Annons

När på dygnet se bäver?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Winzell

Aktiv medlem
Verkar som det finns aktiv bäver i en sjö här hemmavid.

Jag undrar när på dygnet man har chans att se den? Behöver det vara mitt i natten eller räcker det att det skymmer/ är mörkt?

Är det större chans i gryningen än skymningen?

Är de lika/mer/mindre aktiva i fullmåne?


Hoppas det finns erfarenhet på detta eminenta forum. Vill i första hand "kryssa" och i andra hand få med mig någon bild hem :)


Mvh Anders
 
Jag har sett alla mina bävrar i gryningen strax efter att solen gått upp.
Det finns säkert flera experter som vet mer så ta mina erfarenheter och filtrera efter eget tycke!

Lycka till!
/Peter
 
De är ju främst nattaktiva men tidiga morgnar funkar också.
Frampå kvällen är bättre ändå faktiskt.
Lugnt väder annars ser du ingenting.
Bävrar är vaksamma kreatur och ger sig inte till känna om de inte har koll på allt runt sig, något de inte har om det är busväder.
Spegelblank sjö alltså.
Sen augusti, tidig september är de tider på året jag har sett mest av bävrarna och då alltid från båt och i en å.
Välj ett ställe som ser ordentligt gnagt ut och ro försiktigt runt och var tyst.
Låter ditt objektiv som en vinkelslip när du fokuserar, lämna det hemma till förmån för ett tyst eller använd manuell fokus.
 
Nästan alla bävrar jag sett har jag sett på dan eller vid skymningen. Förmodligen mest beroende på att det är den tid på dygnet jag själv var mest aktiv med fiske vid de vattendrag och håar där bävrarna fanns. ;-)
Det har varit i juli och augusti.

Som Lars skrev är de ju främst nattaktiva, men det blir väl svårt att se dom då så här års. Om du studerar dom från land, tänk på att vara alldeles stilla. Om dom inte känner någon vittring kan dom ibland komma mycket nära då, innan dom förstår vad det är för konstiga nya träd som står på stranden.

Olle
 
Enklast är att hitta hyddan de bor i. Yngre bävrar kan också bygga bo i själva strandbrinken. I skymning och gryning är störst chans att få se dem på land. På våren är det enklare då man kan bevaka (ha!) de första vakarna de använder.
 
ANNONS