Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D810 eller Canon 5Ds

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blir också lite nyfiken, borde det dessutom inte vara så att hösten - med sitt lite mjukar ljus - ställer mindre krav på omfång än en solig sommardag? Eller tänker jag fel nu??
Du tänker rätt, men det spelar inte någon roll om det är vår, sommar, vinter eller höst. Snarare beror det på om det är solljus från klarblå himmel, eller om ljuset filtreras genom en molnslöja, vilken naturligtvis kan variera i tjocklek och därmed påverkar ljusets intensitet. Men i princip har du rätt.
 
Objektiv.

Om du är landskapsfotograf kanske du skall titta lite mer på objektiven, som nog är viktigare än förmågan att då och då lyfta upp de svarta skuggorna i någon enstaka bild. Canon har verkligen uppgraderat sina objektiv på sista tiden och dessutom finns deras förnämliga TS-E objektiv . När det gäller telezoom är deras nya 100-400mm utmärkt med bra närgräns och verklig skärpa. Rekommenderar LensRentals blog för mer seriös information om objektivval. För båda dina alternativ finns Sigma Art att ta till när man verkligen behöver skärpa och kvalite utan att betala hutlöst för Zeiss alternativ.
 
För mig hade det varit ett ganska lätt val. Tittar jag bland mina bilder hittar jag fler bilder som hade mått bättre av några steg bättre dynamik än fler pixlar. Många pixlar är förstås också lockande, men ofta behöver man ett bra stativ för att kunna utnyttja dem till fullo.
 
Om du är landskapsfotograf kanske du skall titta lite mer på objektiven, som nog är viktigare än förmågan att då och då lyfta upp de svarta skuggorna i någon enstaka bild. Canon har verkligen uppgraderat sina objektiv på sista tiden och dessutom finns deras förnämliga TS-E objektiv . När det gäller telezoom är deras nya 100-400mm utmärkt med bra närgräns och verklig skärpa. Rekommenderar LensRentals blog för mer seriös information om objektivval. För båda dina alternativ finns Sigma Art att ta till när man verkligen behöver skärpa och kvalite utan att betala hutlöst för Zeiss alternativ.

Om man ska jobba med tiltobjektiv är nog en Sony A7RII bättre, eftersom det blir lättare att hålla koll på skärpan i sökaren. Finns ju dessutom adapter för Canon objektiv om man vill ha sådana. Dessutom borde den vara lättare att använda på fri hand trots hög pixeltäthet p.g.a. bildstabiliseringen.
 
Hej hej

Är så här att jag tänkte införskaffa mig en systemkamera igen. Fotar i nuläget med en Fuji X100T och fotar till 90% landskap. Skulle vilja ha möjligheten att byta gluggar även fast det finns TLC och WLC till X100an. Samt att kameran självklart ska fungera som en all round kamera med till vis del.
Har haft en 5D mark III innan jag sålde den för något år sedan. Då gillade jag inte hur mycket brus det vart i skuggorna. Visserligen inte anledningen att jag sålde den. Om jag ska köpa en ny kamera så vill man ju självklart ha så "bra" som möjligt.

Står mellan D810 eller en 5Ds och har fastnat och velar bara fram och tillbaka.


D810 verkar som en riktigt bra kamera på alla sätt och vis, gillar att den exponerar efter ansikten i sökaren. Vet inte om Canon 5Ds gör det?

Var ju synd att dem inte gjorde en medium raw funktion i D810 som med Canons 5Ds.
Dynamiska omfånget verkar ligga en bit fram för Canons och samma med möjligheten att lyfta skuggorna i efterbehandlingen.
ISO egenskaperna verkar vara riktigt bra med, kanske en bättre all round kameran än 5Ds också?
Autofokusen verkar vara ljusår från dem gamla D800 kamerorna.

Är mest orolig för att 5Ds kommer ha lika brusiga skuggor som 5D3, men gillar verkligen Canons objektiv, alla olika varianter på f2.8 eller f4 i L serien.

