Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobba som skolfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malinmad

Ny medlem
Har blivit kallad till intervju för ett jobb som skolfotograf i Göteborg. Är riktigt sugen på att ta jobbet om jag skulle bli erbjuden det, men vill gärna höra lite åsikter om jobbet och arbetsmiljö från andra som har/har haft samma yrke. Vad finns det för fördelar och nackdelar med att jobba som skolfotograf?
 
Ser att det är ditt första inlägg i forumen, och du kanske inte läser speciellt ofta i forumen heller, men vi som läser mycket här vet att frågan om skolfotograf har diskuterats många gånger. Har du provat sökfunktionen?
 
Skolfoto i Göteborg

Har blivit kallad till intervju för ett jobb som skolfotograf i Göteborg. Är riktigt sugen på att ta jobbet om jag skulle bli erbjuden det, men vill gärna höra lite åsikter om jobbet och arbetsmiljö från andra som har/har haft samma yrke. Vad finns det för fördelar och nackdelar med att jobba som skolfotograf?

Fördelarna är att man får träffa många trevliga människor och att man får göra bilder. Nackdelarna är att man ofta är pressad till att avverka ett stort antal elever och anställda på ett rutinartat och enformigt sätt. Inget utrymme för kreativitet.
Ibland kan det vara rejält stökigt med elever som fjantar sig, går till fel grupper och spökar ut sig. Det gäller att kräva att lärare är med hela tiden, samt att köra ut alla som inte ska vara med på bild. Med mera.
I Göteborg finns Photomic och Kungsfoto (Fuji), och de är bra att jobba med och för. Och nu försöker ABC-gruppen etablera sig. De har tidigare sålt studentmössor och liknande. De går ut och anställer fotografer och påstår sig kunna bryta kontrakt med befintliga firmor. Jag tror inte det går så bra. Det finns några företag till, som jag inte känner till så mycket.

Skolfotografjobbet är säsongsbetonat. Förr anställdes många fotografer på frilansbasis under de hektiska veckorna, men jag tror att det är lite bättre med anställningar nu.
 
Svar

Hejsan!

Till hösten går jag på min fjärde säsong inom skolfotobranschen (och som du säkert kan lista ut så trivs jag super med tanke på att jag fortfarande är kvar).
Synd att du inte skriver vilket företag det handlar om. Det kan nämligen skilja hästlängder på olika företag inom branschen. Vissa är super och andra är riktigt dåliga (nu menar jag ur personalsynpunkt, de flesta levererar bra produkter). Vill även påpeka att jag inte har någon dålig erfarenhet själv men har hört en del gamla rävar snacka en del om oseriösa företag. Generellt kan man väl säga att de stora är bra, men inga garantier för det heller. Dock så håller man inte så länge i branschen om man inte är bra.
Försök få tag i någon som jobbat tidigare år på samma företag du ska på intervju hos.

Räkna med att jobba lite i trans i 2-3 månader, vilket jag tycker är bra. Men det är verkligen ful rulle och organiserat kaos. (Har hänt att jag glömt vilken stad jag är i). Stresstålighet är ett måste!
Du måste också kunna hantera barn, och människor generellt. De flesta ute på skolorna är INTE speciellt samarbetsvilliga. Du kommer att lära dig att lösa problem (som har en tendens att dyka upp rättså ofta) fruktansvärt fort.

Mitt råd är att prova för det är en superkul grej och bra att ha i bagaget om du funderar på en karriär som fotograf.

Lycka till!
/Lotta
 
Nu har den här tråden några månader på nacken, men jag har precis avslutat min första säsong som skolfotograf och jag trivdes som fisken i vattnet!
Och trots pressat schema och ibland väldigt motvilliga modeller, så finns det utrymme för kreativitet.
Att göra en bra gruppbild kräver inte bara att man kan ställa upp folk i snygga rader - du behöver ha blick för vilka som funkar tillsammans, att bygga en snygg gruppbild där inga försvinner etc.
Eller att få till den där ögonblicksbilden på en trulig treåring, när hon plötsligt får för sig att skina upp.
Utmaningen för mig är att just få till de där riktigt bra bilderna, på den korta stund du har på dig. Det finns en trygghet i att riggen alltid är den samma, det är lokalerna och modellerna som varierar.
 
