Annons

Nakenfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hon tittade bara lite på kameran på dom. Hon ville åka hem och värma sig direkt, så ska gå igenom bilderna snart med henne en dag!
 
Bilderna behöver ha en omgång i camera raw för att ställa vitbalansen och kontrasterna bättre, sen lite beskärning och skärpa i Photoshop så tror jag att du skulle kunna få ut ett par bra bilder.

Jag håller med om att bilderna är tagna på lite väl långt avstånd. Kanske kunde du ha kört barfota med uppvikta brallor och hoppat i plurret själv? =)

Skall bli kul att se slutresultatet sen. Man blir ju aldrig bättre om man aldrig provar. Bra försök, men jag önskar dig lite bättre lycka nästa gång =)

Mvh
Nicklas
 
Bilderna behöver ha en omgång i camera raw för att ställa vitbalansen och kontrasterna bättre, sen lite beskärning och skärpa i Photoshop så tror jag att du skulle kunna få ut ett par bra bilder.

Jag håller med om att bilderna är tagna på lite väl långt avstånd. Kanske kunde du ha kört barfota med uppvikta brallor och hoppat i plurret själv? =)

Skall bli kul att se slutresultatet sen. Man blir ju aldrig bättre om man aldrig provar. Bra försök, men jag önskar dig lite bättre lycka nästa gång =)

Mvh
Nicklas

Tack så mycket! :) Dock vet jag inte riktigt vad "camera raw" du pratade om, är?

Men vi kommer fota fler gånger, och då ska jag försöka få tag i ett objektiv med lite bättre zoom, och förhoppningsvis är det lite varmare så även jag kan gå i vattnet och få till fler trevliga vinklar! Dock blev allt väldigt mörkt idag, så fick ljusa upp bilderna väldigt mycket (och ibland blev det alldeles för mycket, va inte så lätt när man inte kunde det ordentligt!)

Men slänger upp fler bilder när nästa gång är klar! :)
 
Camera raw är ett program som dina rawfiler öppnas om du har kameran inställd på att fota i RAW. i Camera Raw kan du göra inställningar i efterhand, precis som någon i tråden pratade om tidigare. Du kan bla ställa exponering och vitbalans, vilket skulle ha behövts här.
 
Camera raw är ett program som dina rawfiler öppnas om du har kameran inställd på att fota i RAW. i Camera Raw kan du göra inställningar i efterhand, precis som någon i tråden pratade om tidigare. Du kan bla ställa exponering och vitbalans, vilket skulle ha behövts här.

Det har jag gjort, dock så blev det nog lite för mycket förändring. Är som sagt va väldigt ny på dels att fota i raw och att redigera bilderna i photoshop!
 
Dock blev allt väldigt mörkt idag, så fick ljusa upp bilderna väldigt mycket (och ibland blev det alldeles för mycket, va inte så lätt när man inte kunde det ordentligt!)

Poseringen och utsnittet tycker jag ser utmärkt ut, men hur har du exponerat, egentligen? Det ser ut att vara rätt rejält underexponerat i mina ögon. Har du exponerat efter kamerans mätare eller uppskattat själv? Jag skulle föreslå att du använder P-läget, så du kan koncentrera dig på annat.

Sedan håller jag med de andra, om att du kunde gått närmare. Stövlar på eller skor av!

Om man inte provar kan man inte lära sig något! Det är bara att prova igen!

Per.
 
Poseringen och utsnittet tycker jag ser utmärkt ut, men hur har du exponerat, egentligen? Det ser ut att vara rätt rejält underexponerat i mina ögon. Har du exponerat efter kamerans mätare eller uppskattat själv? Jag skulle föreslå att du använder P-läget, så du kan koncentrera dig på annat.

Sedan håller jag med de andra, om att du kunde gått närmare. Stövlar på eller skor av!

Om man inte provar kan man inte lära sig något! Det är bara att prova igen!

Per.

Tack!
Ja, bilderna blev ganska underexponerade, så har dessvärre fått ljusa upp dom ganska mycket i photoshop, därav den bristande kvalitén på bilderna! Men har lärt mig det till nästa gång, att det går inte att fota när det är så sent på kvällen utan mycket ljus, eller lång slutartid!

Ville undvika långa slutare, för jag ville inte få det suddigt, och bländaren stod ändå helt öppen!

Men som du sa, man måste testa för att lära sig!
 
Tack!
Ja, bilderna blev ganska underexponerade, så har dessvärre fått ljusa upp dom ganska mycket i photoshop, därav den bristande kvalitén på bilderna! Men har lärt mig det till nästa gång, att det går inte att fota när det är så sent på kvällen utan mycket ljus, eller lång slutartid!