Kameran kommer köpas med 16-35 f4 till att börja med och tror inte skillnaden på Nikons eller Canons är väldigt stor. Sen kommer det ju till andra objektiv som skulle viljas köpas in och då känns det Canons utbud är bättre för min del men olika F varianter som sagt. Nikons f1.8 serie på fast gluggar som 35, 50 och 85 känns schysst också. Men 70-200 verkar vara Canons marknad med alla olika varianter. som start gillas. Samma med 24-70!

Gillar att Canon har infört 1,6 crop läget i nya kameran också.

Hur tänker ni?

Med vänlig hälsning Adam

Det här riskerar bli en VS-tråd :)

Vill du kunna lyfta skuggor som du pratat om så är det D810 som gäller av dessa två. Sonys nya A7RII är på god väg men har vissa nackdelar så låt oss inte blanda in denna i diskussionen.

Jag har precis uppgraderat D4 och D800 till just D810. Det är skillnad och jag ångrar bara att jag inte gjorde det så fort det gick. Ett steg extra DR (jämfört med D800) är väldigt bra och för min del var det det som avgjorde uppgraderingen då jag hade två kompetenta kameror.

Canon har högre upplösning så ska du t ex fota studio skulle jag välja den. Känner folk med MkII och III som sneglar på Sony men andra som Flash valde Canons nya istället.

Har du några objektiv kvar?

Frågar du mig skulle jag satsa på dynamik före upplösning som även andra ovan varit inne på.
 
Blir som vanligt en massa teknik, när en vs fråga ställs!
Jag har en Canon 5DsR och är supernöjd, med det otroligt utmärkta bildresultatet, som ger enorma möjligheter att cropa och "leka" med bilden efteråt direkt ur kameran och mjuka spegelljudet+massor av annat, så är min personliga uppfattning att antingen går man bakåt i utvecklingen eller framåt.
 
810 skulle det bli för min del. Men jag skulle sitta still i båten och se vad Nikon kommer med inom en snar framtid.

Då får du säkert den höga upplösning, + bättre omfång, mindre brus och 4k film......

För övrigt så skulle jag om jag hade valt Canon tagit 5Ds R, utan lågpassfilter.

Funderar nog på att vänta lite och se vad som erbjuds här framöver. Kan fortfarande inte bestämma mig över Canons eller Nikons objektiv, det är nog där det är svårast faktiskt. Båda kamerorna verkar fantastiska och har kollat och läst ett tiotal reviews om båda, och skulle gärna vilja klämma och känna på en D810 först också. 5Ds vet jag hur den är om det är samma chassi som en 5d3 då jag ägde den förut.
 
Det här riskerar bli en VS-tråd :)

Vill du kunna lyfta skuggor som du pratat om så är det D810 som gäller av dessa två. Sonys nya A7RII är på god väg men har vissa nackdelar så låt oss inte blanda in denna i diskussionen.

Jag har precis uppgraderat D4 och D800 till just D810. Det är skillnad och jag ångrar bara att jag inte gjorde det så fort det gick. Ett steg extra DR (jämfört med D800) är väldigt bra och för min del var det det som avgjorde uppgraderingen då jag hade två kompetenta kameror.

Canon har högre upplösning så ska du t ex fota studio skulle jag välja den. Känner folk med MkII och III som sneglar på Sony men andra som Flash valde Canons nya istället.

Har du några objektiv kvar?

Frågar du mig skulle jag satsa på dynamik före upplösning som även andra ovan varit inne på.

Gillar ju att experimentera i LR/PS med mina bilder, lyfta skuggor, dra ner högdagar osv! Byta från D4 och en D800 till bara en kamera är ju ett bra betyg för båda först nämnda är ju absolut bra kameror med. Menar att du inte kan göra det med Canon fast tror Nikons sensorer gör det bättre bara, Gillade ju inte hur min 5D3s bilder blev alla gånger. Fast möjligheten med fler exponeringar går ju absolut också.

