Annons

Naturfotografins självmord…

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Nu vet jag inte riktigt vad man innefattar i begreppet konstfoto, är mina motljusbilder från Melby Overdrev konstfoto? hur som helst så är det den typ av bilder jag vill ta. Så det spelar egentligen ingen roll. Har ju gjort ett antal försök med ICM, några hamnade i en blogg. Problemet är väl att hur konstigare bilden blir desto svårare är den att få till och att acceptera den, de flesta av den typ av bilder kastar jag för de blir inte som jag vill ha dem.

Jag tror inte att naturfotografer är så snäva, jag tror de håller på med allting och gör det som de tycker är kul och vad de gillar. Om det nu är färre konstfoto som visas är kanske att man inte är nöjda med dem?

Länkar till några exempel


 

thommya

Aktiv medlem
man slås allt oftare över att många naturfotografer idag har börjat hänvisa till regler som man måste leva efter för att få kalla sig naturfotograf. Regler som jag helt har missat när dessa "antogs". För många är reglerna viktigare än skapandet, och många naturfotografer fotograferar idag mer för andra än för sig själva. Att många naturfotografer idag också aktivt väljer att enbart uppmärksamma och kommentera andras naturbilder är ett val som beror på något. Vad vet jag inte!
Vilka är dessa regler som många naturfotografer börjat hänvisa till?
Något jag har missat, även efter att de antagits.
Var har de antagits?
 

Terje H

Aktiv medlem
Nu vet jag inte riktigt vad man innefattar i begreppet konstfoto, är mina motljusbilder från Melby Overdrev konstfoto? hur som helst så är det den typ av bilder jag vill ta. Så det spelar egentligen ingen roll. Har ju gjort ett antal försök med ICM, några hamnade i en blogg. Problemet är väl att hur konstigare bilden blir desto svårare är den att få till och att acceptera den, de flesta av den typ av bilder kastar jag för de blir inte som jag vill ha dem.

Jag tror inte att naturfotografer är så snäva, jag tror de håller på med allting och gör det som de tycker är kul och vad de gillar. Om det nu är färre konstfoto som visas är kanske att man inte är nöjda med dem?

Länkar till några exempel


Intressant inlägg i tråden Peter!

Nu kan jag enbart prata för egen del; men jag är alltid försiktig med att kalla mig för konstnär eller mina bilder för konst. Det viktiga för mig är att jag gör mina bilder, på ett så personligt sätt som möjligt. Sedan är det upp till andra att kalla mig för konstnär eller mina bilder för konst. Vad jag däremot förstått (och själv upptäckt genom åren) är att konstfoto inte nödvändigtvis har med oskärpa att göra. Det finns mycket fotokonst som är synnerligen skarp och välexponerad; Sune Jonsson och Gerry Johansson ligger nära/inom konstfoto och där finns det inte mycket oskärpa, långt mindre rörelseoskärpa.

Många naturfotografer tror fortfarande att skakar man kameran och det blir suddigt, då blir det konst. Så är det ju inte, mer hötorgskonst kanske.

Dina rörelsebilder ser jag som viktiga försök/experiment för att närma dig Erik Malms bilder - men det är ju inte fel att försöka härma någon annan i inlärningssyfte, men det ju finns ett original i Malms bilder. Märk väl, jag använder inte begreppet ICM, då det ingalunda är en ny fototeknik, jag har själv arbetat med rörelseoskärpa medvetet sedan slutet av 1980-talet och haft ett stort antal fotokurser/workshops i tekniken genom åren. Begreppet ICM är nytt, tekniken fanns redan hos Ernst Haas på 1950-talet. Det Malm däremot gjort är att utveckla och införliva tekniken i sitt konstnärliga uttryck - där det alltså inte handlar om tekniken i sig utan om vad bilderna uttrycker.

