Annons

Köpa skrivare eller skicka till fotolabb?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkpd

Aktiv medlem
Med vad skriver fotolabben ut mina digitala bilder?

Vilken skrivare ska jag köpa för att komma upp i likgiltig kvalité?

Någon som vet?
 
Labben skriver ut med ljus på traditionellt fotokänsligt papper. Det är inga skrivare utan "exponerings- och framkallningsmaskiner".

Det finns inget för hemmabruk som funkar på samma sätt och ger samma kombination av kvalitet och beprövad åldersbeständighet.

Du får dock väldigt bra resultat med så gott som alla bläckstråleskrivare för fotoutskrifter. Driftkostnaden är dock såpass hög att det ofta är dyrare att skriva ut hemma.
 
För att få en likgiltig kvalité bör väl skrivaren vara så dålig som möjligt (kanske en 9-nålars matrisskrivare med tre-färgsband??) men om du avser likställd kvalité så är väl något i stil med Epson 8100 eller bättre något att fundera över.
Us
 
Okey, så mina digitala bilder funkar som ett negativ?

Trodde de hade några super-jätte maskiner a la digitaltryck som de skrev ut med ;)
__________________________________________________

Men om man då ska köpa en fotoskrivare, enbart för foto, då är det sublimerings-tekniken som gäller, eller?
 
Det jag lade vikten vid när jag köpte fotoskrivare (HP Photosmart 8150) var att kunna skriva ut foto när jag ville och hur jag ville.
Som tidigare sagt så är det definitivt inte billigare att skriva ut det hemma på en bläckstråleskrivare, speciellt inte när man ser Siba erbjudande för 0,75 kr bilden.

Men det är väldigt mycket roligare att skriva ut ett A4 foto hemma än på ett labb. Man sitter och trixar i datorn med skärpning och layout. Sen trycker man på utskriftsknappen och dricker några slurkar kaffe, sen är det klart. Och jag kan faktiskt säga att bilderna blir precis lika bra hemma som på labb om man har det dyraste pappret. Självklart beroende på vilken fotoskrivare du köper men både Canon, Epson och HP är kända för att göra funktionella och högkvalitativa skrivare.

Det kommer säkerligen en fotoskrivar-revolution på sikt vilket innebär billigare skrivare, billigare papper och framförallt billigare bläck. På så vis kommer vi att konkurrera ut de digitala labben precis som de digitala labben konkurrerade ut filmlabben. (Det är vad jag tror iallafall, hehe)
 
Ulf, jag misstänker att du förstog vad jag menade? ;)

Dennis, det är precis i dina banor jag tänker just nu...Vill kunna skriva ut själv, se resultatet på en gång...sitta och vänta på sin bild med en kopp kaffe i handen...fan vad sugen jag blev!
 
Personligen så slutatade jag använda min fotoskrivare efter att ha provat Fotolabo med bra resultat. Det var nog tur annars skulle jag nog saknat det mer nu när den är död (strömspik på nätet).

Nu för tiden använder jag bara min nuvarande färgskrivare, som dock inte är en fotoskrivare utan en färglaser, när jag ska ha det som en illustration i ett dokument eller om jag ska kolla snabbt hur mycket brus det blir i en 20x30, tex.

Greven
 
Greve Nickon skrev:
Personligen så slutatade jag använda min fotoskrivare efter att ha provat Fotolabo med bra resultat. Det var nog tur annars skulle jag nog saknat det mer nu när den är död (strömspik på nätet).

Själv slutade jag använda Fotolabo när jag skaffade min Canon 965i, blir rent löjligt bra utskrifter med den. Hur vida ålderbeständigheten är vette fasen dock...
Det enda jag igentligen saknar är just storleken, blir ju inte över a4.
Lättare att stämma in sig med egen skrivare vad gäller färger.

Sparar pengar på att slippa skicka om o skicka om när jag inte är nöjd med färgerna. Skrivaren lär man känna rätt kvickt.
 
