Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica eller Panasonic?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Till att börja med så har jag ingen och har heller aldrig hållit i en av dessa kameror.

Med detta sagt.

Kameran är samma maskin som Olympus E-330.
Lumixen i maffigare hölje med bättre optik.
Leican i än vackrare design och med vassare mjukvara.

Men alla tre har mindre sensor än "vanliga" digitalsystemare.

För gatufoto är oftast en systemkamera för stor och klumpig.

Om du är villig att spendera sådana hära summor för en kamera så titta då även på digital mätsökarekameror.

/Patrik
 
Skenet bedrar. Panasonic/Leica är en av de sämre systemkamerorna som jag provat. Kameran är inte färdigkonstruerad enligt min mening, det gäller både bildkvalitet, hantering och teknisk prestanda.

Optiken är dock bra och gör sig fint på Olympus hus.

För gatufoto är Nikon D80 bra med sin tysta slutare eller Pentax 10D som även har bildstabilisering inbyggt. Till Pentax finns flera små diskreta objektiv. Pentax/Leica är allt annat än diskret.

Jag har hållt på med gatufoto sedan 1988 och jag vill framhålla att i stort sett alla kameror funkar bra till gatufoto, men ju tystare desto bättre. Nikon D80 är en nyfunnen favorit.

Viktigare än prylarna är att jobba med sig själv, att våga.
 
Att använda sig av skärmen som sökare är utan tvekan en mkt intressant möjlighet med tanke på gatufoto. Magnummannen A.Majoli har använt sig av Olympus 8080 med just bla den motiveringen. Men då kanske det faktum att skärmen han vikas är ett bättre alternativ och sålund finns ju som system bara Olys E-330. Den har jag litet testat och det verkar nog fungera mycket bra.

Kombinationen E-330 och Leicas kommande 25 mm/1.4 (dvs 50 mm i 35mm-format) skulle ju då vara otroligt intresant, eller hur!?

Eller Olympus E-400 och tex kitoptiken är ju ett fantastiskt kompakt paket. Och Leicas kommande passar ju till den också. Slutaren är ju tyst också. Ngt man nog blir lite bortskämd med med Olympus. E-1:ans slutarljud är ju nästan behagligt!!!

Kanske en titt på de andra husen i 4/3-systemet också är värt. För övrigt tycker jag att det är jobbigt med zoom-optik och gatufoto ... för mycket att tänka på ... OK man kan ju ha den på vidvinkel hela tiden men men men dom är ju också så otroligt stora till sitt omfång. Ivägen på ngt vis. Distraherande. Synliga. "Hej titta hit jag fotograferar dig med de senaste och bästa och svartaste zoomobjektivet".

Att klaga på bildkvaliteten i 4/3 systemet tycks vara populärt. Nog borde man få ut hyfsade bilder ur Leica/Panasonicen också. Är det bara "bruset på höga ISO-tal" som är problemet eller är det ngt annat. Finns det ngn skillnad mellan Leica/Panasonic och tex E-330.

http://olympus-esystem.jp/gallery_e/index.html
 
TBStoor skrev:
Att klaga på bildkvaliteten i 4/3 systemet tycks vara populärt. Nog borde man få ut hyfsade bilder ur Leica/Panasonicen också. Är det bara "bruset på höga ISO-tal" som är problemet eller är det ngt annat. Finns det ngn skillnad mellan Leica/Panasonic och tex E-330.

http://olympus-esystem.jp/gallery_e/index.html

Upp till iso 800 är det ingen större skillnad mellan fourthirds och övriga systemkameror med APS-C-format. Men jag tycker även att man kan leva med iso 1600-bilderna även om de är lite brusiga.
 
Riktig leica eller inte....Den leican Björkbom plåtar med har inte Oscar Barnack tillverkat. Dessutom hade inte de haft en chans att utveckla sin fina kamera om folk resonerade så vissa gör...Att inte pröva nya saker och ifrågasätta om man har den utrustningen man vill ha, och det bästa kan nog betyda ganska olika för en del. Visst kommer jag nog att köpa en "riktig" leica nån dag, om inte bara för myten. Jag kan mycket väl tänka mig att zeiss och Voightländer, som faktiskt satsar på analogt kan erbjuda mig bättre kvalitet för pengarna.

Sitter just ikväll med min ny uppackade L-1:a och mår som en prins! Sökarn är precis som väntat, alldeles för liten. Kamerakroppen är som en tegelsten(tjock som f-n), -något för låg för att rymma fingrarna på ett praktiskt sätt.Logiskt, skulle alla varningsklockor ringa! Men oj! -vad jag älskar denna kameran...

Och det är väl det som är det viktiga? Sen får vi se hur bilderna blir, men jag antar att jag inte kommer att kunna skylla på kameran...

SÅ!
 
Senast ändrad:
peter6611 skrev:
Sökarn är precis som väntat, alldeles för liten.
Tjacka en sån här: http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5878358
Men se till att kolla om den passar först. Någon av de medföljande "skivorna" för infästningen borde ju funka. Jag fick den till och med att funka på en gammal analog Konica med Olympus-adaptern:)

Jag har luppen till min Nikon D200 som redan från början har rätt bra sökare, och det funkar bra. Man måste hålla ögat väldigt nära för att se hela sökarbilden, men det torde inte vara något större problem om originalsökaren är liten.

Eller så kanske det går att modifiera en sån här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ME-1
 
Senast ändrad:
Re: Hej!

chinerunner skrev:
För gatufoto är oftast en systemkamera för stor och klumpig.

Ja inte är kamerorna som diskuteras i denna tråd mindre. Jag brukar tänka mig hur stor fyrkantig låda som kameran får plats i som ett mått på "klumpigheten". En Leica digilux behöver en låda på 1016 kubikcentimeter, en Canon 300D behöver 1012, en 400D behöver 770 och en Leica M8 endast 411 och en gammal analog systemare från sent 70-tal hamnar kring 600.
 
Re: Re: Hej!

steelneck skrev:
Ja inte är kamerorna som diskuteras i denna tråd mindre. Jag brukar tänka mig hur stor fyrkantig låda som kameran får plats i som ett mått på "klumpigheten". En Leica digilux behöver en låda på 1016 kubikcentimeter, en Canon 300D behöver 1012, en 400D behöver 770 och en Leica M8 endast 411 och en gammal analog systemare från sent 70-tal hamnar kring 600.
Det beror ju på vad det sitter för glugg på kameran. Om kameran ska verka liten så är det väl liten frontarea och litet objektiv som gäller, och där är inte M8 särskilt liten tror jag, utan att ha jämfört måtten med andra. Den och äldre analoga kameror är ju betydligt tunnare, så det är klart att de är mindre till volymen.
 
Re: Hej!

chinerunner skrev:
Till att börja med så har jag ingen och har heller aldrig hållit i en av dessa kameror.

Med detta sagt.

Kameran är samma maskin som Olympus E-330.
Lumixen i maffigare hölje med bättre optik.
Leican i än vackrare design och med vassare mjukvara.

Men alla tre har mindre sensor än "vanliga" digitalsystemare.

För gatufoto är oftast en systemkamera för stor och klumpig.

Om du är villig att spendera sådana hära summor för en kamera så titta då även på digital mätsökarekameror.

/Patrik

Stämmer inte! Att ens kalla E-330 för en liknande kamera är missvisande. Delar spegelbox, slutare och sökare med E-330 (absolut inget mer), och det är ju inte särskilt mycket...Sensor och programvara är helt eget, men visst! -Anledning till köp är nog designen + optik.
 
ANNONS