Om dina motljusbilder från Mellby Overdrev är mer den typ av bilder du vill göra, så är det möjligen här du ska utveckla dig vidare och hitta ett personligt uttryck. Bilder med konstnärliga kvaliteter är ju oftast de bilder som ligger närmast en själv, som man kan relatera till - och där detta är grunden att utveckla vidare på. Låter det förståeligt, eller resonerar jag krångligt?
 

Terje H

Aktiv medlem
Vilka är dessa regler som många naturfotografer börjat hänvisa till?
Något jag har missat, även efter att de antagits.
Var har de antagits?
Inga regler från mig, jag lovar! Men jag ser att många naturfotografer ofta återkommer till att naturbilder måste vara äkta, naturliga och visa naturen som den ser ut. Man är kritisk/ogillande mot konstiga filter, multiexponeringar eller kamerarörelser. Vissa har också motsättningar till starkt avvikande brännvidder, konstljus och olika former för suddighet. Det är inte naturfoto, får jag höra! Bilder enligt ovan, anses därför inte vara äkta naturfoto. Enligt mig är detta starkt begränsande regler och kan i värsta fall skapa liktänkande och sämre utrymme för personligare uttryck. Bara som ett exempel.

Jag har själv helt missat när dessa "regler" blev "antagna" och av vem. Så jag får lämna frågan vidare till någon som kanske vet. Om det handlar om etiska frågor hos Naturfotograferna/N eller PhotoNatura eller om det gäller regler till olika naturfototävlingar så kan det vara en förklaring - men etiska regler behöver inte stå i kontrast till vilda experiment. Så länge man inte skadar naturen eller ljuger. Om man agerar efter tävlingsregler, så är väl det är tecken på att tävlingarna går in och påverkar det egna skapandet - vilket jag personligen tycker är helt fel väg att gå.
 

pdahlen

Aktiv medlem
…….
Om dina motljusbilder från Mellby Overdrev är mer den typ av bilder du vill göra, så är det möjligen här du ska utveckla dig vidare och hitta ett personligt uttryck. Bilder med konstnärliga kvaliteter är ju oftast de bilder som ligger närmast en själv, som man kan relatera till - och där detta är grunden att utveckla vidare på. Låter det förståeligt, eller resonerar jag krångligt?
Det var nog det bästa du skrivit på länge 😎. Här är vi helt eniga, men kan inte detta få gälla alla fotografer att de bilder som ligger närmast en själv, att det är där man ska utveckla vidare?

Jag tror nämligen inte, som du skrev tidigare, att de flesta naturfotografer fotografera för andra mer än för sig själv.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag märker ju dock på min egen lilla Instagramsida att ju ovanligare fågel, desto mer likes, oavsett om fotot i sig är betydligt tråkigare än ett vackert foto på en gråsparv.

Sen är väl långt ifrån alla på just Instagram (nu för tiden) nödvändigtvis så intresserade av foto och bedömer således inläggen lite annorlunda.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Inga regler från mig, jag lovar! Men jag ser att många naturfotografer ofta återkommer till att naturbilder måste vara äkta, naturliga och visa naturen som den ser ut. Man är kritisk/ogillande mot konstiga filter, multiexponeringar eller kamerarörelser. Vissa har också motsättningar till starkt avvikande brännvidder, konstljus och olika former för suddighet. Det är inte naturfoto, får jag höra! Bilder enligt ovan, anses därför inte vara äkta naturfoto. Enligt mig är detta starkt begränsande regler och kan i värsta fall skapa liktänkande och sämre utrymme för personligare uttryck. Bara som ett exempel.

