Annons

Köper jag rätt Canonprylar nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Oj.. jevlar..

Men BÅDE ett 28-75/2.8 och ett 18-50/2.8 ???

Hmm.. Jag hade nog valt ett fast 50/1.4 för porträtt istället..

18-50:an är förmodligen den som komemr att sitta på mest..

Anledningen till att jag valde Tamronet också är att jag fotograferar en hel del stads- och miljöbilder. Man (jag) behöver ofta ett kort tele då, och eftersom 70-200-gluggen är ganska stor och klumpig känns Tamronet mer passande och enklare att ha med sig för de där lite hoptryckta bilderna. Sedan får det fungera som porträttglugg också eftersom det är så pass skarp och bra.

/Joakim
 
Det är dina pengar och du som ska använda prylarna. Alltså har du säkert gjort rätt val baserat på dina önskemål.
 
Tror du har gjort ett riktigt bra köp, i alla fall om du beställt det ovanstående ;)

Tycker som Jesper att man kan spara pengar i och med de dubbla normalerna 18-50 och 28-75, men som sagt, dina pengar :)

// Jocke, lite avis
 
Joakim A skrev:
Tror du har gjort ett riktigt bra köp, i alla fall om du beställt det ovanstående ;)

Tycker som Jesper att man kan spara pengar i och med de dubbla normalerna 18-50 och 28-75, men som sagt, dina pengar :)

// Jocke, lite avis

Enligt de tester jag läst går tydligen inte Sigmas glugg till 50mm, snarare 45. Vissa påstår tom att det inte är mer än 43mm. Därför täcker Tamronlinsen in ett ganska stort område utöver Sigmat tycker jag. Och precis som jag skrev ovan behöver jag ett kort tele för framförallt stadsfotografering, och där passar Tamronet bra tycker jag.

Sedan ligger det en liten tanke till bakom beslutet. Nämligen det att jag kanske kommer att byta upp mig till en kamera med större sensor om några år. Då kan det vara bra att ha en schysst normalglugg i kameraväskan :)

/Joakim
 
Fick förresten leveransbesked från Technikdirekt i går. Eller egentligen så fick jag inte det. De kunde inte ens ge besked om när kameran skulle dyka upp. Man undrar ju om det handlar om veckor eller månader. Blir nästan lite sugen på att bestäla från något annat ställe.

/Joakim
 
Hänger det bara på minneskort så kanske zebramedia är att rekommendera?

Annars finns de under Digital > Memorycards på AC ;p
 
Heh.. där ska man nog inte köpa minneskort från..

280€ för ett 2GB Ultra II.. 1600:- från zebramedia..
 
Något kostar det att beställa från de riktigt billiga affärerna; dvs osäkrare leveranstider.

Så du betalar antingen i pengar eller genom att väntar på grejerna i ovisshet.

Ibland är det givetvis så illa att du betalar både mer och i osäkra leveranstider som när jag köpte min 20D från Cyberphoto:)
--jalle


Liax skrev:
Fick förresten leveransbesked från Technikdirekt i går. Eller egentligen så fick jag inte det. De kunde inte ens ge besked om när kameran skulle dyka upp. Man undrar ju om det handlar om veckor eller månader. Blir nästan lite sugen på att bestäla från något annat ställe.

/Joakim
 
Jeppe skrev:
Heh.. där ska man nog inte köpa minneskort från..

280€ för ett 2GB Ultra II.. 1600:- från zebramedia..

Ett annat alternativ är att titta på tradera. Där kan du få det nytt för 1500+frakt. Av en säljare som dessutom är medlem på FS. Har själv handlat av honom, han är seriös och reko.
 
Jag drog tillbaka min beställning från Technikdirekt i går. Beställde sedan prylarna från AC-Foto på störten. Fick ett mejl i dag att prylarna redan är på väg. Så nu är jag på gott humör! :)

/Joakim
 
Senast ändrad:
Fick prylarna i fredags och var glad hela lördagen. Men döm om min förvåning när jag hittade nio stycken mörka fläckar på bilderna tagna med min vidvinkelglugg. Om jag förstått det hela rätt är det damm eller smuts på sensorn. Verkligen helt sjukt. Fattar inte hur det kommit damm på sensorn, kameran är för böfvelen helt ny. Vet inte om om jag orsakat fläckarna själv eller om de fanns på sensorn från början. Känns lite snopet att få rengöra sensorn på en helt ny kamera i alla fall.

/Joakim
 

Bilagor

  • test 01.jpg
    test 01.jpg
    36.9 KB · Visningar: 239
Om man kör autonivåer på utsnittet i PS ser det ut så här:
 

Bilagor

  • test 01c.jpg
    test 01c.jpg
    37.9 KB · Visningar: 235
Bör väl tillägga att jag för övrigt är helt otroligt supernöjd med prylarna. Vilken kamera. Så jävla trevlig. Så jag får väl enligt fotosidans traditionen utropa det
förväntade; WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEH!!!! :)

/Joakim
 
Du måste ju i vilket fall som helst skaffa dig rengöringsprylar.

Kul att du är nöjd.

Lycka till med plåtandet!

/M
 
Gratulerar till ett bra köp. Jag är helt jättenöjd med min 20D. Den blir bara bättre och bättre ju mer jag använder den. :p

Och ja, om inte förr så kommer smutsen senare.
Men ofta så funkar en bra gummiblåsa hjälpligt om det inte är för svårt, peppar, peppar, jag har klarat mig från att behöva köra med tyngre grejer hittils.

Har man inte ett cleanroom hemma så dyker det alltid upp litegranna så fort du bytt objektiv nästan.
 
ANNONS