Har ju inte ett enda objektiv kvar från varken Canon eller Nikon så jag har ju möjligheten att starta från scratch och det är kanske det som gör allt lite svårare också fast ändå roligt.

Tycker verkligen båda Canon och Nikon har bra objektiv, Tänker på Nikons fasta f1,8 serie och Canons alla olika zoomar i bra pris med f4, 24-70 - 70-200 både med och utan IS.
 
Blir som vanligt en massa teknik, när en vs fråga ställs!
Jag har en Canon 5DsR och är supernöjd, med det otroligt utmärkta bildresultatet, som ger enorma möjligheter att cropa och "leka" med bilden efteråt direkt ur kameran och mjuka spegelljudet+massor av annat, så är min personliga uppfattning att antingen går man bakåt i utvecklingen eller framåt.

Tror verkligen du är supernöjd, vilken kamera liksom. Har läst en massa recensioner om det och 5Ds som jag sneglar på.

Finns så mycket roliga finesser på den som jag gillar, bulb mode som man kan ställa in tiden på.
Den nya intervalometern, ja finns massor av roligt i den.
 
Ja det finns ett par 1,2or. MANUELLA 1,2or
1,2 + Nikon = manuellt = utan AF och väldigt liten kundkrets = väldigt dyra
Ja, så det är knappast tekniska skäl som hindrar Nikon från att göra ett motsvarande för AF.

Ljusstyrkan stannade dock vid f/1.4 när Nikon häromåret presenterade AF-efterföljaren till det legendariska Noct-Nikkor. Gissningsvis av pris/prestanda-skäl.

Vad gäller normalobjektiv så tror jag att Nikon är ett strå vassare än Canon (om det nu kan ha någon betydelse för TS kameraval).
 
Gillar ju att experimentera i LR/PS med mina bilder, lyfta skuggor, dra ner högdagar osv! Byta från D4 och en D800 till bara en kamera är ju ett bra betyg för båda först nämnda är ju absolut bra kameror med.

Nej jag köpte två D810.

Menar att du inte kan göra det med Canon fast tror Nikons sensorer gör det bättre bara, Gillade ju inte hur min 5D3s bilder blev alla gånger. Fast möjligheten med fler exponeringar går ju absolut också.

Har ju inte ett enda objektiv kvar från varken Canon eller Nikon så jag har ju möjligheten att starta från scratch och det är kanske det som gör allt lite svårare också fast ändå roligt.

Tycker verkligen båda Canon och Nikon har bra objektiv, Tänker på Nikons fasta f1,8 serie och Canons alla olika zoomar i bra pris med f4, 24-70 - 70-200 både med och utan IS.

Låter som du inte har något historisk arv och du gillar att jobba med efterbehandlingen...D810 klockrent.
 
Låter som du inte har något historisk arv och du gillar att jobba med efterbehandlingen...D810 klockrent.


Gillar verkligen efterbehandlingen, därför jag började fotografera från första början faktiskt. Det lutar mot en d810 faktiskt, måste bara få klämma och känna på den först. Gillade verkligen ergonomin på Canon 5D mark 3. Men som sagt så är ju resultatet kanske viktigare än vad man tar bilden med.

Med vänlig hälsning Adam
 
Om du gillar ergonomin på 5d III så tror jag att du kommer bli besviken på 810. För mig är det som natt och dag att hålla i en Canon mot en Nikon. Lycka till !
 
Precis köpt ett nytt från England för 4330 inkl frakt + 225kr i div bankavgifter:(
Dyrt eller inte? I fotosammanhang är priset inget att höja på ögonbrynen åt.
Precis! Fullt överkomligt om man nu upplever att man vill ha just en sådan glugg. Sedan skall väl i sammanhanget nämnas att Noct- nikkor i samma brännvidd (55mm) och med samma ljusstyrka är ett bättre alternativ, rent optiskt, men då är prisbilden en helt annan ; -).
 
ANNONS