju minimal i detta hänseendet, har du tagit bilden själv med en digital DSLR så vet du ju också själv att den är riktig.
 

Aahlborg

Aktiv medlem
På sikt kommer det nog gå för fotografer som för målande konstnärer. Det är inte många som går och får sitt porträtt målat nu för tiden. Däremot har man gärna hantverk som pryder hemmet. (Fast tvärt om, man kan generera finns bilder men inte på sig själv)

Pressfotografer kommer nog finnas kvar men här kommer det nog mycket handla om att bevisa bildens äkthet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
AI kommer ta över det mesta och lura alla tyvärr. Inom foto och musik branschen har den tagit över mer än folk fattar. Även författare, låtskrivare m.fl använder sig av AI. Undrar hur många julklappsrim som skrevs av AI🤣

Jag tror dock detta kommer öka användandet av 35mm film. Nya generationer vill ha nostalgi i framtiden och ett riktigt print taget med en riktig kamera utan AI kommer kännas mer genuint för många.

En av mina favorit fotografer Theo Gosselin fotar analog 35mm film och har fått jobb av bl.a Gucci, Ralf Lauren, Zara, Hugo Boss, Marshall, Eastpack , Adidas, Adobe m.fl senaste åren.

Det kommer alltid finnas en plats för film hos nostalgiker inom företag, samlare, gallerior, porträtt foto m.m men AI kommer tyvärr styra marknaden.

AI "VÄNNEN" Replika har 2.5 miljoner vänner som pratar med honom och det är bara en av många vänner apps.🤯
Är vi verkligen säkra på att det är 35mm film och inte bara en digitalbild som fått ny "kostym" via någon filmemulerings preset typ SLR lounge till Lightroom eller DXO Filmpack och Time Machine eller NIC Collections alla emuleringar.

..... så AI "vännen" har konkurrerat ut "Jourhavande medmänniska" också. Ja håhåjaja som mormor brukade säga när det blev väl mycket att ta in.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På sikt kommer det nog gå för fotografer som för målande konstnärer. Det är inte många som går och får sitt porträtt målat nu för tiden. Däremot har man gärna hantverk som pryder hemmet. (Fast tvärt om, man kan generera finns bilder men inte på sig själv)

Pressfotografer kommer nog finnas kvar men här kommer det nog mycket handla om att bevisa bildens äkthet.
Där pågår ju redan CAI och C2PA som samlat tusentals företag och organisationer runt om i världen och även mediaföretag i Sverige och Norden.

Microsoft stämplar ju redan nu dessa AI-genererade bilder och MS är ju ett av de företag som ursprungligen stått bakom CAI och C2PA.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Just arbetsmarknaden brukar vara ett praktexempel på Darwinism. Dem som inte anpassar sig drabbas först och hårdast. Dom fotografer och illustratörer som anpassar sig klarar sig.
Dom flesta företag som vill ha en illustration för något bryr sig inte om illustrationen är ritad eller AI-generad. Däremot har dom oftast insett att dom inte vet riktigt vad dom vill ha, så dom behöver ju fortfarande någon dom kan säga till "Vi har en julvåffla och behöver en snygg kartong till den. Bing genererade dessa bilder, är dom bra eller behövs något annat?".

Fast jag tycker faktiskt att Bing löste det ganska bra. Jag hade nog skippat illustratör efter att jag fått dessa bilder.

Visa bilaga 172714
Kul exempel.

Det intressanta med arbetsmarknaden för just fotografer är väl att den hårddumpats flera gånger. Stefan Ohlsson skrev ju i F-blaskan att antalet yrkesfotografer fördubblades under de fem år som gick mellan 2008 och 2012 om jag inte missminner mig. Sedan gjorde ju många tidningar, förlag och mediaföretag sig av med fast anställda fotografer och började t.o.m. att sätta i system att ta in allmänhetens mobilbilder istället. Allmänheten fanns ju ofta på plats när pressfotograferna inte var det och teknisk bildkvalitet har efter det varit en icke-fråga oavsett vad yrkesfotografer må ha för uppfattning i frågan. Hellre en tekniskt dålig bild än ingen alls.

