Annons

Kraftigt sänkta priser 1DmkII N

Produkter
(logga in för att koppla)
MartinB skrev:
För att få det bästa av två världar givetvis! Småbildssensor när du inte behöver jättehög bildfrekvens, mer vidvinkel och men större bildfiler. 1.3x crop när du behöver hög bildfrekvens, mindre bildfiler och mer tele ex. vis för sport och natur.

Du får ju inte mer tele. Har du samma pixeldensitet så blir det ju bara en beskärning...
 
Vad förstår ni inte? ni kan ju inte få 8 bilder i sekunden med 13mp. Med ett beskuret 1.3x crop läge skulle det nog kunna funka. Man skulle kunna få en sportkamera och en mer högupplösande i en.
Jag tycker det skulle vara skitbra om man implementerade det rätt. Ni behöver inte hålla med.
 
MartinB skrev:
För att få det bästa av två världar givetvis! Småbildssensor när du inte behöver jättehög bildfrekvens, mer vidvinkel och men större bildfiler. 1.3x crop när du behöver hög bildfrekvens, mindre bildfiler och mer tele ex. vis för sport och natur.

Du menar att det skulle finna ett "beskuret högfartsläge" som i D2x?

Jag tror att Canon tycker att det är för kompromissaktigt och satsar nog på en processor som klarar hela upplösningen i hög fart. Sen får man beskära som man vill i efterhand.

En höghastighetskamera med 5D sensor känns inte orealistiskt. Det innebär ca 50 procent större datamängd vid samma bldfrekvens. Skillnaden mellan 1D och 1D mark II var 100 procent.

Med samma ökning till generation III vore 10 bps och 5D-senorn kanske möjlig. Slutaren klarar ju 10 bps, det bevisar 1V HS i uhs-läget (ultra high speed).

Men jag tror som många andra att 1D mark II N står emot konkurrensen bra i sitt segment, medan 1Ds mark II skulle kunna få 20-22MP och konkurrera med digitalbakstycken.
 
Personligen tror jag Canon drämmer i med storsläggan den här gången (efter förra "säsongens" försiktighet med "bara" 85/1.2, 30D och 17-55/2.8 etc).

Det innebär i min gissningsvärld två nya high-end hus (1D och 3D), minst tre nya L objektiv (typ 400/5.6IS 200/1.8 IS och 50/1.2) och något USM-objektiv i vidvinkelklass (35/2 (el 1.8) USM, kanske, samma klass som 50/1.4 85/1.8 etc. Tror dessutom på en lätt uppdaterad 350D.
 
Ola, låter lite för bra för att kunna vara sant.

Jag ser några hål att fylla:
- En bättre normalzoom än 18-55 för ca 2500-3500. Typ Nikons 18-70.
- En EF-S telezoom med kvalitet. Varför inte en 50-150/2,8?
- L-supertelezoom, 200-400/4 IS eller 100-300/2,8 IS
- DO-gluggar: 500/2,8 har det ju spekulerats om..
- Bättre vidvinklar. Ska man satsa på småbildformatet får man leverera optik också.
 
froderberg skrev:
Du menar att det skulle finna ett "beskuret högfartsläge" som i D2x?

Jag tror att Canon tycker att det är för kompromissaktigt och satsar nog på en processor som klarar hela upplösningen i hög fart. Sen får man beskära som man vill i efterhand.

En höghastighetskamera med 5D sensor känns inte orealistiskt. Det innebär ca 50 procent större datamängd vid samma bldfrekvens. Skillnaden mellan 1D och 1D mark II var 100 procent.

Med samma ökning till generation III vore 10 bps och 5D-senorn kanske möjlig. Slutaren klarar ju 10 bps, det bevisar 1V HS i uhs-läget (ultra high speed).

Men jag tror som många andra att 1D mark II N står emot konkurrensen bra i sitt segment, medan 1Ds mark II skulle kunna få 20-22MP och konkurrera med digitalbakstycken.

Precis Magnus. Kanske uttryckte mig otydligt. Vad skulle silja mellan 1.3x crops högfartsläge på en småbildssensor och en 1.3x crops sensor? ingenting så vitt jag vet. Iaf om man gjorde så att sökaren blev 1.3x crop i sökaren när man valde det läget. Det kanske skulle vara svårt med ramar a la Leica mätsökarkameror eller R9/DMR på en sportkamera.
Jag håller med om att Mark II N är väldigt bra, men huset i sig tycker jag inte är det bästa. Kommer en Nikon D3H behöver Canon något nytt tror jag iaf.
Jag har svårt att tänka mig att en Canon på 22mp kan konkurrera med modernare digitalbakstycken på lägre ISO. I så fall måste de försvaga lågpassfiltret rätt rejält och fix 16-bitars A/D-omvandling samt skaffa fram bättre optik.
 
froderberg skrev:
Ola, låter lite för bra för att kunna vara sant.



OK, antagligen är dett 200/1.8+50/1.2 som är de mest osäkra korten på objektivfronten.

froderberg skrev:

Jag ser några hål att fylla:
- En bättre normalzoom än 18-55 för ca 2500-3500. Typ Nikons 18-70.
OK, lite som en 24-85 eller 28-105 fast för APS-C. Borde ligga bra till, jag håller med.

froderberg skrev:

- En EF-S telezoom med kvalitet. Varför inte en 50-150/2,8?
- L-supertelezoom, 200-400/4 IS eller 100-300/2,8 IS
Tror mer på den förstnämda i så fall.

froderberg skrev:

- DO-gluggar: 500/2,8 har det ju spekulerats om..
- Bättre vidvinklar. Ska man satsa på småbildformatet får man leverera optik också.