Jag har själv helt missat när dessa "regler" blev "antagna" och av vem. Så jag får lämna frågan vidare till någon som kanske vet. Om det handlar om etiska frågor hos Naturfotograferna/N eller PhotoNatura eller om det gäller regler till olika naturfototävlingar så kan det vara en förklaring - men etiska regler behöver inte stå i kontrast till vilda experiment. Så länge man inte skadar naturen eller ljuger. Om man agerar efter tävlingsregler, så är väl det är tecken på att tävlingarna går in och påverkar det egna skapandet - vilket jag personligen tycker är helt fel väg att gå.
Här finns några ”regler” tillåter konstnärligt uttryck, men troligen inte om det är dokumentärt enligt sista stycket

 

Terje H

Aktiv medlem
Här finns några ”regler” tillåter konstnärligt uttryck, men troligen inte om det är dokumentärt enligt sista stycket

Jag känner väl till Naturfotograferna/N och till PhotoNatura och deras etiska ramar, som båda är vidare och mer tillåtna än vad som ofta framkommer i regeltänkande och acceptans inom naturfotomiljön i viss mån. Har ju varit medlem i båda och varit med på att utveckla stadgarna (inte minst i PhotoNatura som jag var med och startade 1988).

Ser inte att dessa på något sätt ska utgöra ett hinder att utveckla naturfotografin även i en friare riktning (om man säger så).
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag märker ju dock på min egen lilla Instagramsida att ju ovanligare fågel, desto mer likes, oavsett om fotot i sig är betydligt tråkigare än ett vackert foto på en gråsparv.

Sen är väl långt ifrån alla på just Instagram (nu för tiden) nödvändigtvis så intresserade av foto och bedömer således inläggen lite annorlunda.
Det är ett vanligt fenomen, att många har svårt att särskilja mellan motiv och bild; ett mer intressant/ovanligt motiv ses av många som en bättre bild per automatik. Helt enkelt för att man inte kan se bildens eget värde (ofta av okunnighet).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Däremot gör du lite fel bild av mig, något jag måste bemöta. Jag är inte och har aldrig varit teknikfientlig - men tycker det är alldeles för stor fokus på prylar. Fototeknik är viktigt, prylar något helt annat. Har egentligen heller inget emot prylarna heller, men ser en alldeles för stor slagsida på bekostnad av bilder och bildskapande. Är det så, ja så är det så - kan inte detta ändras så har man två val: antingen acceptera eller söka sig någon annanstans. Många har gjort detta, jag har hittills envist stannat kvar, men känner att det blir tröttsamt att hela tiden stångas och missuppfattas.
Ja så kan det förstås också vara men det kan också vara så att både jag och andra efter att ha läst vad du skrivit i många diskussioner ändå tolkat det så. Jag tolkar det så att du faktiskt tycker att det varit och är alldeles för stort teknikfokus, vilket inte enbart avspeglas i teknikdiskussioner utan i all produktreklam, "tester" och lanseringsblänkare skrivna av Fotosidans egna kunniga teknikjournalister.

Jag har heller inget emot de digitala verktygen, något jag inte alls bryr mig om när jag kommenterar andras bilder. Det är inte avgörande för mig, en bild är en bild. Däremot är jag tydlig med hur jag arbetar, inte för att det är mer rätt i stort - utan för det är mina val och jag återkommer ofta till varför dessa val är viktiga för mig.
Men dina val Terje är inte teknikneutrala vad du nu än tror om detta och du är ju faktiskt och har i än högre grad tidigare varit en viktig influencer och inspiratör för ett antal av dina följare genom din tidigare breda verksamhet. Terje, du har varit väldigt viktig för många och det insåg jag när jag läste allt folk vräkte ur sig när bevisen kom kring hur en del av dina djurbilder skapats. Det är bara ur en bottenlös besvikelse över en krossad puristisk naturfotografisk världsbild sådant hat och sådan vrede kan komma.

Du och många av de som inspirerats av din undervisning har odlat en väldigt konservativ och utvecklingsfientlig syn på naturfoto i synnerhet som gränsat till teknikfientlighet som jag uppfattat det.

