Annons

Minolta DiMAGE Z1

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet om man kan använda några filter till Z1:an?
Möjligheten att använda en vidvinkelkonverter finns ju.

Läste någonstans att man behövde en adapter för att kunna fästa vidvinkelkonvertern, behövs detta även för ev. filter?


/Richard
 
Svenkst pris på Z1

Minolta Z1 har kommit med på Pricerunner nu. Billigaste priset i Sverige är 3990.- Lite lägre än vad som sas från början.

Jag är ganska intresserad av just denna kamera. Prioritet för mig är snabba foton och denna ska visst kunna användas för sportbevakning.

Vidare vill jag ha en ordentlig zoom och dessutom burstläge (bildsekvens).

Med en 3,2 mp så kan jag väl ändå göra förstoringar i A4 format. Har själv gjort bra förstoringar med min Sony DSC-30 i 20x27. Behöver jag då fler megapixlar?
 
Z1 ser helt klart intressant ut för det priset om man är ute efter stort zoomomfång & snabbhet, nu får vi dock se hur det är med snabbheten som Minolta skryter om. Man ska betänka att kameran är billig samt att det är svårt att fixa till en snabb AF med den kontrastavkännande teknik som används.

3.2MP räcker bra till A4 men som alltid så skadar det inte med fler, viktigare dock att optiken fungerar bra. Allt är en fråga om krav & hur mycket pengar man kan lägga ut.

Invänta några tester & gå sedan & känn på kameran, om du har ett CF (den använder det va?) så ska du ta det med dig och be att få gå ut & ta några testbilder. Eftersom du är intresserad av snabbhet så kan du ta några bilder på rörliga föremål med kontinuerlig fokus. Börja med promenerande/cyklande människor & avsluta med bilar om det finns möjlighet.

Har själv en D7i, den klara inte ens en promenerande människa utan då gäller det att förinställa skärpan.

Ser ut som en fin kamera, lite synd bara att dom inte klämde in en bildstabilisator men det hade ju i & för sig förmodligen fördyrat den vesäntligt.

Larsa
 
larsaz skrev:
Z1 ser helt klart intressant ut för det priset om man är ute efter stort zoomomfång & snabbhet, nu får vi dock se hur det är med snabbheten som Minolta skryter om. Man ska betänka att kameran är billig samt att det är svårt att fixa till en snabb AF med den kontrastavkännande teknik som används.

Cyberphoto har nu lagt ut en test av Z1:an.

Där kan man bl.a. läsa:
Från avtryck till bilden tas är 0,08s. Det är mycket snabbt. Faktum är att från avtryck till tagen bild är snabbare än de flesta analoga systemkameror.
...
CCD:n uppdateras 60 gånger per sekund, vilket är dubbelt så snabbt som de flesta digitalkameror på marknaden, vilket resulterar i att fokuseringen endast tar 0,3 - 0,4 sekunder.


Låter inte alltför illa för en så billig kamera. Bara att hoppas att A1:an blir lite snabbare på allt. ;)
 
Senast ändrad:
EricS skrev:
Cyberphoto har nu lagt ut en test av Z1:an.

Där kan man bl.a. läsa:
Från avtryck till bilden tas är 0,08s. Det är mycket snabbt. Faktum är att från avtryck till tagen bild är snabbare än de flesta analoga systemkameror.
...
CCD:n uppdateras 60 gånger per sekund, vilket är dubbelt så snabbt som de flesta digitalkameror på marknaden, vilket resulterar i att fokuseringen endast tar 0,3 - 0,4 sekunder.


Låter inte alltför illa för en så billig kamera. Bara att hoppas att A1:an blir lite snabbare på allt. ;)

Av bilderna att dömma är jag jättelycklig att jag valde D7hi istället. Kålla in bara bilden med hustaket med sat.antennen. Den översvämmas av kromatiskt abberation i form av lila överstrålning mot ljusa bakrunden. Men även i andra bilderna är detta fenomen ganska störande och man kan se tydligen att optiken håller inte ens nog till Olympus c-750UZ. Det är synd med tanke på dess goda specifikationer på AF när bilderna blir kassa och oanvändbara förutom kanske att publicera på nätet.

