Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lensbabygrupp

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Det finns redan en Toycameragrupp, men där tillåts ju inte Lensbabybilder och jag gillar min linsbäbis minst lika mycket som andra gillar sina Holga och Diana så jag saknar verkligen en specifik Lensbabygrupp. Finns det någon möjlighet att en sådan grupp kan startas på FS?
 
Det kan man väl tänka sig. Men kan man vidga begreppet lite, så det inte är bara Lensbaby-produkten det handlar om - det kan bli lite väl smalt kanske.

"Experimentell optik", "Kreativa objektiv" eller något bättre namn på företeelsen?

Dvs öppna för de som byggt dörrtitthåls-fisheye och andra hembyggen? Några fler intresserade av en sådan grupp?
 
clindh skrev:
Det kan man väl tänka sig. Men kan man vidga begreppet lite, så det inte är bara Lensbaby-produkten det handlar om - det kan bli lite väl smalt kanske.

"Experimentell optik", "Kreativa objektiv" eller något bättre namn på företeelsen?

Dvs öppna för de som byggt dörrtitthåls-fisheye och andra hembyggen? Några fler intresserade av en sådan grupp?
Kom på det jag också efter att jag skrivit inlägget att andra kreativa varianter av objektiv också borde få lite utrymme. "Lens In A Cap" (som är ett plastobjektiv) platsar ju också i en sådan utökad grupp. :eek:)

Kreativa objektiv och kameror kanske kan vara en huvudgrupp där Toy Camera och en "Lensbabygrupp" kan ingå under? Andra namnförslag är Toy Optics eller Toy Lenses med tanke på begreppet Toy Camera. :eek:)
 
Muni skrev:
Det vore kul att få veta lite mer om ditt hembygge.

Skyddslocket till ett objektiv som jag borrat ett 10mm hål i, filmburkslock som jag smält ett litet hål i med en nål.Kruxet är att få ett lagom litet hål för "skärpans" skull, har en del trixande kvar med det.Sen tejpade jag på locket på en mellanring så att jag kan byta "brännvid" genom att lägga till fler mellanringar och byta filmburkslock.
 
Jag behöver ett namn

Dags att göra något av detta. Vi behöver ett bra namn på gruppen. Ge mig förslag!

"Galna gluggen"
"Experimentella objektiv"
... ja ni kommer säkert på något bättre

Jag föreslår att gruppen även tillåter även experimentella filter och objektiv/kameramodifieringar - såsom IR- och UV-foto. Allt som man gör för att påverka sin kamera på ett annorlunda, gärna experimentellt sätt vid exponeringstillfället. Vad tros?

Så namnet får ju återspegla även denna inriktningen.

Lite inspiration:
http://mkaz.com/photo/tools/lens_bellows.html
 
För inte detta ska sammanblandas med toycamera-gruppen föreslår jag att ni inte tar med ordet "toy" i namnet. Här kan ju även avancerade kameror/objektiv användas i egna byggen och toycamera-filosofin är ju det raka motsatta. Att använda de enkla konstruktionerna i bildskapandet.
 
Håller med; gruppen borde fokusera på experimentella eller "udda" objektiv och filter. För min del är det OK med även helt egenbyggda kameror tex pinhole om nu inte dessa är OK i "Toycamera" (vet ej), men huvudinriktningen i denna gruppen handlar ändå runt objektivet så namnet kan väl antyda det. Typ "Udda gluggar"
 
Kreativa experiment

Skulle det inte räcka med namnet "Kreativa experiment"? Då låser man inte gruppen enbart till objektiv utan kan även låta modifierade kameror, filter och andra typer av experiment förekomma i gruppen.

Härligt att höra att det är på gång. Den här gruppens inriktning ligger mig varmt om hjärtat! :eek:)
 
Puffar fram den här tråden för att få höra om det är någon grupp för "Kreativa experiment" och "Udda gluggar" på gång?
 
ANNONS