När jag tänker på detta så tänker jag på det avsnitt av "Morden i Midsommer" där en medlem i Midsommers Analoga Fotoklubb blev mördat. Klubbens måtto var "NO batteries, NO microchips and NO god damn pixels"

När du säger att du numera bara fotar i JPEG, alltid manuellt på M-läget, samt att du alltid skapar i själva bildtagningsögonblicket, (av någon orsak som man faktiskt kan undra över) så säger du också indirekt till oss att autofokus och all den utveckling den genomgått de allra senaste åren kan man vara utan, precis som all digital postprocessning eftersom bilden ju ändå är färdig med fotografens initiala insats vid exponeringstillfället då allt fryses. Sak samma med bildstabilisering för en bra fotograf vet att anpassa slutartid till ljus och vald bländare så någon inbyggd automatisk exponeringhjälp är ju strängt taget inte heller det något oundgängligt.
Jag deltar inte i några fototävlingar, är helt ointresserad i fenomenet att tävla - naturfoto och bildskapande är för mig ingen tävlingsform. Det är ett konstnärligt uttryck. Med full verkshöjd som andra bildformer; även mer dokumentär form för foto är ett konstnärligt uttryck med full verkshöjd (exempelvis Sune Jonsson). Här tycker vi olika, om jag förstår dig rätt.
Allt naturfoto har inte verkshöjd och det gäller alla andra fotografiska bilder också, då vore begreppet meningslöst.

Terje, även om du inte deltagit i några fototävlingar så har du som många andra fotografer gjort allt vad som stått i deras makt för att skapa sig ett namn för att bygga ett varumärke kring. I strävan att göra detta så konkurrerar man med alla de som slåss om samma pengar som finns i den stillbildsfotografiska professionella marknaden till att börja med och med alla medel man har och haft. Kapitalismen är inget annat än en gigantisk tävlan där för visso inte allt är pengar - men rätt enkelt kan bli det. Fotografernas proletarisering synkar rätt väl med den process som Karl Marx beskrev med begreppet "den järnhårda lönelagen".

Det är just därför jag haft lite svårt att en del puristiska naturfotografer som du som vi bevisligen vet tidigare använde både RAW och efterbehandling nu ibland gör ett nummer av att inte längre göra det eftersom allt bildskapande ändå skett innan och vid exponeringen. Att i den mördande konkurrensen, där även allmänhetens mobilbilder ofta konkurrerar ut proffsens genom att de helt enkelt är gratis, då avstå från en massa viktiga verktyg, metoder och processer inbyggda i både kameror och datormjukvara verkar för mig väldigt besynnerligt.

Som du säkert också är väl medveten om så har det skett en mycket hård proletarisering av fotografyrket som till stor del varit driven just av fotograferingens digitalisering som i mycket hög utsträckning gjort det möjligt för nästan vem som helst att ta teknisk sett hyfsade bilder. På mycket kort tid (mellan 2008 och 1012) så fördubblades antalet yrkesfotografer (källa Stefan Olsson i F-tidningen) medan pengarna som fanns på marknaden man slogs om inte ökade överhuvudtaget. Skruven vrids över tid åt mer och mer utan synligt slut. Så att grabbarna i Midsommer med sitt speciella intresse sorglöst (om man bortser från mordet då) kunde odla sin fotopurism är en sak men att dagens professionella naturfotografer skulle göra det känns minst sagt otidsenligt. Risken är nog stor att "survival of the fittest"-processen gör processen kort med dessa yrkesfotografer.

Liberala ekonomer brukade istället exemplifiera med den dåliga skomakaren som gjorde usla jobb och vars barn fick svälta så länge han envisades med att "bli vid sin läst". Meningen var ju att nöden skulle tvinga honom att välja yrke som passade honom bättre och som han kunde försörja sin familj med - precis som många fotografer tvingats göra de senaste 10-15 åren.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ett vanligt fenomen, att många har svårt att särskilja mellan motiv och bild; ett mer intressant/ovanligt motiv ses av många som en bättre bild per automatik. Helt enkelt för att man inte kan se bildens eget värde (ofta av okunnighet).
Ja men det kanske inte är så konstigt egentligen med den våldsamma mängd bilder folk tvingas blada igenom idag. Tiden man lägger på bilder i flödet är nog mer millisekunder än sekunder. Jag såg en tjej på tunnelbanan i måndags som scrollade i en så våldsam takt man nog bara kan hålla med en mobil eller surfplatta.

