Annons

Nikon 85 1,4 Af D = Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej! alla forumvänner. Jag vill bara dela med mig av nya leksaken (85 1,4). Känns fantastiskt att äntligen ha en i sin ägo. Den saknar tyvärr af-s men det får man leva med. Jag bifogar en bild tagen på 1,4 med blixt. Inte illa om jag får säga det själv, fullt användbar på 1,4. Tycker det var förvånansvärt lätt att ställa skärpan på full öppning. Har en känsla av att det blir en del porträtt framöver.
 

Bilagor

  • snapshots 013.jpg
    snapshots 013.jpg
    94.5 KB · Visningar: 1,712
Helt rätt :)

Detta är helt klart en av de bättre gluggarna som nikon tillverkat, af-s hade varit tårta men som sagt den gör jobbet bra utan.
Sedan jag köpte min så har det bara blivit porträtt! En riktigt underbar glugg som fungerar riktigt bra med blixt, gärna fullöppnad!

Och min sitter alltid på kameran

Bild

Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Helt rätt :)

Detta är helt klart en av de bättre gluggarna som nikon tillverkat, af-s hade varit tårta men som sagt den gör jobbet bra utan.
Sedan jag köpte min så har det bara blivit porträtt! En riktigt underbar glugg som fungerar riktigt bra med blixt, gärna fullöppnad!

Och min sitter alltid på kameran

Bild

Mvh // Martin
En väldigt vacker bild med finstämda färger. Alla entusiaster borde få uppleva känslan av en 85 1,4. Förutom den optiska prestandan, så känns den verkligen exklusiv i känsla o kvalitet. Trodde faktiskt inte att den skulle vara så rackarns skarp redan på 1,4. Visserligen har användare på den amerikanska sajten Nikonians lovordat kvaliten på full öppning, men jag trodde det var överdriven entusiasm av nöjda ägare. Jag hade dock fel, och det är jag glad för.
 
paul innergård skrev:
En väldigt vacker bild med finstämda färger. Alla entusiaster borde få uppleva känslan av en 85 1,4. Förutom den optiska prestandan, så känns den verkligen exklusiv i känsla o kvalitet. Trodde faktiskt inte att den skulle vara så rackarns skarp redan på 1,4. Visserligen har användare på den amerikanska sajten Nikonians lovordat kvaliten på full öppning, men jag trodde det var överdriven entusiasm av nöjda ägare. Jag hade dock fel, och det är jag glad för.

har du nån 85/1,8 att jämföra med?
 
cmyk skrev:
har du nån 85/1,8 att jämföra med?
Jag hade en sån en gång i tiden, också det en mycket fin glugg. Lite plastigare i känslan och sämre manuell focusring. Skärpemässigt vet jag inte om skillnaderna är så fenomenala till 1,4:ans fördel, men den skall enligt expertisen vara den något bättre, samt ha snyggare bokeh. Lite färskare i minnet är dock mina tidigare 50 mm, både 1,8 och 1,4. De vågar jag nog hävda vara sämre på sina respektive fullbländare än vad jag hittills upplevt 85:an på 1,4. Framför allt upplever jag bättre kontrast i 85:an än i mina tidigare 50 mm. Jag vill dock poängtera att en 85 1,4 är för mig i mångt o mycket en skrytglugg som känns läcker att äga o handha. Rent prestandamässigt skulle naturligtvis en 85 1,8 räcka o bli över. Jag är trots allt en glad amatör.
 
paul innergård skrev:
Jag hade en sån en gång i tiden, också det en mycket fin glugg. Lite plastigare i känslan och sämre manuell focusring. Skärpemässigt vet jag inte om skillnaderna är så fenomenala till 1,4:ans fördel, men den skall enligt expertisen vara den något bättre, samt ha snyggare bokeh. Lite färskare i minnet är dock mina tidigare 50 mm, både 1,8 och 1,4. De vågar jag nog hävda vara sämre på sina respektive fullbländare än vad jag hittills upplevt 85:an på 1,4. Framför allt upplever jag bättre kontrast i 85:an än i mina tidigare 50 mm. Jag vill dock poängtera att en 85 1,4 är för mig i mångt o mycket en skrytglugg som känns läcker att äga o handha. Rent prestandamässigt skulle naturligtvis en 85 1,8 räcka o bli över. Jag är trots allt en glad amatör.

haha, skönt med lite självinsikt...
=)

men jag tycker din analys verkar stämma med mina erfarenheter, den rent optiska analysen alltså..

och det e klart att det kostar att ligga på topp..
 
cmyk skrev:
haha, skönt med lite självinsikt...
=)

men jag tycker din analys verkar stämma med mina erfarenheter, den rent optiska analysen alltså..

och det e klart att det kostar att ligga på topp..
Jo tack, det skall gudarna veta, men helst inte sambon.
 