Jag köpte en Canon iP4000 i fredags för 1500kr och har nu lekt lite med den i helgen. Jag har varit lite skeptisk till en skrivare istället för framkallning via lab, men nu efter att ha kört ut ett gäng bilder är jag glad att jag tog beslutet att köpa. Jag kommer defenetivt att "framkalla" fler bilder själv än om jag skall skicka bilderna till lab. För mig var det av den anledningen jag valde att köpa.

Sen är 1500kr ingen större summa att gräma sig över, så om något år när nyare och bättre skrivare finns på marknaden, svider det inte att byta upp sig.
 
mkson skrev:
Ulf, jag misstänker att du förstog vad jag menade? ;)

Jo, visst förstod jag vad du egentligen menade, det framgår ju av att jag ger ett seriöst menat förslag på skrivare. Men jag tycker nog att ordens betydelse är viktig ändå.
I en sketch i "Spader Madam" leker Hasse och Tage med felaktig användning av ord och Martin Ljung beskriver sin tillvaro som "städse luguber, städse klarinett" och det är ju väldigt roligt - men besvärligt i längden om det vore så folk talade.
Nåja, från det ena till det andra är det tydligen inte utskrifter som fotofirmorna tilhandahåller utan kopior på fotopapper.
Att printa själv därhemma är dyrt - men roligt.
Det har talats en del om den dåliga hållbarheten på hemgjorda utskrifter. Fast å andra sidan har jag inte sett några egentliga tillförlitliga uppgifter om lång hållbarhet på fotofirmornas kopior heller.
Epson 8100 har en lång hållbarhet - sägs det - om man förvarar dem på speciella sätt (helst bakom glas) men detta är i de flesta fall omöjligt för en privatperson.
Us
 
mkson skrev:
Dennis, det är precis i dina banor jag tänker just nu...Vill kunna skriva ut själv, se resultatet på en gång...sitta och vänta på sin bild med en kopp kaffe i handen...fan vad sugen jag blev!

Det jag tycker du ska tänka på då är att skrivaren i det långa loppet är den lilla kostnaden. Om du till exempel köper en HP-skrivare så blir utskriftskostnaderna något högre men samtidigt tycker jag dom har bäst utskriftskvalité. Om du exempelvis köper en Canon så kommer du lägre ner i pris på förbrukningsmateriell och kan ändå hålla hög kvalité.

Jag måste snart byta min färgpatron och jag har bara skrivit ut ett tiotal 10x15 och ett tiotal A4 i full färg, plus en 40-50 vanliga A4 ark.
En patron kostar runt 300 kr.

Men jag tycker definitivt inte du ska låta bli bara för att patronerna är dyra. Trots allt bestämmer du ju vilka foto du vill skriva ut. Det är riktigt roligt!

En sak till: Strunta i det där med hållbarhet. Så mycket tjat och gnäll om det men förvarar du det bara på ett rimligt sätt. Inte bara liggandes på skrivbordet under en bok så ska det nog hålla rätt länge. Det finns INGEN som vet hur länge en pappersutskrift från en fotoskrivare för hemmabruk håller. Så länge har inte skrivarna funnits så man kan följa upp det.

Längst hållbarhet får du nog i ett album, lite mindre bakom glas eftersom solljuset bleker bilden med åren, och sämst om den ligger framme.
 