Ha god hand med barnen måste nästan vara det viktigaste!

På min sons dagis hade vi en dam från skolfotoproffsen tror jag de hette.

Oj vilken tråkig människa. Det enda hon gjorde var att sätta fingret på näsan o säga tittut. för att lura fram lite glada miner. O använder lådan till blixtarna som pall. Så hög att alla barn fick lyftas upp o dinglar med benen. O några ville inte sitta där då det kändes lite högt o ostadigt.

Innan de kom så fick vi anmäla oss o få en tid. Tror det var 3min per barn.
O när vi sedan kommer dit har hon ingen lista utan det blev hur som helst o samtidigt barn som leker i samma lokal. O de kallar sig proffs.......

Min fru som jobbar på ett annat dagis upplevde en kanon trevlig kille till fotograf. Han hade en påse med dockor med sig som han skojade o busade med. barnen skratta nästan för mkt i det fallet.

Så har du lätt att få kontakt o van med barn så ta jobbet!!!!!!!!!
Tror det är en mansdominerad branch så det gillas nog att en tjej söker.
 
Har kört ett par säsonger med skolfoto och kanske blir det fler. Gillar det verkligen, och ha min största förkärlek för dagis. Finns det tid att leka med barnen är jag med dem nån halvtimme. Allt flyter på så mycket bättre då, och gillar man ungar så är det bara en bonus i jobbet å få dilla med dem om ditten å datten :) Kör med en Pippi Långstrumpdocka och börjar kontakten med frågor om henne.

Det kruxiga på dagis är när föräldrarna är med. Då flyter det på långa vägar inte alls lika bra. Man får helt enkelt räkna med någon bom eller så per avdelning. För de små liven har vilja, och har mamma dykt upp så vill en del inget annat samt att blygseln får en turbobost jämfört med att vänta tillsammans och vara med när kompisarna fotas.

Tycker man lär sig en hel del på att köra skolfoto. Inte bara då att ta människor och barn utan också fotomässigt. Det är inte så lätt som det låter att ta ett "standardporträtt" alla gånger. Människor är så mycket olika byggda och har så mycket olika motoriska förmågor. Gäller även vuxna. Utan tvekan har en del femåringar ljusår bättre motorik än en hel del vuxna. En insikt jag fått genom skolfotokneget. Man lär sig också sätt att variera poser, och hitta nya, som funkar beroende på kropp/ansikte/etc. Speciellt när det ska gå snabbt... vilket det oftast ska.

Vissa dagar ska man köra 300 tonåringar, andra blir det 10 småbarn och ytterligare andra enkom lärare. En gruppbild på runt 70-80 lärare är nog de största utmaningarna. Speciellt, i min mening, högstadielärare, som verkar vara mer tonåringar än sina elever i de situationerna. Det gnälls och klagas och skämtas. Men det är bara att hålla god min, skämta lite lätt å lagom med dem och säga att de är så söta så :-D
 
Ha god hand med barnen måste nästan vara det viktigaste!

Innan de kom så fick vi anmäla oss o få en tid. Tror det var 3min per barn.
O när vi sedan kommer dit har hon ingen lista utan det blev hur som helst o samtidigt barn som leker i samma lokal. O de kallar sig proffs.......

Nu är jag självsäker och tror att jag gör ett bra jobb :p

Men ibland blir det jobbigt på dagis. Det är inte fotografen eller firman som står för det där upplägget, det är dagiset själva som bestämmer. Och har de inte delgett fotonissen nån lista... tja, då kan det nog bli sådär. Speciellt om fotografen är ny och nervös så det räcker ändå. Kanske rent av är första jobbet efter gymnasiet. Mina fem öre.
 
Nu är jag självsäker och tror att jag gör ett bra jobb :p

Men ibland blir det jobbigt på dagis. Det är inte fotografen eller firman som står för det där upplägget, det är dagiset själva som bestämmer. Och har de inte delgett fotonissen nån lista... tja, då kan det nog bli sådär. Speciellt om fotografen är ny och nervös så det räcker ändå. Kanske rent av är första jobbet efter gymnasiet. Mina fem öre.

Nej dagiset är helt oskyldiga då vi anmälde oss på fotografens websida.

Nej tror inte fotografen var ny på detta. Var nog 25året. O därav det måttliga engagemanget.
 
ANNONS