Annons

Leica M-Monochrom

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis skummat igen Reids review av M9M. Brusnivåerna på höga iso ser bra ut(1.5 steg bättre än M9:an) och bruset är väldigt fin(korningt:)) Upplösningen vassare än M9:an. Tonaliteten i mellanregistret är enligt honom väldigt fin. Hmmm....vill ha!!!
En annan cool grej, histogram för raw filen ej JPGn som de flesta kameror.
 
Intressant kamera! Funderade faktiskt bara för nån vecka sen över varför ingen ännu släppt nån svartvit digitalkamera, dels eftersom svartvitt är en så stor genre inom fotografin, och dels för att sensorns ljusbrunnar ju bara kan registrera ljus, inte färg. En sensor för svartvitt borde ju då rimligtvis ge både bättre högisoprestanda och skarpare bilder i och med att inget bayerfilter behövs och kameran behöver inte gissa sig fram till några färger. Precis det som Leica nu påstår om sin nya kamera alltså.

Synd bara att man knappast skulle ha råd med en sån här. Nånsin. Eller kanske, om jag skulle sälja precis hela min nikonutrustning. Men det kommer inte att ske...
 
En sensor för svartvitt borde ju då rimligtvis ge både bättre högisoprestanda och skarpare bilder
räknar man in att man - som förr i tiden - oftast kommer att behöva använda ganska starka färgfilter för tonaliteten försvinner en betydande del av dessa två potentiella fördelar.
(dessutom kan man räkna in en viss kontrastförlust, som med alla filter...)
 
I Sverige kostar M9-P och M-Monochrom lika mycket.

Jo, fast det verkar bara vara Wibergs och Scandinavian som har prissatt det ännu officiellt till samma pris, Wibergs med reservationen att priset kan ändras vid leveransdatum. Goecker verkar ha satt priset ca 4000:- högre än M9-P.

Men vi får väl se hur det blir vid lanseringen, enligt uppgift från återförsäljare så är intresset mycket större än vad dom räknat med.

DNG filen som lagts upp för nedladdning innehåller vansinnigt mycket toner i skuggorna och vid (ovetenskaplig) jämförelse med filer från M9 så är detaljrikedomen väldigt mycket större.

Ser fram emot att testa den här kameran!
 
räknar man in att man - som förr i tiden - oftast kommer att behöva använda ganska starka färgfilter för tonaliteten försvinner en betydande del av dessa två potentiella fördelar.
(dessutom kan man räkna in en viss kontrastförlust, som med alla filter...)
Jag fotar mycket svartvitt med film och använder aldrig färgfilter. Det krävs bara för särskilda effekter och då förlorar man ändå mindre än om man har en färgsensor där bara vissa pixlar har ett visst filter. Sätter du ett rödfilter på en färgsensor så har du i praktiken kastat bort tre av fyra pixlar eftersom de har andra filter och därför knappt kommer att exponeras alls.

Alla som försökt sig på IR-fotografering lär ha sett denna effekt, där endast var fjärde pixel ger någon information och skärpan därför blir extremt usel.
 
Jag fotar mycket svartvitt med film och använder aldrig färgfilter.
då tycker jag att du ska prova det! :)

jag körde mycket med gul-orange filter med svartvit film.
men det är klart, nuförtiden när (lokal) efterbehandlig - för både film och digitalt - är mycket lättare är det kanske mindre nödvändigt.
 
då tycker jag att du ska prova det! :)

jag körde mycket med gul-orange filter med svartvit film.
men det är klart, nuförtiden när (lokal) efterbehandlig - för både film och digitalt - är mycket lättare är det kanske mindre nödvändigt.
Jag har provat rödfilter lite till mellanformat, men jag tycker bara att det ser onaturligt ut i de flesta fall. Det är väl bra om man vill framhäva någon särskild nyans, men det har inte hänt mig ännu. På samma vis föredrar jag att använda neutral vitbalans när jag konverterar digitala bilder till svartvitt, trots att man kan få "filtereffekter" genom att ändra vitbalansen (med sämre skärpa som följd).
 
En liten trådbump!

Jag sitter just nu och bannar mig själv för att kommit på denna idé... En Monochrome är ju vad jag saknar och har saknat i 5 år!

Mina kameror har varit Olympus OM-1, Hasselblad 500C, Canon 10D, Canon 5DMKII, FujiFilm X-Pro 100, Leica M8

När jag gick över från det analoga till det digitala så började mitt fotointresse svalna mer och mer, och jag har sedan dess försökt råda bot på detta. Jag har till och från de senaste 5 åren jobbat professionellt som fotograf, och då har de digitala systemen helt klart sin fördel, men glädjen och känslan har saknats på något sätt...

Jag började snegla på en M9:a under en resa till London, men tyckte inte att jag hade riktigt råd...och i tro om att slippa massa funktioner, motivprogram och skit, köpte jag mig ett komplett X-Pro100-kit, med objektiv och allt, fast den var ännu mera fullsmetad med panorama-funktioner och den manuella fokuseringen var inte alls vad jag förväntat mig.

Glad blev jag när jag hittade en M8:a till salu, och personen i fråga ville byta den mot en X-Pro!
Bytet gjordes och jag har de senaste året levt med en M8a, med Summicron 40/2.0
I vettiga ljusförhållanden så presterar kameran och jag jättebra tillsammans, enkelheten och känslan med fotograferingen är tillbaka!