Snart har jag en "Cream Machine" också, har längtat länge nog efter den godbiten nu.

/kent.
 
Viper89 skrev:
Måste bara få fråga, vad är en "Cream Machine"?
The cream machine kommer sig nog av att 85 1,4 ger en snygg bokeh. En snygg bokeh kännetecknas av en utsmetad och krämig bakgundsoskärpa. Jag tror att det är därför som den har fått det smeknamnet.
 
paul innergård skrev:
The cream machine kommer sig nog av att 85 1,4 ger en snygg bokeh. En snygg bokeh kännetecknas av en utsmetad och krämig bakgundsoskärpa. Jag tror att det är därför som den har fått det smeknamnet.

Tack för förklaringen.

Man lär sig någor nytt varje dag!
 
Det är jobbigt att inse att man vill något man inte har råd med. 85/1.8 får det bli. Hoppas jag kan skaka av mig känslan av att köpa en kompromiss.
 
Greyhame skrev:
Det är jobbigt att inse att man vill något man inte har råd med. 85/1.8 får det bli. Hoppas jag kan skaka av mig känslan av att köpa en kompromiss.
Ingen dålig kompromiss. Du ser skillnad i bildkvalitet endast i undantagsfall, och då handlar det om hur snygg bakgrundoskärpa du får till. Skärpemässigt är skillnaderna obefintliga. 85 1,8 är mycket bra, snabbare af men naturligtvis sämre byggd. Jag hade till för ett kort tag sen en Canon 85 1,2 Mark II, upplevde dock att af var för slö så jag ersatte den med en Canons 85 1,8 och den är i praktiken lika bra.
 
Jag sitter själv på gärdsgården om vilken jag ska handla.
I de enda direkta jämförelserna jag sett har det inte varit någon synlig skillnad mellan 1,4 och 1,8:an varken i skärpa eller bokeh.

Men "alla" säger ju att 1,4:an ska ha finare bokeh så jag kanske jag hittar Ett enda bildexempel som visar detta innan jag ska handla till våren.

Men å andra sidan, tron kan försätta berg....
 
Bokeh skrev:
Jag äger 1.4'an och det är utan tvekan det bästa objektiv jag ägt, det är helt underbart bra.

/kent

Instämmer =)

Men, med D3 så är det lite annorlunda förutsättningar. Upplever att många av mina gluggar ex. AF50/1.4D är mycket skarpare på D3 än D2x (på full glugg). Likaså min gamla AFS28-70/2.8D är skarp riktigt skarp nu, det var den inte på D2x. Även andra gluggar i min ägo presterar lite bättre skärpemässigt.

Mvh // Martin
 
Bilderna på Utopia och en del inlägg på forumet på www.dpreview.com talar sitt tydliga språk. Men jag tror att jag kommer bli mycket nöjd med även 85/1.8:an, och får konstatera att livet är fullt av kompromisser. Jag menar; jag äger ex. D80 och inte D3 - bara det är en kompromiss! :)
 
Greyhame skrev:
Bilderna på Utopia och en del inlägg på forumet på www.dpreview.com talar sitt tydliga språk. Men jag tror att jag kommer bli mycket nöjd med även 85/1.8:an, och får konstatera att livet är fullt av kompromisser. Jag menar; jag äger ex. D80 och inte D3 - bara det är en kompromiss! :)
Jag är mycket tveksam till att variant 1,4 ger synbart bättre resultat än variant 1,8. Men med pixelpeeping och lite god vilja framstår säkert 85 1,4 som den bättre, och själva känslan är ju överlägsen den på 85 1,8.
 
ANNONS