** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturskogsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok nu har jag letat upp lite bilder från Ivana. De är tagna i dokumentativt syfte så de är ju inte så snygga. Men ni ser iaf lite hur det ser ut där.

Gammal lucka:
 

Bilagor

  • pict5744.jpg
    pict5744.jpg
    58.5 KB · Visningar: 170
Re: Förslag på datum

WFS) (Graylingman skrev:
... antingen lördag 16 juli eller söndag 17 juli. Kan det vara nåt? Föreslår vidare att färden går till Ivana, där jag som sagt aldrig varit, men där väl Johan kan guida.

//Anders

Hej!

Som det ser ut just nu kan jag båda dessa dagar. Skulle vara roligt att komma upp på Ivana.

Bengt
 
Snygg bild på mossen Johan.

Skulle också gärna följt med men drar till Mumindalen i stället..

Ha det bra i skogen! Hoppas få se många bra bilder sedan.
 
Är det någon som åker bil från närheten av Kil så vore det toppen om jag kunde åka med i utbyte mot bensinpengar förstås.

För övrigt kan jag nämna att det finns en liten camping med stugor några km från Ivana om någon vill sova över där uppe. En 4-6-pers stuga kostar 225-250:- natten. Dels finns det stugor vid receptionen med el och spis men utan vatten och dels kan man hyra stuga på en holme utan el. Då ingår roddbåt i priset

Kindsjöns camping - http://www.varmland.org/event.asp?typ=detail&id=3760

EDIT: De hade tom en egen hemsida http://web.telia.com/~u56402705/
 
Senast ändrad:
Hej Johan m fl!

Om inte mitt jobb sätter käppar i hjulen så räknar jag med att köra bil från Göteborg och åter.

Om vi skall besöka Ivana på lördagen tänkte jag ev köra upp fredag em (beroende på när vi skall vara där) och ta söndagen till besök på t ex hembygdsgården vid Skråckarberget http://www.varmland.org/event.asp?typ=detail&id=3436&lang= eller någon annan finngård. I så fall blir det två nätter vid Kindsjön eller någon annanstans.

Den som vill åka med i bilen är välkommen, men jag kan inte lämna definitivt besked förrän en bit in i nästa vecka.

Bengt
 
Jag skulle också kunna vara med om det blir den 17:e.
Kommer att vara i Uddevalla och åker tillbaks till Värmland den 16:e troligtvis.
 
BAn skrev:
Hej Johan m fl!

Om inte mitt jobb sätter käppar i hjulen så räknar jag med att köra bil från Göteborg och åter.

Om vi skall besöka Ivana på lördagen tänkte jag ev köra upp fredag em (beroende på när vi skall vara där) och ta söndagen till besök på t ex hembygdsgården vid Skråckarberget http://www.varmland.org/event.asp?typ=detail&id=3436&lang= eller någon annan finngård. I så fall blir det två nätter vid Kindsjön eller någon annanstans.

Den som vill åka med i bilen är välkommen, men jag kan inte lämna definitivt besked förrän en bit in i nästa vecka.

Bengt

Hej jag följer gärna med till en finngård på söndagen. Låter kul!
 
Hej här är en karta till Ivana http://kartor.eniro.se/query?what=map&asearch=1&address_id=maps_place;341834;21

Avtagsvägen är tyvärr inte skyltad. Det står en grön brevlåda vid vägen där man ska svänga vänster. Innan vägen till vänster finns det en ganska stor informationsskylt om fisket i området. Där är det även en liten parkeringsficka precis vid vattnet. Den tidigare nämnda campingen ligger vid sjöns norra ände
 
Senast ändrad:
Sätta ner foten?

Hej,
Ska vi bestämma oss? Vilken dag blir bäst? Mig kvittar det. Jag reser bort ett tag nu, kanske Johan eller nån annan kan följa upp denna anmälningslista medan jag är borta?

Just det... om nån vill samåka så går det en bil från Gräsmark, fram och åter samma dag.

Jag vill fota naturskog på Ivana.

1. Anders Tedeholm, kan båda dagarna
2.
3.
4.
5.
6.
...
 
Re: Sätta ner foten?

Jag vill fota naturskog på Ivana.

1. Anders Tedeholm, kan båda dagarna
2. Johan Asplund, kan båda dagarna
3.
4.
5.
6.
 
Kuriosa om Ivana

Hej jag kom på lite kuriosa om vårt resmål. Det finns två torp vid Ivana. De går under namnen Södra, och Norra Ivana. Norra Ivana ligger nästan vid parkeringen och jag tror att det sommarbostad idag.

Södra Ivana är markerat som ett kryss på kartan och förmodligen står endast grunden kvar. Där bodde en kvinna som gick under namnet Ivana-Julia. Hon dog där på 1960-talet. Hon var ökänd i trakten för sina trollkonster. Hon utdelade förbannelser till höger och vänster. Exempelvis finns en historia om tre skogsarbetare som arbetade i närheten av henne. Hon bad dem om hjälp men de sa att de inte hade dit. Då hade hon sagt något i stil med att de skulle få tid. Några senare hade den ena av dem huggit sig i benet och de andra två låg hemma i feber. De från ålderdomsvården som skulle besöka henne var tvungna att gå två och två eftersom hon var folkilsk. Jag tror hon är uppvuxen i torpet men flyttade därifrån för att sedan flytta tillbaka när hon blev änka som 30-åring.
 
När jag först frågade efter vägen till Ivana. Ropade mannen jag frågade till sin vän. "Kan du ta di här till Ivana-Julia?"
 
Har också bil, men kan samåka från Torsby om nån ändå tar den vägen.

Jag vill fota naturskog på Ivana.

1. Anders Tedeholm, kan båda dagarna
2. Johan Asplund, kan båda dagarna
3. Therese Nilsson, kan söndag (backar ur vid dåligt väder)
4.
5.
6.
 
Fick ditt mail, Johan. Tyvärr funkar inte den här helgen för mig alls. Jobbar under Arvikafestivalen som pågår torsdag till lördag och det blir nog en del arbete även under söndag, tror jag. Förhoppningsvis blir det lite bra musik mitt i allt slitet också.

Hoppas ni får en fin helg!
 
ANNONS