...på tal om för bra för att vara sant, eller?
 
MartinB skrev:
Precis Magnus. Kanske uttryckte mig otydligt. Vad skulle silja mellan 1.3x crops högfartsläge på en småbildssensor och en 1.3x crops sensor? ingenting så vitt jag vet. Iaf om man gjorde så att sökaren blev 1.3x crop i sökaren när man valde det läget.

Varför skulle man behöva ett sådant läge? Det behövs ju antagligen inte för att få upp hastigheten med nästa generations kameror.

Men visst skulle Canon kunna komma med fokusskivor med masker som skulle kunna stämma med ett beskuret läge. Masker från Canon finns i alla fall:

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200602/13/20060213134951_ADF414/20060213134951_ADF414.dbp.asp

Jag har svårt att tänka mig att en Canon på 22mp kan konkurrera med modernare digitalbakstycken på lägre ISO

Med konkurrera innebär inte att man måste vara lika bra på allt. Canon ligger på plus när det gäller höga iso, autofokus, optikutbud och det räcker kanske för en del för att välja Canon som kanske har aningen lägre dynamiskt omfång och lägre verklig upplösing.
 
Jag har svårt att se varför Canon ska fortsätta ha tre olika sensorformat. Varför satsa på 1.3 när man får i princip lika bra bild från 1.6? När processorerna klarar av mer mängd data kommer bara småbild och x1.6 vara kvar.. Tror jag i alla fall..
 
OFF TOPIC VARNING:

Då det ändå diskuteras 1DmkII N undrar jag om det finns nå bra recensioner av den? Frågan är ifall det är en kamera som är värd att satsa på nu eller börjar den bli utdaterad?

mvh,
Edvard
 
Det är väl inget större problem, bara att inte använda "kanterna" på sensorn, som Nikon gör på D2x (rätta mig om jag har fel?) men den har väl ett 1,5 crop och ett 2 crop läge?

Sen kan man ju undra vad den praktiska nyttan av det är...
 
Frehar skrev:
Det är väl som att ha en porsche som bara får köra i 70!?

Nix, det är som att ha en Porsche som GÅR att köra i 70 om man så önskar. Men den är fortfarande kapabel att köra i 120...

Det är väl aldrig fel för en användare att ha olika alternativ?
 
Vid t.ex. sport- och naturfoto hamnar du ofta i situationer då du inte har fler brännvidds-mm att tillgå, och du kommer inte heller närmare motivet. Tyvärr är ditt motiv fortfarande bara en liten del av rutan. Med ett High Speed Crop-läge som på D2x, kan du i detta läge...:

1. ...i stället för att spara på en massa "onödig" bilddata, höja frame-raten (med t.ex. 5fps till 8fps, som på D2X).

2. ...få en klart större buffer för serietagning, eftersom du redan vid fotograferingen skippar 5MP bilddata per exponering.

3. ...få plats med mycket fler exponeringar på de minneskort du har med dig, dvs du behöver ej byta dessa så ofta.

I vissa givna situationer kan alltså ett crop-läge förbättra din kameras prestanda högst väsentligt, plus att du erhåller rent praktiska fördelar. Alternativet är ju att släpa hem dessa 5MP bilddata/exponering, och sedan croppa bort dem där...

Den praktiska nyttan finns där.
Inte alltid, men ibland väldigt uttalat.
 
Den här typen av komprimisser är inte riktigt Canons stil. De brukar prata om att Eos1:eek:r ska vara kompromisslösa.

Jag gissar att Canon istället satsar på en kraftigare processor som klarar höga bildfrekvenser och på en större buffert. Sen räknar de nog med att dagens proffsfotografer har råd med måga feta minneskort.

Men det finns faktiskt sökarskivor med beskärningsmasker på den amerikanska marknaden.
 
froderberg skrev:
Den här typen av komprimisser är inte riktigt Canons stil. De brukar prata om att Eos1:eek:r ska vara kompromisslösa.

Jag gissar att Canon istället satsar på en kraftigare processor som klarar höga bildfrekvenser och på en större buffert. Sen räknar de nog med att dagens proffsfotografer har råd med måga feta minneskort.
Kompromiss? Något som tillför ett klart mervärde, kallar inte jag kompromiss. Och det spelar ju egentligen ingen roll hur kraftiga processorer etc som utvecklas -- för vissa typer av fotografering kommer alltid ett crop-läge att innebära att du slipper släpa hem GB med onödiga data, för att croppa bort det hemma i stället. Liksom det faktum, att oavsett hur kraftfull elektronik du har, så blir t.ex. buffern ännu större med ett crop-läge.

Crop-läget är en feature bland andra, som är mycket nyttig för en del ibland, men mindre nyttig för andra. Av någon anledning tycks just denna feature dock få ironier och annat att flöda (inte du, Magnus!). Förstår ärligt talat inte varför.

Och, i den mån Nikon kommer med en FF-kamera (22MP?), så kan vi nog vara ganska säkra på att det kommer att finnas ett 1,5-cropläge (10MP?), för att säkra kompatibiliteten med hela systemet. Nikon brukar vara rätt kompromisslösa på den punkten... ;-) Ytterligare ett 2x-cropläge (5,5MP) skulle inte heller förvåna mig ett dugg.
 
ANNONS