Annons

klart jag skall ha bilden gratis!

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Här har vi nu ännu ett fall med oklara överenskommelser.

Artistens turnéansvarig säger efter att jag visat honom bilden efter showen att den bilden vill vi ha.
- självklart svarar jag (och så klart får han betala för bilden, vem ger bort saker?)

I efterhand skriver TA att så var inte fallet utan att jag redan innan jag fotade artisten på scen att efteråt vill vi ha en bild till vår turneplakett. Vilket inte stämmer utan här efterkonstruerar han detta scenario.

Jag har fotat mängder av artister bakom scen och det har aldrig varit tal om bilder eller om att man skall skänka bort något.

Förvisso borde man för att fortsättningsvis fota just denna artist ge bort bilden och släta över och tänka "kunden har alltid rätt"
men mitt sanna jag tänker nej för fan.

Vad säger ni?


fotnot: En bild för PRIVAT bruk vilket jag gav som pris är något under de 750kr/ink moms.
 
Nej, dom ska självklart betala.

Vilket förstås är lättare för mig att säga som inte behöver stå för eventuella konsekvenser. :)

Sannolikt kan du fortsätta fota denna artist ändå om dina bilder är så bra att dom vill ha dom, det kanske inte ens är samma person du pratar med nästa gång. Och är det det så har du gjort klart för dom att det inte är acceptabelt med gratisjobb. Ger du däremot bort bilden nu så har du satt ribban för framtiden och det är gratis som gäller senare också.

Jag ger bara bilder gratis till ideella ändamål eller till föreningar som jag vet har ont om pengar men jag ändå känner för att hjälpa av någon anledning.
 
Nej, dom ska självklart betala.

Vilket förstås är lättare för mig att säga som inte behöver stå för eventuella konsekvenser. :)

Sannolikt kan du fortsätta fota denna artist ändå om dina bilder är så bra att dom vill ha dom, det kanske inte ens är samma person du pratar med nästa gång. Och är det det så har du gjort klart för dom att det inte är acceptabelt med gratisjobb. Ger du däremot bort bilden nu så har du satt ribban för framtiden och det är gratis som gäller senare också.

Jag ger bara bilder gratis till ideella ändamål eller till föreningar som jag vet har ont om pengar men jag ändå känner för att hjälpa av någon anledning.

Ja det är ju jag som får stå där nästa gång de spelar.
Dilemmat är ju att TA talar om detta och på så sätt sätts mitt namn som den "oklare fotografen"

Och visst är det så, tar man 1500 kr för att fota ett bröllop är det svårt att ta 15000 kr nästa gång.
Mina funderingar och era svar ska hjälpa mig till ett positivt beslut.
värt att nämna är att denna bild(er) enligt TA användas en enda gång.

Just föreningar kommer jag att skänka bilder till, där jag ändå jobbat åt kvällstidningen och fått betalt av samme.
 
ANNONS