Frågan är också vad "okunnigheten" i detta sammanhang skulle bestå i. Är det något jag tror så är det att folk lärt sig att sovra hårt i flödena av allt de dränks av. Det sker säkert med någon form av logik även om den säkert avviker från både din och min. Att tvingas se och förhålla sig till så mycket bilder gör något med oss som vi nog inte riktigt har koll på alla gånger och många unga är förmodligen mycket mer utsatta för detta än både du och jag.
 

Terje H

Aktiv medlem
Ja så kan det förstås också vara men det kan också vara så att både jag och andra efter att ha läst vad du skrivit i många diskussioner ändå tolkat det så. Jag tolkar det så att du faktiskt tycker att det varit och är alldeles för stort teknikfokus, vilket inte enbart avspeglas i teknikdiskussioner utan i all produktreklam, "tester" och lanseringsblänkare skrivna av Fotosidans egna kunniga teknikjournalister.



Men dina val Terje är inte teknikneutrala vad du nu än tror om detta och du är ju faktiskt och har i än högre grad tidigare varit en viktig influencer och inspiratör för ett antal av dina följare genom din tidigare breda verksamhet. Terje, du har varit väldigt viktig för många och det insåg jag när jag läste allt folk vräkte ur sig när bevisen kom kring hur en del av dina djurbilder skapats. Det är bara ur en bottenlös besvikelse över en krossad puristisk naturfotografisk världsbild sådant hat och sådan vrede kan komma.

Du och många av de som inspirerats av din undervisning har odlat en väldigt konservativ och utvecklingsfientlig syn på naturfoto i synnerhet som gränsat till teknikfientlighet som jag uppfattat det.

När jag tänker på detta så tänker jag på det avsnitt av "Morden i Midsommer" där en medlem i Midsommers Analoga Fotoklubb blev mördat. Klubbens måtto var "NO batteries, NO microchips and NO god damn pixels"





Allt naturfoto har inte verkshöjd och det gäller alla andra fotografiska bilder också, då vore begreppet meningslöst.

Terje, även om du inte deltagit i några fototävlingar så har du som många andra fotografer gjort allt vad som stått i deras makt för att skapa sig ett namn för att bygga ett varumärke kring. I strävan att göra detta så konkurrerar man med alla de som slåss om samma pengar som finns i den stillbildsfotografiska professionella marknaden till att börja med och med alla medel man har och haft. Kapitalismen är inget annat än en gigantisk tävlan där för visso inte allt är pengar - men rätt enkelt kan bli det. Fotografernas proletarisering synkar rätt väl med den process som Karl Marx beskrev med begreppet "den järnhårda lönelagen".

Det är just därför jag haft lite svårt att en del puristiska naturfotografer som du som vi bevisligen vet tidigare använde både RAW och efterbehandling nu ibland gör ett nummer av att inte längre göra det eftersom allt bildskapande ändå skett innan och vid exponeringen. Att i den mördande konkurrensen, där även allmänhetens mobilbilder ofta konkurrerar ut proffsens genom att de helt enkelt är gratis, då avstå från en massa viktiga verktyg, metoder och processer inbyggda i både kameror och datormjukvara verkar för mig väldigt besynnerligt.

Som du säkert också är väl medveten om så har det skett en mycket hård proletarisering av fotografyrket som till stor del varit driven just av fotograferingens digitalisering. På mycket kort tid (mellan 2008 och 1012) så fördubblades antalet fotografer medan pengarna som fanns på marknaden man slogs om inte ökade överhuvudtaget. Skruven vrids över tid åt mer och mer utan synligt slut. Så att grabbarna i Midsommer med sitt speciella intresse sorglöst (om man bortser från mordet då) kunde odla sin fotopurism är en sak men att dagens professionella naturfotografer skulle göra det känns minst sagt otidsenligt. Risken är nog stor att "survival of the fittest"-processen gör processen kort med dessa yrkesfotografer.

