Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krångel med AF på Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Awanba

Ny medlem
HJÄLP!

Har en längre tid haft problem med AF på min Canon EOS 7D. Kameran "säger att den har fokuserat" jag tar kortet men ändå blir det inte bra skärpa. Bilden jag lagt upp är ett bra exempel. Jag får fokus på vissa ställen i bilden och resten oklart. Det som har mest fokus blir inte alltid helt skarpt heller. Brukar bli 70% sånna här bilder, 20% bra och 10% är helt odugliga. Jag har testat olika ISO, bländare, inställningar, gjort rent allt, stativ osv osv. Vart inne på fotoklubben och fått den kollad. Även återställt alla inställningar. Något jag reagerade på idag är att om jag håller kameran tätt och stabilt mot kroppen och tar ett kort på ett stillmotiv och sedan släpper knappen och tar ett nytt kort i samma position bara nån sekund efter så letar den efter fokus som om jag hade bytt motiv helt och hållet. Hoppas någon kan hjälpa mig eller vet någon som kan hjälpa mig. Jag har totalt tappat suget med att fota sen detta börja hända. Vilket jag började uppleva efter att jag började använda filmningsfunktionen mer och mer. // Amanda som vill ha tillbaka sin fotolust :)
 

Bilagor

  • IMG_6558.jpg
    IMG_6558.jpg
    64.4 KB · Visningar: 234
Jag förstår inte problemet med bilden. Du har ju skärpa i vissa delar. Att då ett sådant tredimensionellt motiv helt skarpt på så nära håll är nästan omöjligt med en vanlig kamera. Skärpedjupet blir inte lika djupt som motivet.
 
Hej Amanda,

Det kan ju vara så att något är fel med din utrustning, men på det sättet du ställer frågan så tror jag snarare har att göra med att du får ett annat resultat än det du förväntar dig (och önskar dig), och möjligtvis att du missförstått fokuspunkternas funktion, något som hänt mer än en person.

När du/kameran fokuserar så ställer den in hur långt ifrån dig den optimala skärpan ska vara. Endast saker på det avståndet kommer att ha den största möjliga skärpan. Allting som är närmare, eller längre bort, kommer att bli mer eller mindre oskarpt. Detta är det så kallade "skärpedjupet" , vilket är det avstånd inom man tycker att man har "tillräckligt" bra skärpa.

Hur stort skärpedjupet är beror på flera saker, men så länge man jämför samma utrustning så är det objektivets brännvidd, avståndet till motivet, samt bländarens storlek.

Enkelt uttryckt, ju närmare du kommer motivet, desto kortare/grundare blir skärpedjupet.

Du kan öka skärpedjupet genom att välja en mindre bländare (högre bländartal). T.ex. ger bländare 16 större skärpedjup än 5.6. Prova hur stor skillnaden blir genom att på stativ ta en serie bilder från största till minsta bländare.

Du kan också öka skärpedjupet genom att helt enkelt ställa dig längre ifrån motivet, och sedan i efterhand beskära bilden.

De här sambanden beror på fysikens lagar och som fotograf kan man bara känna till dem och veta hur man ska försöka hantera dem för att få det resultat man vill. T.ex. är det vanligt att makrofotografer går så nära att de får rakbladstunnt skärpedjup, men för att kompensera det så tar de en stor serie bilder, där de gradvis förflyttar fokusplanet och sedan låter de datorn lägga ihop bilderna, med den skarpaste delen av varje bild, en teknik som kallas focus stacking.

Förutom skärpa i djupled så kan man ha problem med skärpa i sidled. Endast ett fåtal objektiv är precis lika skarpa över hela bildytan, de flesta är skarpast i mitten. De flesta objektiv brukar dock få en jämnare skärpa med mindre bländare (högre bländartal)

Så till det här med fokuspunkterna: Ett objektiv kan bara ha optimal skärpa på ett avstånd. Det påverkas inte av hur många fokuspunkter du har aktiva i kameran. De är istället till för att ange på vilka delar av bilden kameran ska leta efter saker att fokusera på. Med många fokuspunkter aktiva letar kameran i ett större område, och det kan få vara lättare att t.ex. fokusera på en flygande fågel. För makrofotografering föredrar jag personligen att bara ha en fokuspunkt aktiv, men jag väljer vilken av dem, så att jag själv styr var jag vill att skärpeplanet ska hamna.

Missförståndet som många har är att fler aktiva fokuspunkter ger ökat skärpedjup, men det gör det alltså inte.

Lång utläggning, men summa summarum: ställ dig längre ifrån motivet, välj en mindre bländare, beskär bilden i efterhand i datorn.
 
