Annons

Nikon D400

Produkter
(logga in för att koppla)

adl

Aktiv medlem
Thom Hogan sa:
...so I'm now going to try to correct my predictions:

D700 replacement: August 24 announce, October delivery.
D3s replacement (D4): August 24 announce, December delivery to NPS pros.
Nikon mirrorless: January CES announce, February delivery.
D300s replacement: February announce, delivery shortly thereafter.
D3x replacement: not predictable at the moment, but late 2012 seems to be the earliest plausible possibility.
http://bythom.com
 

Ingju

Aktiv medlem
Inte klokt vad det väntas på nyheter och de hinner knappt visas innan spekulationer och trånande efter nästa och nästa.... är igång.
 

HRL

Aktiv medlem
Livet i ett nötskal = en massa hörn man sliter för att ta sig runt, där bakom väntar... men bakom varje hörn, finns ett nytt, och ett nytt och ett nytt och ett...

En känd amerikansk kosmolog har faktiskt nyligen konstaterat att universum är ett oändligt hörn!
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Förutom att skillnaden säkert kan vara avgöra för någon, så blir inte bildkvaliteten bättre ju mer av objektivet man använder.
Objektiv är ju bäst i mitten, så en dx-kamera med ett fx-objektiv ger "optimal" bildkvalitet.
Jag tror inte just det är en avgörande faktor för någon köpare, men det är ju helt klart ett plus.
Det bör iaf vara en faktor för dem som köper pirat lr billigare optik..=)
 

j2^

Aktiv medlem
7 bilder/sekund vid serietagning, 9 med batterigrepp.

QUOTE]

Nån som vet varför man måste ha batterigreppet för att få 2 fps till?
Det cyniska svaret: Nikon vill tjäna pengar ;)

Ett annat svar: EN-EL4 (Batterigreppsbatteriet) är 11,1V medan EN-EL3e är 7,4V, så, teoretiskt sett så kan det vara så att Nikon väljer att klocka upp kameran när du kör det på det stora batteriet. Lika teoretiskt sett så skulle spegeln kunna röra sig snabbare med högre spänning.

(Det som talar emot ovanstående är att man kan "lura" D700 till att gå i högfartsläge även utan det stora batteriet genom att trixa med gafflingen. ;) )
 

tomasbz

Aktiv medlem
Ja jag tänkte på det cyniska svaret oxå, lika fint som man var tvungen att köpa till den dyra nätdelen på D1 serien om man ville ha spegeluppfällning... Det handlar väl bara om att mjölka oss på pengar...

Tycker det är bra att Sony rör om i bikupan..
 

j2^

Aktiv medlem
Ja jag tänkte på det cyniska svaret oxå, lika fint som man var tvungen att köpa till den dyra nätdelen på D1 serien om man ville ha spegeluppfällning... Det handlar väl bara om att mjölka oss på pengar...

Tycker det är bra att Sony rör om i bikupan..
Nja... Spegeluppfällning på gamla kameror kan jag se en annan anledning till, och det är "knät" på NiCd-batterier.. När sådana blev äldre var det ju inte särskilt ovanligt att se dem gå från "fulla" till "tomma" på några ögonblick, utan batterimätare hann fatta vad som hände.

Så, där tror jag helt enkelt att man inte vågade lita på batterierna.
 

zingiber

Aktiv medlem
nikonrumors.com har fiskat fram ett nikon-event i första veckan av december.
kanske en presentation av D4?

nikon lär väl inte presentera en D400 med förväntad stor försäljningsvolym bland amatörer utan att kunna ha den i butik under julen.
åas har de kanske inga DX-kameror att sälja ändå pga katastrofen i thailand, och med en ståtlig pr-parad hoppas de få jul-shopparna att vänta tills mars?
 

Dr. Mike

Medlem
Tycker de är konstigt att inte nikon släpper någon ny kamera som är i klass med d300s å d700 dom börjar bli rätt gammla nu.

Jag är sugen på en ny nikon kamera och känns inte som att man vill köpa någon jätte gammal produkt. Och d7000 är jag inte sugen på alls då jag läst massa negativt om den och inte har den fått så bra betyg häller.

Canon har ju flera modeller i samma pris klass som är nyare och läste nu att dom ska komma med ytligare nya modeller.

Orkar man vänta eller ska man bytta märke?
Nikon lär ju tappa kunder på detta sätt eller?
 

j2^

Aktiv medlem
Tycker de är konstigt att inte nikon släpper någon ny kamera som är i klass med d300s å d700 dom börjar bli rätt gammla nu.
Det känns lite som om du missat att Nikons fabrik i Sendai, Japan (Där D700, D3, D3x, D3s, F6 tillverkas) förstördes av jordbävningen i mars 2011 ( http://www.photoweeklyonline.com/operations-suspended-at-nikon-dslr-factory-in-japan/ ). Detta har definitivt påverkat releasen av såväl D800 som D4.


I oktober hände detta http://www.petapixel.com/2011/10/11/nikon-dslr-factory-hit-by-thailands-worst-floods-in-50-years/ med Nikons fabriker i Thailand där alla DX-hus och objektiv tillverkas.

Du verkar också ha missat www.nikonrumours.com som säger att två nya FX-hus är på gång nu.

Förvisso så fick Canon också enorma problem med naturkatastroferna, men jag vet inte om jag vill hålla med om att Canon skulle ha släppt så där hemskt mycket nytt i år?
 
Senast ändrad:

phool

Aktiv medlem
Tycker de är konstigt att inte nikon släpper någon ny kamera som är i klass med d300s å d700 dom börjar bli rätt gammla nu.

Jag är sugen på en ny nikon kamera och känns inte som att man vill köpa någon jätte gammal produkt. Och d7000 är jag inte sugen på alls då jag läst massa negativt om den och inte har den fått så bra betyg häller.

Canon har ju flera modeller i samma pris klass som är nyare och läste nu att dom ska komma med ytligare nya modeller.

Orkar man vänta eller ska man bytta märke?
Nikon lär ju tappa kunder på detta sätt eller?
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker... Till att börja med är en D700 en kamera som duger till dom bästa fotograferna i världen, den är ett mästerverk, en helt perfekt balanserad sensor med otroligt bra skärpa, brusprestanda, riktigt snabb och säker af,samt byggd som en stridsvagn, finns bara en kamera i världen i skrivande stund som har bättre brusprestanda, och det är d3s som kostar det dubbla och lite till, och du säger att D7000 inte har fått så bra betyg samt att du har läst mycket negativt om den? Det är världens mest hyllade aps-c kamera som har fått många utmärkelser och lovord från kompetenta testare, den har sålt som smör i solsken i ett år nu.
 

Ingju

Aktiv medlem
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker... och du säger att D7000 inte har fått så bra betyg samt att du har läst mycket negativt om den? Det är världens mest hyllade aps-c kamera som har fått många utmärkelser och lovord från kompetenta testare, den har sålt som smör i solsken i ett år nu.
Världens mest hyllade??? Nu tar du i, och negativa omdömmen saknas väl inte heller, en bra kamera med, som alla andra, bra och mindre bra egenskaper.
 
ANNONS