Liberala ekonomer brukade istället exemplifiera med den dåliga skomakaren som gjorde usla jobb och vars barn fick svälta så länge han envisades med att "bli vid sin läst". Meningen var ju att nöden skulle tvinga honom att välja yrke som passade honom bättre och som han kunde försörja sin familj med - precis som många fotografer tvingats göra de senaste 10-15 åren.
Osäker på hur jag ska besvara ditt inlägg, då det innehåller så mycket olika saker. Men jag gör ett försök:

Väldigt mycket handlar om tolkningar, vilket då givetvis inte i första hand ska vändas mot den som tolkas. Samma sak kan tolkas på många sätt, det skulle då innebära att jag skulle ställas till svars för alla dessa olika tolkningar.

Teknikfokus handlar om flera saker; själv har jag alltid varit den som fokuserar på den teknik som är kopplat till själva fotograferandet. Optiska kvaliteter eller liknande är något som är viktigt inför ett köp, sällan annars. För min del. Annars handlar det för mig om exponering, val av bländare, val av slutartid, ISO-värden, optikens återgivning av färger/kontrast/skärpa mm.

Vet ej vad du menar med teknikneutral; jag fotograferar aktivt, ofta med udda bildlösningar som kräver insikt och översikt över olika tekniska möjligheter - men själva bildskapande vilar inte i tekniken, utan hur jag använder den.

Att vara "influencer" eller inspiratör är ju trevligt, både då och nu - men det är ju inte min drivkraft i det egna fotograferandet. Det är lätt att det kan gå "över styr", vilket jag tyvärr fått uppleva ett antal gånger. Men bör inte vara till min last, utan mer som får riktas mot dessa personer.

Jag har förstått att jag varit viktig för många, mycket mer än vad jag själv trodde. Jag har även blivit "citerad" och "hänvisad" till ett stort antal gånger, där jag inte känner igen mig själv när jag läser eller får höra något av detta. Tolkningar igen, som inte bör vara till last för mig. Man bör i diskussioner i olika former bli bättre på att söka källor, än att lyssna för mycket på tolkningar - för att skapa en bättre bild av källan. I detta tillfälle mig.

Puristisk eller puritansk världsbild? Sådana konservativa ögon tittar jag inte med, då jag under hela min karriär (och fortfarande) alltid tittar framåt och försöker utveckla och gå vidare. Jag är av den nyfikna naturen, både när jag fotograferar och när jag funderar ut bildidéer. Konservativ har jag aldrig varit, och kommer inte bli heller. Men alla utveckling är inte bra, något jag gärna och ofta påpekar. Jag har ingen blind tro på utveckling, då jag aldrig varit kommersiell eller kapitalistisk i min motivation. Kommersialismen som lägger sig som ett allt tyngre täcke över samhället, förstör våra grundläggande sociala värderingar och gör oss mer giriga.

Att jag bevisligen använt RAW, då måste du syfta på när jag gjorde ett antal bilder för en dagtidning (pressfoto, inte naturfoto) under 2003. Annars har jag inte använt RAW. Begreppet "efterbehandling" är ju ett vitt begrepp, som jag redovisat i detalj hur jag gör - inte minst i boken "Svartvita landskap". Jag har mitt eget arbetsflöde, där jag inte gör några större digitala efterarbeten - men när jag bedömer andras bilder är jag helt fri och har så alltid varit. Jag har heller aldrig varit något vidare intresserad att få någon större information från andra fotografer heller när jag tittat på deras bilder, då jag alltid har önskat att fritt få bedöma dessa bilder.

Utvecklingen inom fotografyrket känner jag väl till, men detta har inte påverkat i någon större grad det som är min huvudinkomst. Visst skriver jag inte i olika fototidningar längre, men här har bloggen varit en fullvärdig och ännu bättre ersättare. Fotokurser har jag fortfarande, föreläsningar har jag fortfarande och mina böcker säljer fortfarande. Idag är bloggen min viktigaste marknadsföringskanal.

