Annons

Nikon D400

Produkter
(logga in för att koppla)

phool

Aktiv medlem
Världens mest hyllade??? Nu tar du i, och negativa omdömmen saknas väl inte heller, en bra kamera med, som alla andra, bra och mindre bra egenskaper.
Då har du missat nåt herrn, D7000 och pentax K5 kom ner som två bomber och hade egenskaper som aldrig setts hos en aps-c kamera förut, inga andra var ens i närheten i form av sensorprestanda, dock hamnade K5 totalt i skuggan av D7000 pga Nikons överlägsna status i jämnförelse mot pentax, så om du tycker D7000 ses som vilken kamera som helst med bra och dåliga egenskaper så tycker jag också att du tar i. God jul i alla fall =)
 

phool

Aktiv medlem
Och där tog du i lite väl mycket, va?
Skojar du? Hur mycket uppmärksamhet fick K5 i jämnförelse mot D7000? Man får ju leta ihjäl sig för att hitta några vettiga reviews med den på t.e.x youtube, medan det kryllar av såna om D7000 vart man än tittar. Kanske nån enstaka privatperson som har lagt ut en egen review och då är den inte ens på engelska, hur många har valt en K5 före en D7000? 1 av 100 kanske om man kollar försäljningssiffror!? Säger absolut inte att det är en sämre kamera, utan märket,ryktet,objektivutbud gör en hel del för en köpare. Nu handlar ju inte denna tråd om K5 eller D7000, det är ju två lika bra kameror som använder sig av sonys sensor.
 

Pippo

Aktiv medlem
Tja, inte särskilt svårt att hitta recensioner om man inte begränsar sig till youtube då. Att en kamera / ett märke är populärare säger ju inget om hur bra den är bara att människor i allmänhet söker sig till det som är populärt. Därmed inte sagt att D7000 är dålig - tvärt om. Det var ditt påstående jag reagerade på.

Större objektivutbud javisst, men inte alla behöver ett enormt utbud eller är ute efter ngt annat. Själv föll jag för Pentax limitedserie. :)

Gillar själv Nikon efter att även jag kört med D700 ett tag, men har inte känt en sådan fotoglädje på länge som jag gör med K5:an. Detta då jag tröttnade på tung och otymplig utrustning jag aldrig orkade släpa med mig.

God jul önskar jag er alla.
 

phool

Aktiv medlem
Tja, inte särskilt svårt att hitta recensioner om man inte begränsar sig till youtube då. Att en kamera / ett märke är populärare säger ju inget om hur bra den är bara att människor i allmänhet söker sig till det som är populärt. Därmed inte sagt att D7000 är dålig - tvärt om. Det var ditt påstående jag reagerade på.

Större objektivutbud javisst, men inte alla behöver ett enormt utbud eller är ute efter ngt annat. Själv föll jag för Pentax limitedserie. :)

Gillar själv Nikon efter att även jag kört med D700 ett tag, men har inte känt en sådan fotoglädje på länge som jag gör med K5:an. Detta då jag tröttnade på tung och otymplig utrustning jag aldrig orkade släpa med mig.

God jul önskar jag er alla.
Glad över att du förstod hur jag menade, Pentax K5 är en suverän kamera, det kan ingen säga emot. God jul på dig!
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Glad över att du förstod hur jag menade, Pentax K5 är en suverän kamera, det kan ingen säga emot. God jul på dig!
För bara några veckor sen stod jag och velade mellan K5 och D7000 eftersom jag redan äger en del Pentaxobjektiv och tillbehör. I de flesta avseenden tycker jag att K5 får anses vara den bättre kameran, men eftersom jag vill köpa D800 när den kommer så blev det en D7000 trots att allt måste bytas ut redan nu.

Det kanske låter dumt att jag köpte den nu då om jag har tänkt köpa D800, men vi är 2 i familjen som vill hålla på och fota och min bättre hälft vill inte ha en stor, tung kamera så det blir bra att ha D7000 som är en av de bästa DX just nu. Blev förvånad över hur bra kvalité den ger faktiskt. Det är en helt annan liga mot min 5 år gamla Pentax K10D vad gäller iso-prestanda och DR t.ex. och flera andra grejer :)

Finns förresten en detalj som stör mig med D7000 såhär direkt.. Fn knappen sitter så den skaver mot fingret, tänkte inte på det när jag kände på kameran men efter några timmar så känner man det. ;)
 
Senast ändrad:

