** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Har det varit värt det?

En till fråga, har svårt att få mina Editorial-bilder godkänd. Får nedslag på min caption-information.

Tex den här bilden: http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/16409108/2/istockphoto_16409108-large-yatch.jpg

Caption
Monaco, France - May 1, 2008: One of the numerous big private boats in Monaco's harbour.

Är det för kort, eller vad gör jag för fel?

Det har absolut varit värt det. Har haft lite tur med sajtförändingar, konjuktur osv som drabbat många men inte mig.

"One of" är luddigt, var så specifik som du kan. Skriv vad det är för båt, var den är, gärna varför om du vet, när på dagen osv osv.

Prova:

Private luxurious yacht YYY (om du vet namnet) entering the famous Monaco harbor ZZZ close to the Castle xxx, mid day early spring before the tourists arrive. Focus on yacht, background bla bla. Clear blue sky and bla bla.
 
Skriver dom inte vad det är för fel på din caption? Formatet ser rätt ut så då är den nog för kort. Vad är det för båt t.ex.
 
Det har absolut varit värt det. Har haft lite tur med sajtförändingar, konjuktur osv som drabbat många men inte mig.

"One of" är luddigt, var så specifik som du kan. Skriv vad det är för båt, var den är, gärna varför om du vet, när på dagen osv osv.

Prova:

Private luxurious yacht YYY (om du vet namnet) entering the famous Monaco harbor ZZZ close to the Castle xxx, mid day early spring before the tourists arrive. Focus on yacht, background bla bla. Clear blue sky and bla bla.
Tack så mycket för hjälpen! Har hela tiden tänkt att jag ska börja ladda upp mer bilder, men det kommer alltid en massa saker emellan. Barn och hus är ingen bra kombination för egen tid ;-) Men jag börjar närma mig gränsen för Exclusive, och kommer att ansöka så fort jag kan. Även om det är många som tycker att man inte ska gå den vägen efter förändringarna på istockphoto så är jag less på att ladda upp bilder på flera ställen och tycker det är värt det även om jag totalt sett tjänar mindre.

Tor: Nä, dom har inte skrivit vad som är problemet. Har ingen aning om vad det är för båt, kanske går att ta reda på något sätt?
 
Hur går försäljningen? Tycker mig har märkt, en något blygsam, men dock en uppgång under april/maj. Både på Istock och Shutterstock, photo+ har fungerat över förväntat för mig.
 
Någon här som har erfarenheter att sälja via svenska bildbyråer som tex folio eller briljans, jämfört med microstock (istockphoto, shutterstock) sidor?
 
jag måste få ställa en till "dum fråga". Jag sitter och snackar med en kompis om utbetalningar osv. och han som är mkt mer insatt än mig säger att man måste betala sociala avgifter när man säljer bilder och tar emot betalning + skatt. Då borde det väl betyda att man får behålla kanske bara hälften eller mindre av det man säljer för. Stämmer verkligen detta? Tänkte att ni som hållt på några år säkert vet.

Thanks!
 
jag måste få ställa en till "dum fråga". Jag sitter och snackar med en kompis om utbetalningar osv. och han som är mkt mer insatt än mig säger att man måste betala sociala avgifter när man säljer bilder och tar emot betalning + skatt. Då borde det väl betyda att man får behålla kanske bara hälften eller mindre av det man säljer för. Stämmer verkligen detta? Tänkte att ni som hållt på några år säkert vet.

Thanks!

Kör du som privatperson eller egen firma skattar du som vanlig inkomst, dvs du betalar marginalskatt.

Det är lite surt men det är ju så med nästa alla inkomster man har.

Glöm inte att du kan dra av rimliga kamerainköp.

Det står en del om detta ovan i tråden.
 
Kör du som privatperson eller egen firma skattar du som vanlig inkomst, dvs du betalar marginalskatt.

Det är lite surt men det är ju så med nästa alla inkomster man har.

Glöm inte att du kan dra av rimliga kamerainköp.

Det står en del om detta ovan i tråden.