Avsnittet av Midsomer kommer jag väl ihåg, skrattade rätt mycket åt karikatyren av äldre konservativa fotografer - fast i en begränsad världsbild. Jag känner väl igen argumenten från fotomiljön och har genom åren brottats rätt mycket med dessa krafter. Bland annat här på Fotosidan, inte minst i forumen.

"Survival of the fittest" är dessutom en riktigt bra låt med svenska hårdrocksbandet Andromeda. Finns en härlig sarkasm och ironi i den låten!

Hoppas nu jag fick med det mesta, annars får du återkomma!

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Ja men det kanske inte är så konstigt egentligen med den våldsamma mängd bilder folk tvingas blada igenom idag. Tiden man lägger på bilder i flödet är nog mer millisekunder än sekunder. Jag såg en tjej på tunnelbanan i måndags som scrollade i en så våldsam takt man nog bara kan hålla med en mobil eller surfplatta.

Frågan är också vad "okunnigheten" i detta sammanhang skulle bestå i. Är det något jag tror så är det att folk lärt sig att sovra hårt i flödena av allt de dränks av. Det sker säkert med någon form av logik även om den säkert avviker från både din och min. Att tvingas se och förhålla sig till så mycket bilder gör något med oss som vi nog inte riktigt har koll på alla gånger och många unga är förmodligen mycket mer utsatta för detta än både du och jag.
En utveckling som jag inte gillar, det gör oss mer ytliga och vi tar allt snabbare beslut (ofta utan att tänka genom konsekvenserna).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det var Ferdinand Lassalle som hittade på den teorin, inte Karl Marx.

Marx var stark kritisk till teorin om den järnhårda lönelagen.
Ja att Marx var kritiskt till en den järnhårda proletariseringen var ju inte så konstigt eller hur eftersom han ville upphäva dessa mekanismer helt genom att förlängningen skapa ett samhälle byggt på helt andra grunder. Det som var grundbulten i hans kritik var hela den otyglade marknadsekonomin som skapade en enorm misär bland de som missgynnades av marknadskrafterna.

När folk på olika sätt drevs från landsbygden in till städerna med början runt mitten av 1700-talet bl.a. genom den s.k. enclosure rörelsen som privatiserade även allmänningarna hade folk ingenstans att ta vägen annat än till städerna. Med ett sånt tillgångsöverskott blev priset på arbete så lågt att det knappt gick att överleva på. Det är ju det den "järnhårda lönelagen" ytterst syftar på.

Idag är fotografernas marknad ett bra exempel på dessa mekanismer precis som "djungelkapitalismen" inom den kaotiska och genomkorrumperade byggsektorn i Sverige som fått Sverige att jämföras med Italien när det gäller omfattningen av ekonomins svarta sektor.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja att Marx <...> Det som var grundbulten i hans kritik var hela den otyglade marknadsekonomin som skapade en enorm misär bland de som missgynnades av marknadskrafterna.
Det var synd han inte kom på något bättre än ett system som all erfarenhet visat bara kan genomföras under ilsken tyrrani.

Det är inte bara bilder som far förbi i väldig fart idag. Tack vare informationsteknologin kan vi låta oss matas med all möjlig information i allt omöjligare takt. Tänk bara så mycket vi ältat på några dagar i denna enda tråd i detta enda forum. För inte så många decennier sedan hade en sådan diskussion, med just dessa geografiskt utspridda deltagare, varit en teknisk omöjlighet.