Senast ändrad:
Att skriva ut själv är det enda som ger dig kontroll över resultatet, tycker jag.
I klubbsammanhang här i UK är det hemutskrifter i storlek upp till A3+ som gäller för visningar och tävlingar. (Alt. dia) Kvaliteten är över lag god, men ibland står man och gapar över mästerverken 'gammgubbarna' har fixat till i sina skruttiga engelska hus...
Att lära sig skriva ut ger en större förståelse för inte bara efterbehandlingen på dator, utan för hela den fotografiska processen, anser jag. Man lär sig se färgstick och gråskalor.
Kopp kaffe - visst. I början har man väl ibland haft mer lust att hälla kaffet i skrivaren, men när man väl lärt sig hur en papper-färgkombination funkar så minskar felprocenten betydligt.
Det finns papper med stor hållbarhet (sägs det). Arkivpapper, osv. Ska inte vara så stort problem. Om pappret håller 20-30 år, som det skryts med, kan det sedan vara dags för en ny kopia i alla fall, kanske?
Att med darrande tass hämta sin glänsande A3:a ur hållaren och hålla upp den i ljuset och konstatera att den är perfekt - ja, det är nog värt den extra kostnaden och endel svordomar på vägen, tycker
/Gitte
 
Sublimeringsskrivarna kan ge väldigt bra resultat, och kodak har kommit med en som inte kostar så mycket mer än dom bättre bläckstråleskrivarna. Tyvärr verkar materialet kosta ca 20:- A4 sidan här i Sverige. Kodak har också ett bläckpapper som dom påstår håller i 100år. Det har visserligen väckt en väldig polemik. Men kritken har gällt ljusblekning och där verkar dom bättre bläck papperskombinationerna vara bra. Jag tror en bläckstrålebild gjord på bra material står sig väl gämfört med konventioneltt färgpapper. Svartvitt är annan sak.

Jan
 
Det är enormt praktiskt att ha en hyfsad bläckstråle till hands för de gånger man vill ha resultatet snabbt och volymen är rimlig.

Å andra sidan finns det gånger då jag skulle fått fnatten om jag inte kunnat FTP:a filer för volymprintning till ett lab. Ex 150 filer på en gång eller en bild i 100 ex.

Bläckstrålen tar en rätt god stund på sig per sida och alla skrivare måste enligt min erfarenhet passas kontinuerligt så att inte papperet kinkar, bläcket (eller motsvarande) tar slut, rengöringsbehovet blir akut...
 
Lionheart skrev:



En sak till: Strunta i det där med hållbarhet. Så mycket tjat och gnäll om det men förvarar du det bara på ett rimligt sätt. Inte bara liggandes på skrivbordet under en bok så ska det nog hålla rätt länge. Det finns INGEN som vet hur länge en pappersutskrift från en fotoskrivare för hemmabruk håller. Så länge har inte skrivarna funnits så man kan följa upp det.

Ditt påstående stämmer inte riktigt, har sv-v bilder som blekts på 6 månader, från gråskala till mera likt grönskala. Epson skrivare och epsonpapper, hängt framme i ett tempererat rum med max 20 grader varmt och enbrat lysrörsljus.
Ilkka



 
Nästa fråga: Bläckstråle el Sublimering?

Tack för alla era svar.
Själv så tror jag att tillverkarna kommer bara att spotta ut bättre och bättre papper och bläck.
(För att inte tala om skrivare)

Så nu över till nästa fråga, bläckstråle eller sublimering? (Nu är det bara fråga om foton, och inte illustrationer eller grafik)
 
Prisskillnaden är ju inte märkvärd igentligen om du inte kör med tankar för bläcket. En skrivare som Epson R800 har 8st patroner som vardera går på några hundringar.

Sen så tillkommer ju ett huvud då och då, att motionera skrivaren.

Fast å andra sidan får du utskriften på direkten, inte i morgon eller en 2 dagar efter.
 
Hur är det med fukttåligheten?
Nu är det väl inte tänkt att man ska plaska med bilderna i badkaret, men det kan väl vara lätt hänt att det hamnar ett stänk av något på bilderna, när man plockar fram familjealbumet på barnkalaset.

De erfarenheter jag har är att bilden blir förstörd av minsta lilla stänk.
Det var iofs ett tag sedan jag skrev ut något, så det kanske är bättre nu?

Jag använder nu endast Fotolabo för mina digitala bilder.
 
ANNONS