Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minska bild

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Hej! Jag jobbar med en bild som ska läggas in på en hemsida. Dock har jag trassel med proportionerna.

Idag är bilden 2336X3504 och jag måste minska den till 148X162.

Min fråga är:

Hur minskar jag bilden utan att proportionerna förvrids?
 
Hej! Jag jobbar med en bild som ska läggas in på en hemsida. Dock har jag trassel med proportionerna.

Idag är bilden 2336X3504 och jag måste minska den till 148X162.

Min fråga är:

Hur minskar jag bilden utan att proportionerna förvrids?

Vad har du för program?

Ska finnas en funktion för det. Oftast symboliseras den av en kedjelänk mellan de två rutorna för kort- och långsida.

Annars får du räkna ut den andra sidan =)
 
Hej! Jag jobbar med en bild som ska läggas in på en hemsida. Dock har jag trassel med proportionerna.

Idag är bilden 2336X3504 och jag måste minska den till 148X162.

Min fråga är:

Hur minskar jag bilden utan att proportionerna förvrids?

Du kan ju inte förminska en bild, mig veterligen, med med ett specifikt bildförhållande till en ny storlek med faststorlek och behålla propotionerna. Du får välja "en sida" som du vill ha i det önskade formatet.
 
Jaha, ursäkta. Du vill alltså ändra sidförhållandet och samtidigt förminska. Trodde bara du letade efter hur du förminskade =)

Ta crop-verktyget (beskärningsverktyget).
I rutorna som hör till verktyget skriver du in 148px och 162px.
Alternativt skriver du bara 148 och 162 och så förminskar du bilden efteråt.
 
Jag använder visserligen inte CS3 utan PSE 7. Jag använder alltid "Spara till Web". Där kan man välja både bildstorlek och filstorlek. Det borde finnas en motsvarande funktion i CS3.
 
Jag hade först beskurit bilden så den får rätt propertioner innan jag gått vidare med förminskning och skärpning. Beskärningen bör vara på 2336x2557 om inte jag räknat helt galet. Dvs, du måste på höjden klippa närmare 1000 pixelrader för att bibehålla motivets proportioner. Jag hoppas det blir något av motivet kvar ;)
 
Idag är bilden 2336X3504 och jag måste minska den till 148X162.

Som några sagt förut: det är skillnad på storlek och proportioner.

Din bild har 3504*2336 pixlar d.v.s. 3:2-proportioner (1,5:1) (systemkamera) och du vill skapa en bild som har 162*148 pixlar, d.v.s. 1,1:1 vilket är ett helt annat format.

Först måste du beskära din bild till det nya formatet. Sen kan du förminska den till det antal pixlar du vill ha.
 
Hej! Jag jobbar med en bild som ska läggas in på en hemsida. Dock har jag trassel med proportionerna.

Idag är bilden 2336X3504 och jag måste minska den till 148X162.

Min fråga är:

Hur minskar jag bilden utan att proportionerna förvrids?

Du kan inte minska bilden på det sätt du vill utan att bilden blir förvrängd, som flera andra har påpekat. Men om du bortser från förvrängningen så kan du göra som nedan. Annars får du acceptera att du "tappar" en del av bilden för att du skall få ha kvar sidförhållandet. Ibland får man ta till medel som svider en aning, men det brukar ge sig.

Välj Image > Image Size. Se till att rutan Constrain Prportions INTE är ikryssad. Då kommer sammanlåsningen av höjd och bredd att öppnas. Skriv sedan in önskade antal pixlar i de övre fälten för höjd respektive bredd. Sedan OK.
 
Ber om ursäkt för att jag missade det. Gick in och ändrade. Du skrev samtidigt som jag redigerade. Ibland kan fingrarna vara snabbare än köttsvampen bakom pannbenet.

Och själv får jag be om ursäkt för att mitt inlägg tog sig giftigare än det var meningen. Känner igen det där med svidande långsam köttsvamp själv :)
 
ANNONS