MVH Ludde
 
Jag håller med, jag var inte alltför impad av bilderna heller. Jag är mer intresserad av A1:an som jag hoppas levererar betydligt bättre bilder.
 
betänk ändå att det är en 4000 kronors kamera... med 10x zoom... o rackarns snabb tydligen... tänk om Minolta förser den med AS i nästa version... o ett par megapixel till...
 
Som sagt, det är en billig snabb kamera med stort zoomomfång. Ni kan inte på något sätt jämföra den med 7/hi eller A1 som är mycket dyrare samt har ett moderatare zoomomfåmg, stort zoomomfång har en tendens att ge dessa fenomen.

Jämför den istället med Fujis kamera i samma klass, 5000 nånting heter den...

Vill ni ha bättre bildkvalite så kan ni titta på en beg. D7 eller D7i för ca 4-5500, ni får inte zoomomfånget & snabbheten men en mycket bättre bildkvalite & förmodligen en mer avancerad kamera att växa med.

Larsa
 
KGS skrev:
betänk ändå att det är en 4000 kronors kamera... med 10x zoom... o rackarns snabb tydligen... tänk om Minolta förser den med AS i nästa version... o ett par megapixel till...

O en bättre optik, kanske förhoppningsvis med en GT lens.... ( håll drömmarna vid liv )

MVH Ludde
 
larsaz skrev:
Som sagt, det är en billig snabb kamera med stort zoomomfång. Ni kan inte på något sätt jämföra den med 7/hi eller A1 som är mycket dyrare samt har ett moderatare zoomomfåmg, stort zoomomfång har en tendens att ge dessa fenomen.

Jämför den istället med Fujis kamera i samma klass, 5000 nånting heter den...

Vill ni ha bättre bildkvalite så kan ni titta på en beg. D7 eller D7i för ca 4-5500, ni får inte zoomomfånget & snabbheten men en mycket bättre bildkvalite & förmodligen en mer avancerad kamera att växa med.

Larsa

Hej Lars, jag tror inte att jag på något sätt jämförde Z1-tan med D7xx serien för det är klart att dem spelar i en helt annan division. Det enda jag ville säga att jag var lite sugen själv också att köpa Z1-tan och för 6K (som jag hade då )skulle jag fått 256Meg 30X Lexar SD kort med kameran, men med lite tålamod och väntan fick jag ett erbjudande att köpa en D7Hi för 8K. Kameran var inköpt i våras och är välvårdad samt fungerar utan problem. Skillnaden var 2K och jag tycker att det var välinvesterade pengar som jag är väldigt nöjd över, inte minst vad bildkvaliteten gäller samt hanteringen av kamerans olika funktioner som pomminer om en SLR. För dem pengarna som Z1-tan säljs kan vara ett bra köp men jag var lite besviken på bilderna som var utlagda på cyberphotos hemsida och jag tror ,av bilderna att dömma, att en OLY C-750UZ skulle vara ett bättre alternativ.

MVH Ludde
 
KGS skrev:
Dvs en A1 med 10x zoom...

Hmmm....inte så dumt kombination om det är nu möjligt att göra sånt utan att förlora GT lensens kvalitet. Men det skulle kosta också några slantar till, om nu Minolta skulle vara villigt att invästera pengar i sådant.
 
larsaz skrev:
Ni kan inte på något sätt jämföra den med 7/hi eller A1..."
Jag gjorde ingen jämförelse, jag bara konstaterade att snabbheten verkar vara lovande eftersom den inte lär vara mycket sämre i A1:an.

För min del behöver jag bildkvalitet i paritet med eller bättre än 7Hi och därför är A1 en bra kandidat.
 
ANNONS