Ingju

Aktiv medlem
Då har du missat nåt herrn, D7000 och pentax K5 kom ner som två bomber och hade egenskaper som aldrig setts hos en aps-c kamera förut, inga andra var ens i närheten i form av sensorprestanda, dock hamnade K5 totalt i skuggan av D7000 pga Nikons överlägsna status i jämnförelse mot pentax, så om du tycker D7000 ses som vilken kamera som helst med bra och dåliga egenskaper så tycker jag också att du tar i. God jul i alla fall =)
Nejdå jag har inte missat nåt, jag både kan läsa och gör det men jag bländas nu inte så lätt av tekniska prylar, reportaget från Lettland rör mig betydligt mer även om jag är ganska hemstad också i sådan verksamhet. Men dina kommentarer och euforiska utsvävningar är jag ganska kallsinnig inför. Men visst är det beundransvärt att de (dock inte Nikon) kan tillverka så fantastiska sensorer som finns i dagens kameror med att få allt detta så pyttesmått att fungera. I detta fallet var ju Pentax strået vassare att ta hand om Sonys utmärkta sensor än vad Nikon mäktade. Men med hjälp av någon sorts status går det att få många beundrare vare sig man förtjänar det eller inte. Men God fortsättning på julen, som nu just börjat även om många tror att den tog slut i går.
 

phool

Aktiv medlem
Men visst är det beundransvärt att de (dock inte Nikon) kan tillverka så fantastiska sensorer som finns i dagens kameror med att få allt detta så pyttesmått att fungera.
Det där tar jag med en stor nypa salt, jag har läst många av dina inlägg i olika trådar, och har konstaterat att du aldrig har sagt nåt positivt om Nikon, som att dom är stora satan för dig, självklart får du ju tycka som du vill. Men att du tar upp att Nikon inte kan göra bra sensorer är väl inte ett särskilt uttänkt yttrande om jag får säga nåt, den dagen pentax gör en sensor som matchar den som sitter i D700 eller för inte tala om D3s kan du väl tala om det för mig? Och på vilket sätt var K5:an strået vassare? Dom presterade i princip identiskt på DXO!? Och D7000 har ju "mycket" vassare Af. Så för mig är det obegripligt att välja en K5 före, men det är min personliga åsikt. Du får väl ogilla Nikon hur mycket du vill, men det ändrar ju inte det faktum att dom är förbannat bra på göra dslr kameror.
 

Pippo

Aktiv medlem
Har en stark känsla av att Ingju menar att Nikon själva inte tillverkar sina sensorer utan köper dem från Sony.
 

Pippo

Aktiv medlem
Men nu var det ju D7000 som diskuterades och i den sitter en sensor från Sony. Letar du lite till på nätet hittar du info att Pentax faktiskt lyckats tweaka den bättre än Nikon, men skillnaden är säkert liten. F.ö. struntar jag i vem som gör vad, så länge produkten blir bra.
 

phool

Aktiv medlem
Men nu var det ju D7000 som diskuterades och i den sitter en sensor från Sony. Letar du lite till på nätet hittar du info att Pentax faktiskt lyckats tweaka den bättre än Nikon, men skillnaden är säkert liten. F.ö. struntar jag i vem som gör vad, så länge produkten blir bra.
Jo jag vet allt det där, har ju själv haft D7000. Och jag har aldrig sagt att K5:an inte är superb.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
måste nog försvara K5 lite

Jag har haft min i över ett år, men verkligt imponerad blev jag av den i somras när jag komletterade med en nikon d3s. Efter nån månads nikonhysteri kom Pentaxen fram igen och jag tycker nog det finns saker där den slår nikon på fingrarna trots att det ena huset är 4 gånger så dyrt.

lma
 

Pippo

Aktiv medlem
För att vara sådär lite jättemysig nu i juletid kan vi ju enas att alla märken har sina för- och nackdelar så blir alla glada och nöjda. :)
 

Ingju

Aktiv medlem
Det där tar jag med en stor nypa salt, jag har läst många av dina inlägg i olika trådar, och har konstaterat att du aldrig har sagt nåt positivt om Nikon, som att dom är stora satan för dig, självklart får du ju tycka som du vill..........

Du blandar in religion här, och det är ju helt i Nikons linje, de är väl medvetna om kulten kring dem. Nikons "I AM" visar detta klart: I AM = hebreiskans gudsnamn JHV utläses Jahve eller som en del gör Jehova. Nog om detta nu i juletid som är en religös högtid och var så även före kristendomen, men då för någon solgud eller som här i Norden för asaguden Oden. Jag har f.ö. också haft en Nikon och nämnt det i positiva ord, att D700 är snabbare och har bättre AF än 5DII är kanske inte positivt om Nikon för dig men jag tycker nog ändå att det är det. Kameror är tekniska prylar och ska betraktas som sådana, olika lösningar ger olika fördelar, så är det bara, hur bra en viss modell än är så finns det det som är bättre i något sammanhang, det är något man får lära sig leva med, då ekonomi om inte annat omöjliggör att hålla sig med allt.
 
ANNONS