Annons

Naturskogsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,
Ville bara mycket preliminärt, dvs utan att lova något, undersöka om det finns intresse för en utflykt till Nordvärmland. Det jag i så fall funderar på är en fotoutflykt till något av de få naturskogsområden som finns kvar. Jag kan tänka mig några olika områden som mål, dels naturreservatet Fänstjärnsskogen
(pdf) eller kanske det för närvarande omstridda området på Branäsberget, där konflikten mellan naturvårdens och turismindustrins intressen ställs lite på sin spets. För den som eventuellt inte vet vad pratar om kan jag berätta att Branäs skidanläggning alltså vill bygga ut anläggningen och därmed hotas en naturskog som bland mycket annat innehåller den starkt hotade laven långskägg. Jag har ännu inte något förslag på datum eller så, utan jag vill i dagsläget bara kolla lite om det över huvud taget finns intresse.

//Anders
 
Jag vet inte när områdena är som vackrast men tänker jag på skog så nog blir jag sugen på att fotografera den när löven är gula och röda!
 
Jag följer definitivt med på en tripp till norra Värmland. Ivana naturreservat vid Kindsjön är fint också. På tal om långskägg kan jag ju passa på att nämna att jag skrev mitt magisterarbete om långskägg i värmland.

EDIT: Såg förresten att även Ivana är med på PDF:en du länkade till.
 
Hej,
Ivana har jag aldrig, skamligt nog, besökt, men det kan ju absolut vara ett alternativ till de lokaler jag föreslog. Själv känner jag bäst till Fänstjärnsskogen och också i viss mån Branäsberget. Såpass bra att jag i alla fall kan leta reda på långskägg på Branäsberget. Många fina områden finns det....
/Anders
 
Jag känner till Ivana och Branäs väl. Kan finna långskägg på både lokalerna. Branäs är ju fínare som långskäggslokal men Ivana är klart finare som naturskogslokal.

Men jag åker hemskt gärna till Fänstjärnsskogen för det är alltid trevligt med något nytt.
 
Hmmmm... kan man hinna med både Ivana och Fänstjärnsskogen på en och samma dag? Funderar vidare, men det låter ju som om det i alla fall skulle kunna bli två deltagare på en sån träff...
//A
 
Jag tror det blir svårt att hinna med båda två på en gång. Blir nog lite stressigt. Jag vet inte hur det är med Fänstjärnsskogen men i Ivana får man traska en bit i ganska bra lutning för att ta sig till reservatet. Så det går ju åt lite tid till sånt också. Det är ju en bit mellan dem också
 
Jodå, om tid finns så är det helt klart intressant att hänga på. Jag håller lite koll på tråden så får vi se om det blir mer konkret med tider och så. Kul idé!
 
Jag är också mycket intresserad att vara med.
Det hänger ju på när det blir förstås.
 
Eftersom jag har initierat spörsmålet känner jag givetvis press på att föreslå ett datum, vilket jag också kommer att göra. Återkommer när jag konsulterat diverse almanackor...
//Anders
 
Vad kul att fler vill hänga på. Jag kan när som helst egentligen. Innan augusti vill säga för då flyttar jag till Umeå.
 
Förslag på datum

Hej,

Nu har jag fått tummen ur. Lagt alla relevanta almanackor bredvid varandra på bordet och kommit fram till ett förslag på datum, eller egentligen två förslag, nämligen antingen lördag 16 juli eller söndag 17 juli. Kan det vara nåt? Föreslår vidare att färden går till Ivana, där jag som sagt aldrig varit, men där väl Johan kan guida.

//Anders
 
Hej jag kan båda datumena. Ivana låter bra.

Om någon har en GPS får ni gärna ta med den. De allra finaste långskäggsträden är jag inte riktigt säker att jag hittar tillbaka till. Fast jag tror nog att jag gör det. Några träd med långskägg kommer vi dock definitivt få se. Dessutom fina småmossar, fina luckor med senvuxna granar, mer högrest granskog, plockepinnskog, knasvuxna träd och ev. Värmlands landskapslav (Norsk näverlav). Dessutom den vackra lunglaven och dess fina släkting skrovellav.

Johan
 
Senast ändrad:
Moss-o-lav-lära

I min värld finns bara adventstakemossa och sån som växer i gräsmattan! Tänk så liten min värld verkar nu:) Hihi!
 
Klart GPSn följer med.
Och du Lina... om du inte har väldigt konstiga vanor så är det du har i adventsstaken inte ens mossa... utan lav. :)
//Anders
 
Med ditt inlägg kom jag på att mitt "småmossar" kan misstolkas som växtgruppen mossa. Jag menade alltså mossa som i myr.
 
Vad bra Anders att du tar med GPS. Då ska jag komma ihåg att ta med koordinaterna till en fin lucka med mkt långskägg. Där finns även en gammal gran med gamla övervallade yxhugg. Mycket häftigt.

Jag måste verkligen köpa en egen GPS snart. Tidigare har jag kunnat låna en så det har inte kännts så aktuellt att köpa.
 
Finns det några länkar eller bilder som kan visa vad det är för mossor ni pratar om?
Har endast samma erfarenhet av detta som Lina och jag trodde också att det var mossa i adventsstaken!
Så fel man kan ha! :D

/Tommy
 
Jag tror att URL:ena till de norska sidorna är för långa så det sticks till ett <br> ta bort det så ska ni se att det funkar.

Bilderna är förresten tagna av Timdal och Rolstad men det framgår av URL:en.

När jag har tid ska jag leta upp lite andra bilder från ivana så ni får se hur miljön ser ut. Grandominerad naturskog med visst inslag och björk och någon enstaka sälg och asp. Ingen tall. Där finns inte så mycket blommor att fota. bara några typiska skogsväxter som linnea, skogstjärna, ängskkovall. På mossarna finns en del hjortron. Vi ska iaf få lite träning i att fota rörig skog utan att bilderna blir allt för röriga. Något som jag tycker är väldigt svårt
 
Senast ändrad:
ANNONS