Ville undvika långa slutare, för jag ville inte få det suddigt, och bländaren stod ändå helt öppen!

Men som du sa, man måste testa för att lära sig!
Det passar utmärkt att plåta på kvällen eller tidigt på morgonen då ljuset inte ger så hårda skuggor MEN kör med stativ då.
 
Men har lärt mig det till nästa gång, att det går inte att fota när det är så sent på kvällen utan mycket ljus, eller lång slutartid!

Ville undvika långa slutare, för jag ville inte få det suddigt, och bländaren stod ändå helt öppen!

Lät du kameran dra upp ISO-känsligheten åt dig? Du borde kunna köra åtminstone ISO 800, och då borde kunna få rätt exponerade bilder även på 1/125 s, vilket väl ska räcka fint handhållet på 55mm. Provkör i förväg utan modell när du experimenterar med sådan tekniska saker, så att modellen slipper vänta på sån't.

Vad hade du för tid och ISO-känslighet på de bilder du visade här i tråden?

Per.
 
Om du inte är så van photoshoppare så kanske du kan lägga upp någon raw-fil som mera rutinerade shoppare kan kasta sig på bara för visa vad som kan göras. Det går säkert att förbättra bilderna avsevärt.
 
Lät du kameran dra upp ISO-känsligheten åt dig? Du borde kunna köra åtminstone ISO 800, och då borde kunna få rätt exponerade bilder även på 1/125 s, vilket väl ska räcka fint handhållet på 55mm. Provkör i förväg utan modell när du experimenterar med sådan tekniska saker, så att modellen slipper vänta på sån't.

Vad hade du för tid och ISO-känslighet på de bilder du visade här i tråden?

Per.

ISOn hade jag faktiskt inte en tanke på! Testade först utan modell, och sen lite med modell och till slut hittade jag en inställning som jag (trodde) fungerade! Men har iaf lärt mig mer nu till nästa gång!

Och slutar tiden står det 15 på!
 
Om du inte är så van photoshoppare så kanske du kan lägga upp någon raw-fil som mera rutinerade shoppare kan kasta sig på bara för visa vad som kan göras. Det går säkert att förbättra bilderna avsevärt.

Ska försöka hitta en lämplig, och så ska jag försöka lägga upp den.
 
http://www.speedyshare.com/files/22638940/DSC_0156.JPG

Där kan ni ladda hem ena bilden jag lagt upp, så får ni se att jag fick alldeles för mörka bilder!

Där kan man se att du använt 1/15 s, bl 5.6 (dvs full öppning), ISO 400 på 55mm brännvidd. Kameran hade nog velat öppna bländareen (du har använt slutarprio) ett par steg till, men bländaren är fullt öppen, alltså har du fått underexponering. => För mörkt! Du hade kunna använt auto-ISO, vilket du inte gjort, men bättre hade varit att ta bilderna i bättre ljus tidiagre på kvällen.

Per.
 
Jag skulle föreslå att du använder P-läget, så du kan koncentrera dig på annat.
En tiläggskommentar:
P-läget är alldeles utmärkt att använda. Och observera att om du vill ha en större bländare än kameran föreslår så vrider du bara på ratten. Då väljs nästa bländare och tiden sjusteras därefter men exponeringen kvarstår.
 
Där kan man se att du använt 1/15 s, bl 5.6 (dvs full öppning), ISO 400 på 55mm brännvidd. Kameran hade nog velat öppna bländareen (du har använt slutarprio) ett par steg till, men bländaren är fullt öppen, alltså har du fått underexponering. => För mörkt! Du hade kunna använt auto-ISO, vilket du inte gjort, men bättre hade varit att ta bilderna i bättre ljus tidiagre på kvällen.

Per.

Missade verkligen den detaljen! Hade ställt in allt annorlunda när jag va på Elmia och fotade. Ställde ISO på 400 då, och ljusinställningen på motljus, och glömt ändra det igen!
 
En tiläggskommentar:
P-läget är alldeles utmärkt att använda. Och observera att om du vill ha en större bländare än kameran föreslår så vrider du bara på ratten. Då väljs nästa bländare och tiden sjusteras därefter men exponeringen kvarstår.

Du skulle inte kunna hjälpa mig att beskriva P-lägets funktion lite mer?
Har enbart kört antingen på AUTO, S och ställt slutare eller M och ställt allt själv. A och P har jag nog faktiskt aldrig testat!
 
Den bilden var ju ingen RAW-fil, det var en jpg-fil.
Hade kunnat bli bra utan de där byxorna som verkligen sitter på ett icke smickrande vis på modellen.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    46.8 KB · Visningar: 787
ANNONS