[...] och tar ett kort på ett stillmotiv och sedan släpper knappen och tar ett nytt kort i samma position bara nån sekund efter så letar den efter fokus som om jag hade bytt motiv helt och hållet [...]

Helt normalt. Kameran kan ju omöjligt veta ifall du har bytt motiv eller inte. Den måste börja ”från början”.

Men jag blir nyfiken. Du menar att kameran har ändrat beteende mot hur du är van vid.
Kan du lite mer precist berätta hur den uppförde sig förut (jämfört med nu), och lägga upp exempelbilder på hur resultatet blev då?
 
Du kan också öka skärpedjupet genom att helt enkelt ställa dig längre ifrån motivet, och sedan i efterhand beskära bilden.
Skärpedjupet beror på bländaren och avbildningsskalan. Att först backa och sen förstora bilden ger samma resultat.
Däremot förändrar det perspektivet och hur oskärpan, utanför skärpedjupet, upplevs, så bilden kommer att se annorlunda ut.
 
Skärpedjupet beror på bländaren och avbildningsskalan. Att först backa och sen förstora bilden ger samma resultat.
Däremot förändrar det perspektivet och hur oskärpan, utanför skärpedjupet, upplevs, så bilden kommer att se annorlunda ut.

Jag visste att någon skulle komma med precis det där! Även om det är sant så är det en kunskap som inte direkt föreskriver vad TS ska göra i praktisk handling.

Eftersom jag inte vet vad hon har för objektiv, vilken brännvidd, vilken avbildningsskala etc så finns det bara ett råd som funkar, att ställa sig längre ifrån (ceteris paribus) och beskära i efterhand.
 
Fel

Skärpedjupet beror på bländaren och avbildningsskalan. Att först backa och sen förstora bilden ger samma resultat.
Däremot förändrar det perspektivet och hur oskärpan, utanför skärpedjupet, upplevs, så bilden kommer att se annorlunda ut.

Vet att det börjar urarta nu men måste påstå att du har fel. Att backa (minska avbildningsskalan) och sedan beskära ger signifikant större skärpedjup. Du har ju inte ändrat hur bilden togs (minskat avbildningsskalan genom att backa) när du beskär bilden. Detta är ju anledningen till att du får större skärpedjup med mindre sensor. Prova själv och jämför.
 
Det enklaste sättet att ändra skärpedjupet är att gå närmare, eller längre bort, från den utskrivna bilden. Prova får du se. En 10*15 cm bild på några meters håll ser skarp ut nästan överallt, om vi antar att den inte är helsuddig från början.
Eller omvänt, ta en 10*15 som på normalt avstånd ser skarp ut och förstora den till 100*150 cm. Plötsligt är den inte så skarp längre.

Bara genom att ändra avbildningsskalan så blir skärpedjupet annorlunda.

Men det är rätt att detta inte har med ursprungsfrågan att göra. Som tur är har hon redan fått svar.
 
Bara...

Det enklaste sättet att ändra skärpedjupet är att gå närmare, eller längre bort, från den utskrivna bilden. Prova får du se. En 10*15 cm bild på några meters håll ser skarp ut nästan överallt, om vi antar att den inte är helsuddig från början.
Eller omvänt, ta en 10*15 som på normalt avstånd ser skarp ut och förstora den till 100*150 cm. Plötsligt är den inte så skarp längre.

Bara genom att ändra avbildningsskalan så blir skärpedjupet annorlunda.

Men det är rätt att detta inte har med ursprungsfrågan att göra. Som tur är har hon redan fått svar.

Och bara genom att backa kan man minska avbildningsskalan givet samma objektiv och samma bländare. Att beskära en bild eller att förstora upp en bild ändrar inte avbildningsskalan som mäts på sensorplanet. Blanda inte in utskrivna bilder och betraktningsavstånd för det har inte så mycket med skärpedjupet att göra.
 
Och bara genom att backa kan man minska avbildningsskalan givet samma objektiv och samma bländare. Att beskära en bild eller att förstora upp en bild ändrar inte avbildningsskalan som mäts på sensorplanet. Blanda inte in utskrivna bilder och betraktningsavstånd för det har inte så mycket med skärpedjupet att göra.

Om du beskär bilden i efterhand så minskar du i praktiken sensorytan, vilket gör att du lika gärna kunde ha använt en kamera med mindre sensor. Beskär du tillräckligt mycket så får du något med en sensorstorlek som en vanlig mobiltelefon. Räknar du då på den ekvivalenta bländaren så kommer du förstås ha bländat ned minst sagt rejält.
 