Då 2008-2012 fördubblades alltså antalet yrkesfotografer men pengarna i stillbilds-branschen var konstanta men lyckligtvis fanns då något som växte - drönarfoto och video. Nu finns ingen tillväxt där heller som kan erbjuda alternativ försörjning för de som inte klarar av att anpassa sig. Den anpassningen kanske till en del kommer att handla om rena klassiska fotografer måste börja ta till sig möjligheterna AI ger istället för att vända dem ryggen.

Jag undrar lite hur det kommer att gå för fotograferna för det finns nog fortfarande rätt mycket av småföretagandets skråmentalitet kvar bland en hel del yrkesfotografer. Fotograferna slog ju en gång ut de som illustrerade pressen med xylografiska bilder och nu ser det ut att vara fotografer och de illustratörer som jobbar både digitalt och analogt som står på tur när strukturrationaliseringen åter vrider om nivelleringsskruvarna och pressar lönenivåer och bildpriser nedåt.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Jag jobbar i IT-branchen. Där måste man lägga 2-3 veckor utbildning varje år för att vara kvar på samma ruta.
I något av dom större IT-företagen skall visst följande konversation skett mellan Vdn och finanschefen.
Finanschefen: Skall vi verkligen betala 3 veckors utbildning för våran personal, tänk om dem säger upp sig efter årets utbildning.
VD: Tänk om vi inte utbildar dem och de stannar kvar.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Läser med intresse. Tror personligen att foto och AI genererade bilder på sikt kommer att överlappa varandra rejält.

En fundering från en som varken kan eller vet. Skapa en ny "bild" med hjälp av ett AI program. Det förstår jag och även sett ex på men.. kan man redan idag med hjälp av AI förbättra och/eller förändra ett befintlig foto? Tom i realtid.

Vi sitter ju alla med våra redigerings program som vi är halvbra eller i några fall bra på. En del är riktigt duktiga och kan modulerna fram, korrigera och även skapa något nytt och intressant i ex Photoshop.

Att som ett alternativ be ett AI program på ett enkelt och omedelbart sätt redigera, skapa och lägga till något i ett taget foto som man också vill ska ingå. Ex lägg till vit snö på granarna i bakgrunden... osv osv. Om det blir möjligt kommer det enl mig att få mycket stora konsekvenser
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ett sidospår men vem har copyright på ai skapat material?
Jag tror att svaret på den frågan påverkar svaret på trådens fråga.
Man kan se en modern kamera som en bildgenerator med en massa automatik i också. En del bilder som "fotografen" tar idag tar kameran redan idag på egen hand. Det enda fotograferna gör i det fallet är att rikta kameran. Bings Bildskapare i min dator åstadkommer inte ett enda dugg på egen hand. Det är trots allt användaren som via "prompten" styr bildgeneratorn i mer eller mindre hög grad. Frågan i just det avseendet är om skillnaden är så där jättestor egentligen rent filosofiskt.

Det kommer säkert också förekomma att man försöker av-AI-isera bilder som exv. de ovan på olika sätt. Om ni kollar "Vigelandsbilden" så ser ni symbolen Bings Bildskapare skriver in i vänstra hörnet på bilderna.

Det kommer bli väldigt viktigt framöver att fotografer ser till att jobba med kameror och program som verkligen stöder de nya metadata-flöden som nu kommer med C2PA-authentiseringen. För det krävs att exv. RAW-konverterare och andra tredjepartsverktyg verkligen stöder dessa flöden fullt ut och inte soppar till proviniens-metadata och autenticitets indikatorer. De som vill kunna sälja sina bilder i en nära framtid till de som kräver proviniens och autenticitet behöver nog också se till att känna till dessa nya krav och förbereda sig för att kunna leva med dem.

1703803762751.png
 
Senast ändrad:
ANNONS