Nu tar vi hjälp av samma informationsteknologi som skapat detta informationsflöde för att tolka det, genom olika implementationer av beslutsstöd och artificiell intelligens. Detta kommer förstås att leda till att de bilder som AI tycker är bra blir de enda som uppmärksammas. För att komma med i strömmen måste man då ta sådana bilder, och de tas förstås bäst med samma utrustning, under samma förhållanden. Alltså en robotfotograf som fotograferar robotdjur i plastskogar.
Därmed har hela processen automatiserats och Terje, Sten-Åke, jag och alla andra kan sitta på våra hem och var för sig konstatera att jag är bäst och alla andra har bara inte begripit det.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja att Marx var kritiskt till en den järnhårda proletariseringen var ju inte så konstigt
Det var han kanske, men det jag syftade på var att Marx var starkt kritisk till begreppet "den järnhårda lönelagen" och den teoribildning som Lassalle rubricerade med det begreppet.
När folk på olika sätt drevs från landsbygden in till städerna med början runt mitten av 1700-talet bl.a. genom den s.k. enclosure rörelsen som privatiserade även allmänningarna hade folk ingenstans att ta vägen annat än till städerna. Med ett sånt tillgångsöverskott blev priset på arbete så lågt att det knappt gick att överleva på. Det är ju det den "järnhårda lönelagen" ytterst syftar på.
Nej, begreppet "den järnhårda lönelagen" syftar på teorin att det alltid kommer att finnas någon som accepterar en lön på existensminimum och att arbetarrörelsen därför borde förstå att det inte är någon mening med att försöka höja arbetarklassens generella lönenivå. Det har visat sig att Marx hade rätt om att det inte stämmer så bra med verkligheten.

Blå Tåget använder nog begreppet lite fel.

Det syftar inte heller på naturfotografins självmord, så vidare diskussion om detta bör nog föras i en annan tråd.

[Rättelse: stafvel]
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det var synd han inte kom på något bättre än ett system som all erfarenhet visat bara kan genomföras under ilsken tyrrani.

Det är inte bara bilder som far förbi i väldig fart idag. Tack vare informationsteknologin kan vi låta oss matas med all möjlig information i allt omöjligare takt. Tänk bara så mycket vi ältat på några dagar i denna enda tråd i detta enda forum. För inte så många decennier sedan hade en sådan diskussion, med just dessa geografiskt utspridda deltagare, varit en teknisk omöjlighet.

Nu tar vi hjälp av samma informationsteknologi som skapat detta informationsflöde för att tolka det, genom olika implementationer av beslutsstöd och artificiell intelligens. Detta kommer förstås att leda till att de bilder som AI tycker är bra blir de enda som uppmärksammas. För att komma med i strömmen måste man då ta sådana bilder, och de tas förstås bäst med samma utrustning, under samma förhållanden. Alltså en robotfotograf som fotograferar robotdjur i plastskogar.
Därmed har hela processen automatiserats och Terje, Sten-Åke, jag och alla andra kan sitta på våra hem och var för sig konstatera att jag är bäst och alla andra har bara inte begripit det.
Ja så har det blivit och Putin är dess senaste inkarnation tyvärr. Problemet var väl att Marx pekade på problemen men inte på någon riktig lösning egentligen och genom det så kom det ju att bli så att andra kom med dessa lösningar såsom Lenin, Stalin och Mao och på den vägen är det.

Visst kan man vara dystopisk men fortfarande finns faktiskt människor och de tänker inte nödvändigtvis som AI lyckligtvis. Alla är ännu inte slavar under sociala media och jag och många med mig har konsekvent avstått från att delta både i Instagram och Facebook av just detta skäl. Så dt finns faktiskt fortfarande hopp om livet och fotografin.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det var han kanske, men det jag syftade på var att Marx var starkt kritisk till begreppet "den järnhårda lönelagen" och den teoribildning som Lassalle rubricerade med det begreppet.

Nej, begreppet "den järnhårda lönelagen" syftar på teorin att det alltid kommer att finnas någon som accepterar en lön på existensminimum och att arbetarrörelsen därför borde förstå att det inte är någon mening med att försöka höja arbetarklassens generella lönenivå. Det har visat sig att Marx hade rätt om att det inte stämmer så bra med verkligheten.

Blå Tåget använder nog begreppet lite fel.

Det syftar inte heller på naturfotografins självmord, så vidare diskussion om detta bör nog föras i en annan tråd.

[Rättelse: stafvel]
Jag kan inte se att du klyver annat än hår här Per och jag tror även att vi tappar fokus.
 
ANNONS