Många missförstånd här

Jag tycker att vi ska lägga ner det här nu och inte förstöra tråden mer. Kan vi bara konstatera att skärpedjupet beror på bländare och avbildningsskala så kan de som inte riktigt hajat söka kunskap i trådar som handlar om detta?! Jag lägger ner nu i alla fall men jag kan bara påpeka att backa och beskära är ett bra sätta att öka skärpedjupet på huvudmotivet och det är dessutom ett skolboksexempel på hur man i fält kan öka skärpedjupet utan att blända ner och få alltför långa slutartider (Det kräver dock att man har tillräckligt antal pixlar i kameran eller har tillräckligt finkornig film som det var förr när man lärde sig grunderna).
 
Jag tycker att vi ska lägga ner det här nu och inte förstöra tråden mer. Kan vi bara konstatera att skärpedjupet beror på bländare och avbildningsskala så kan de som inte riktigt hajat söka kunskap i trådar som handlar om detta?! Jag lägger ner nu i alla fall men jag kan bara påpeka att backa och beskära är ett bra sätta att öka skärpedjupet på huvudmotivet och det är dessutom ett skolboksexempel på hur man i fält kan öka skärpedjupet utan att blända ner och få alltför långa slutartider (Det kräver dock att man har tillräckligt antal pixlar i kameran eller har tillräckligt finkornig film som det var förr när man lärde sig grunderna).

Som sagt så får du i praktiken en kamera med mindre sensor om du beskär. Det leder också till att bruset ökar i helbild. Ett annat sätt att korta slutartiden är att skruva upp ISO, vilket även det leder till att bruset ökar...
 
Amanda som vill ha tillbaka sin fotolust :)
Du behöver ge oss mer information om problemet för att vi ska kunna analysera det.

När man upplever att man har konstiga problem så bör man gå systematiskt tillväga vid felanalysen.

Börja med att ställa in kameran på "One-Shot AF".

Sätt sedan kameran på ett stativ (för att minska risken för skakningsoskärpa) och ta en bild på ett motiv som har djup, dvs har en utbredning i längsled. (Inte något plant motiv alltså).

Ställ så in kameran på en ganska kort slutartid, 1/500 sekund eller kortare.

Ställ in kameran att använda en enda fokuspunkt i mitten av sökaren.

Ta ett antal bilder med olika bländarinställningar och anpassa ISO-inställningen så att exponeringen ger ett godtagbart resultat.

Betrakta sen bilderna i din dator och försök se var fokus hamnade och jämför med var du ville att fokus skulla vara i motivet.
 
Hela bilden är oskarp; är det inte fler som ser detta? Och det är inte skakningsoskärpa.
"ingen skärpa någonstans" brukar betyda rörelse- eller skakningsoskärpa, förutsatt förstås att det inte är fel på optiken.. Eftersom kaktusar brukar vara relativt långsamma så bör man kunna utesluta rörelseoskärpa :) Jag skulle börja med att ställa upp kamera och testmotiv på en stabil bordsskiva och ta testfoton med självutlösare för att utesluta all rörelsepåverkan (med avstängd stabilisering för säkerhets skull). Växla mellan manuell fokus och AF för att se om det är AF som ställer till det.. Och jämför också med vad det blir för resultat med kontrast-AF i LiveView. Fortsätter det att vara oskarpt skulle jag testa med ett annat objektiv
 
"ingen skärpa någonstans" brukar betyda rörelse- eller skakningsoskärpa, förutsatt förstås att det inte är fel på optiken.. Eftersom kaktusar brukar vara relativt långsamma så bör man kunna utesluta rörelseoskärpa :) Jag skulle börja med att ställa upp kamera och testmotiv på en stabil bordsskiva och ta testfoton med självutlösare för att utesluta all rörelsepåverkan (med avstängd stabilisering för säkerhets skull). Växla mellan manuell fokus och AF för att se om det är AF som ställer till det.. Och jämför också med vad det blir för resultat med kontrast-AF i LiveView. Fortsätter det att vara oskarpt skulle jag testa med ett annat objektiv

Med all respekt; är du nybörjare?
 
Om man ska lyckas med en felsökning i ett sådant här fall så bör man som sagt vara systematisk [...].

Det är svårt med systematik felsökningshjälp när trådskaparen själv inte kommer tillbaka i tråden. Tycker jag.

Det är så mycket man vill kolla upp.
Några fler bilder skulle vara en bra start.
Några från tiden när det funkade och några från nu när det inte funkar.
 
ANNONS