Tack. ah, ja det är klart det är surt. Jag hade ju såklart inte räknat med att det är skattefritt, tänkte mest om det bara var 33 % eller om man måste börja krångla med moms och sociala avgifter osv och speciella regler för tjänster utomlands. Jag har ruggigt svårt för att räkna ut sånt och fylla i blanketter osv och hyra en jurist skulle bli asdyrt. Hur går försäljningen för dig förresten? För mig så är istock klart bäst nästan. Det kanske vore värt att bli exklusiv där.
 
Tack. ah, ja det är klart det är surt. Jag hade ju såklart inte räknat med att det är skattefritt, tänkte mest om det bara var 33 % eller om man måste börja krångla med moms och sociala avgifter osv och speciella regler för tjänster utomlands. Jag har ruggigt svårt för att räkna ut sånt och fylla i blanketter osv och hyra en jurist skulle bli asdyrt. Hur går försäljningen för dig förresten? För mig så är istock klart bäst nästan. Det kanske vore värt att bli exklusiv där.

Nja, det är snarare enklare eftersom det är utland. Det är bara att deklarera som inkomst. Ingen moms eller sociala avgifter. Du säljer produkter, inte tjänster. Lägg till en rad på deklarationen bara "IStockphoto Limited, plus deras adress, 16 456kr"
 
Nja, det är snarare enklare eftersom det är utland. Det är bara att deklarera som inkomst. Ingen moms eller sociala avgifter. Du säljer produkter, inte tjänster. Lägg till en rad på deklarationen bara "IStockphoto Limited, plus deras adress, 16 456kr"

ola, tack så hemskt mycket. en dum fråga. fiskar du någe? :)
 
Kan nån förklara för mig varför jag får så dassiga färger på Shutterstock, kör med sRgb och inte på Istock:

exempel.jpg

Tyvärr kan jag inte länka till bilden på Istock då den inte har blivit godkänd än. Men här har ni bilden på Shutterstock: Bild

Fler exempel: Bild1, Bild2,
 
Kan nån förklara för mig varför jag får så dassiga färger på Shutterstock, kör med sRgb och inte på Istock:

Visa bilaga 120285

Tyvärr kan jag inte länka till bilden på Istock då den inte har blivit godkänd än. Men här har ni bilden på Shutterstock: Bild

Fler exempel: Bild1, Bild2,

Det går alldeles utmärkt att länka till bilder som inte accepterats eller blivit rejectade, högerklicka på bilden och kopiera URLen bara. Exempel:

stock-photo-17793547-flock-of-birds-against-motion-blurred-dramatic-sunset-sky.jpg



Har du kört sRGB på istock också?

(edit får inte [ IMG ] taggen att funka, konstigt, det brukar gå bra)
 
Det går alldeles utmärkt att länka till bilder som inte accepterats eller blivit rejectade, högerklicka på bilden och kopiera URLen bara. Exempel:

stock-photo-17793547-flock-of-birds-against-motion-blurred-dramatic-sunset-sky.jpg



Har du kört sRGB på istock också?

(edit får inte [ IMG ] taggen att funka, konstigt, det brukar gå bra)
Fick man lära sig något nytt idag också, fungerar ju alldeles utmärkt ;-)

Här har ni samma bilder på istock, och det är sRgb där också.

stock-photo-17928987-photographer-gathering-his-gear.jpg


stock-photo-17928965-young-hiker-enjoying-the-view.jpg


stock-photo-17928950-young-hiker-enjoying-the-view.jpg
 
Jag lyckas inte heller med färgerna...
Det ser riktigt bra ut i sRBG. Men när jag laddar upp dom saknar dom dynamik min filer...

Denna bild är inte godkänd än. 99 % att den blir rejectad.

bild nummer 2 är ola's bild..
 

Bilagor

  • stock-photo-17942540-train-at-station.jpg
    stock-photo-17942540-train-at-station.jpg
    63 KB · Visningar: 520
  • stock-photo-17793547-flock-of-birds-against-motion-blurred-dramatic-sunset-sky.jpg
    stock-photo-17793547-flock-of-birds-against-motion-blurred-dramatic-sunset-sky.jpg
    43.8 KB · Visningar: 519
Hoppas att det här blir en av mina stor säljare.
 

Bilagor

  • stock-photo-18104940-medical-doctors-in-a-real-laboratory.jpg
    stock-photo-18104940-medical-doctors-in-a-real-laboratory.jpg
    42.2 KB · Visningar: 434
ANNONS