Tråkigare är det när ljusförhållandena är sämre, på lite högre iso-tal blir resultatet katastrofalt dåligt, och eftersom att jag inte vill gå över iso 260 så är jag oftast tvingad att skjuta med bländare 2.0, vilket gör att jag sällan sätter fokuseringen. Så...jag vill ha något med bättre low-light egenskaper, men vill inte släppa Leica, då det är den perfekta kameran för mig och passar perfekt för min fotografering... Har börjar fundera på att uppgradera till M9an helt enkelt, och sedan började jag läsa om Monochrome :/ Den framstår plötsligt som den perfekta kameran för mig! Jag konverterar 95% till svartvitt ändå, fina resultat i dåliga ljusförhållanden, enkelheten finns där! En monochrome skulle jag kunna leva med för all framtid, så tänker jag nu, vilket troligen bara är en pre-smekmånad. Vänner jag diskuterar detta med tycker jag är dum i huvudet. En kamera för 50 000, som bara kan fotografera svart-vitt??

Ni som kör Monochrome, vad tycker ni? Har den sannat era drömmar?

Jag har ju några alternativa funderingar också!

Summicron 40/2.0 är ju kanske inte ett av Leicas bättre gluggar, får jag ett lyft om jag uppgraderar till M9 och ett bra objektiv istället? Eller kanske bara uppgraderar till ett bra objektiv till M8an?
 
En färgkamera gör att du kan välja hur sv/v konverteringen ska göras i efterhand. Är du säker på att du vill använda en monokrom kamera och leva med dess begränsningar?
 
En färgkamera gör att du kan välja hur sv/v konverteringen ska göras i efterhand. Är du säker på att du vill använda en monokrom kamera och leva med dess begränsningar?

Jag ser det mest som en fördel faktiskt, men absolut, det kommer säkert stunder där jag behöver färg, vilket troligen går att lösa med en bättre kompakt...

Pengarna är stora problemet, MKT pengar för en Monochrome..
Börjar fundera på en M9a ist... den är så pass mkt bättre på högre iso-tal än M8an, så jag blir troligen nöjd med den.
 
Monochromen är vansinnigt bra på höga iso. Så har du pengarna så är det bara att slå till. Den börjar sippra ut på begagnat marknaden så smått, inte så mycket i sverige, men dock runt om i europa. Men med tanke på hur snabbt priset på M9 sjunker så är det också ett mycket bra köp. Visst den är inte lika bra på höga iso, ett steg bättre än M8 är väl det som sägs, men den är bra på mycket annat :)
 
Jag har gjort ungefär samma resa som dig!

Jag gick för ca 5 år sen över till att köra helt digitalt (jobbar också som fotograf).
Jag har alltid haft en lättare analog kamera, ett tag en M6'a och en period X-Pan tex.
Jag har under åren fått mindre och mindre tid för att soppa etc, så jag skaffade en Fuji X-Pro1 som jag var super nöjd med, dock tyckte jg inte att raw filerna höll den kvalité jag ville ha, så jag börja också snegla på en M9.
Men Monochromen va den jag var sugen på (kör 99% sv med dessa kameror).
efter att ha kollat på M9'or med många avtryck och sådär priser, dök en helt ny (ca 200 avtryck) upp med möjlighet att leasa (ni med företag vet fördelarna med leasing även om man kan casha).
Sagt och gjort så blev det en Monochrome med en 50mm Sumicron och en 90mm Sumicron Blir en 35mm så fort X-pro1 kittet är sålt)

Min Monochrome är med mig nästan överallt hela tiden.
Jag fotar mer än jag gjort tidigare, så för mig va detta rätt kamera.
Dock har man lättare med konvertering till sv från färg då man har kvar färgkanalerna att leka med.
Och den fräter lätt ur ljusa områden, så underexponering är att föredra.
Visst, allt är manuellt, inga fina af-lägen etc.

Men för mig så är ibland begränsningar tiil en fördel, klyschigt kan man säga "less is more".
Jag kan fokusera på fotograferandet, kameran tar inga beslut åt mig, och jag kan betrakta världen i sv precis som förr när man bara hade sv film i kameran.

Sen är bruset fäldigt fint och påminner mest om korn, ända upp till max iso, 10 000 iso.

Tänk efter före, det är ingen kamera för alla.
Men jag är grymt nöjd!
 
Summicron 40/2.0 är ju kanske inte ett av Leicas bättre gluggar, får jag ett lyft om jag uppgraderar till M9 och ett bra objektiv istället? Eller kanske bara uppgraderar till ett bra objektiv till M8an?

Kör själv med M8 + Summicron 40/2 och tycker att det är ett fantastiskt bra objektiv särskilt med tanke på priset!

Något att tänka på dock -- du nämner att du inte gillar att behöva fota f/2 då det är svårt att sätta fokuseringen. En M9 ger dig c:a ett stop bättre brushantering, vilket innebär att du skulle kunna fota f/2.8 under samma förhållanden. Dock får du mindre skärpedjup vilket gör att du sitter i samma knipa igen!

T.ex. får du nästan exakt samma skärpedjup med Leica M8 + 35 fotat vid f/2 som M9 + 50 fotat vid f/2.8...
 
ANNONS