Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraförsäkring på företaget

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecely

Medlem
Sambon har köpt en Nikon D80 på företaget och jag skulle vilja att den har en egen försäkring. Han har redan en försäkring på lösöre (eller vad man kallar det) men självrisken är rätt hög.

Finns det någon bra försäkring som man kan teckna med mindre självrisk och som gäller över hela världen?

Tacksam för svar!
 
Hör med ditt befintliga bolag om de kan utöka försäkringen och hur det påverkar skälvrisk mm.

Personligen utökade jag min hemförsäkring Tryghansa med 16:- i månaden för ett utökat reseskydd från 10' till 40' och skälvrisken minskades (eller togs bort, minns ej). Det gäller dock att läsa det finstilta när det gäller reseförsäkringar!!!

Klassikern är att du enbart får ersättning om du blivit hotat i samband med att du blev bestulen ex. rån med kniv. dvs. försäkringen täcker inte om de tar ditt bagage från en buss eller tåg. Vissa försäkringar täcker förlust från låst hotellrum samt om väskorna är låsta på rummet.

Det gäller därför att vara väldigt tydlig i polisrapporter utomlands (och i Sverige).

Ang. pris så lönar det sig ganska offta att samla sina försäkring på ett bolag (bil, hem, liv,drulle mm)

Vore bra med flera försäkrings tipps, hoppas fler skriver!!!

Mvh Per
 
glömde några viktiga:

Företags försäkringar kan skilja sig från privatpersoner och hemförsäkringen borde inte gälla "företagets" egendom...

Hemförsäkringen gäller endast begränsad tid utomlands, tror det är fem veckor.

Betala med Visa så får du ytterligare skydd på resan (dock något begränsat)...

//Per
 
Cecely skrev:
Sambon har köpt en Nikon D80 på företaget och jag skulle vilja att den har en egen försäkring. Han har redan en försäkring på lösöre (eller vad man kallar det) men självrisken är rätt hög.

Finns det någon bra försäkring som man kan teckna med mindre självrisk och som gäller över hela världen?

Tacksam för svar!

Jag råkade ut för en olycka utomlands, och ett objektiv gick sönder. Folksam sa att dom skulle betala reparation, och det gjorde dom, varenda krona. Det var ingen självrisk.. (dom sa det täcktes av min allrisk-försäkring)
 
Detta är nog något jag själv borde ta tag i :)

Har rätt dyr kamera utrustning inköpt på företaget, har företagsförsäkring hos trygg-hansa, har aldrig diskuterat med dom angående min kamera utrustning, vi är mest försäkrade för vårt lager och vanliga inventarier, skall ringa dom imorgon och höra vad de säger, återkommer imorgon med vad de säger specifikt om kamera utrustning för företag. (Räknar kallt med att de kostar lite extra)
 
Ja det hade varit kanon om du kunde svara!=) Vi har företagets försäkring i IF. Ska be smabon ringa dem med för att hör vad som gäller och om de kan ha en specialare.

Vad gäller hemförsäkringen så skyddar den tyvärr inte egendom som står på företaget.
 
ANNONS