Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Dynax 7 eller beg proffsutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Jag brukar söka i annons och under alla år, vad jag kommer ihåg, har jag bara sett en annons med ett 600/4. Ett 300/2.8 och det var inte på annons utan på begagnathyllan i en affär. Sedan har jag sett en eller två annonser på denna sida där det sålts kompletta proffsutrustningar. That´s it. De stora systemblixtarna har jag sett kanske tre annonser och en hittade jag i en affär. Jämför det med Nikon och Canon där du nästan i varje nummer av Foto kan hitta dylik utrustning begagnat.

Sedan förekommer det annonser om diverse konsumentgluggar och hus, men det är inte de jag är på jakt efter när jag letar begagnat.

Men visst är det ett moment 22, om ingen köper utrustningen finns det heller ingen begagnatmarknad. Det sorgliga i sammanhanget är att Minolta inte är lika hängivna sina kunder som kunderna är hängivna Minolta. Minolta satsar inte särskilt hårt mot yrkesfotografer och därmed kommer det inte ut proffsutrustning i samma utsträckning som för Nikon och Canon. Dels så verkar Minoltas motivation till att ta fram ett vettigt digitalt alternativ för yrkesbruk tämligen begränsat.

Mvh
Maverick
 

SunKi

Aktiv medlem
Bra skrivet Maverick! Argument som verkar ha en grund iaf..


Som du säger, moment 22.. tänker alla "det finns så lite begagnat att köpa" så kommer det ju aldrig att bli mer heller..

Nu tycker jag att vi alla går och köper en minoltakamera.. så har vi snart löst detta :)

/SunKi som tänker satsa på minolta..
Dynax 7.. im coming to get you! :)
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Det är kanske dags att bilda en svensk användargrupp för Minolta och få fart på handel med begagnat och även gemensamt kunna sätta lite tryck på Minolta i sverige.

Maveric, nyligen har jag sett flera 5400HS på bl a Blocket. Vi får väl hjälpas åt att leta.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, vi kanske skulle göra det. Problemet, tycker jag, är att alla sådana användargrupper blir så otroligt teknikfixerade. Själv är jag bara intresserad när jag ska till och köpa något. Känner liksom inget nöja att sitta jämföra Minolta med Nikon så länge som det inte är aktuellt att byta ut utrustningen. Likaså när det gäller extremt dyra prylar som 600/4. De flesta vet vad det är värt och skulle man springa på ett begagnat så tackar man sin lyckliga stjärna om man har pengar över just då så att man köpa det. I det läget är specifikationer ointressanta.

Men det skulle ju verkligen vara intressant om någon fann ett sätt att sätta press på Minolta angående deras nonchalanta inställning till professionell digital utrustning på kamerasidan.

Vi kunde kanske börja med att be David & Co att lägga upp en egen forumtråd för Minolta precis som det skett för Nikon t ex.

Framåt vårkanten hoppas jag på att kunna lägga rabarber på ett 80-200/2.8. Fast nu när de nya objektiven har kommit är man ju lite sugen på dessa. Fast å andra sidan så kanske prisbilden är betydligt trevligare på begagnade, om det nu går att hitta.

Angående blixtar så är det de som det finns bäst om av någon anledning. Antagligen vanliga semesterfotografer som känner att de tog i överkant och att det blev för klumpigt att släpa med sig.

Mvh
Maverick
 

SunKi

Aktiv medlem
En början vore om någon kunde knåpa ihop en kameraöversikt för Minolta också, det finns ju redan för Canon och Nikon.. på fotosidan tänkte jag på.. under köpa..

Tror att många tar råd från fotosidan inför sina första kameraköp..

I did..

"VI ÄR MÅNGA VI ÄR STARKA KROSSA MINOLTISMEN NU"

*skojjar*
 

forstheim

Aktiv medlem
SunKi skrev:
En början vore om någon kunde knåpa ihop en kameraöversikt för Minolta också, det finns ju redan för Canon och Nikon.. på fotosidan tänkte jag på.. under köpa..

Tror att många tar råd från fotosidan inför sina första kameraköp..


Håller med!

Någon med erfarenhet av Minoltas system som vill ta på sig uppgiften att skriva en översikt om hus och optik?

Någon rättvisa i världen måste det ju finnas.. ;=)


/Jonas
 

NixXxoN

Aktiv medlem
det finns ju fakta blad man sno rakt av men den personliga reflektionerna kan man inte bidra med eftersom man inte har så många objektiv!
 

forstheim

Aktiv medlem
Kanske att flera kan gå samman och skriva om dem objektiv man har erfarenhet av!? Då kan man göra en sammanställning utifrån det.


/Jonas
 

bjornt

Aktiv medlem
För jättelängesedan skrev Maverick:
Driftsäkerheten har jag inte haft några problem med på Dynax 7, däremot på 700si. Den buggar ur när det blir fuktigt i luften.
PRECIS Det här hände min Dynax 5'a nu i helgen. Dimma och dis, ca 5-10 plusgrader, och efter 1 timme och 10 kort så började displayen byta bländare och slutartiden typ 10ggr i sekunden. Det gick inte att fota mer den dagen.
Trodde det var solvindarna som påverkade det, men blev ändå såpass orolig att jag började undersöka. Blev glad att jag hittade detta inlägget, men jag har nu tappat förtroendet för min Dynax 5'a, och vill gärna byta upp mig till Dynax 7...
-Är det någon som haft problem med tillförlitligheten på sin Dynax 7'a?

Tacksam för svar!

//B
 

Liza

Aktiv medlem
Har kört med Dynax 7 sen 2 år och älskar min kamera - en riktig arbetshäst i ur och skur, kanske lite seg när graderna går under 10 minus. Det är min 3.e Minolta (500si(lån/beg), 9xi(beg) å 7(demo)) inget nyköp alltså och alla tre har haft ett gemensamt problem - frammatningsarmen verkar vara den svaga länken i denna kamera. 7:an var på lagning (efter 2 års felfritt fotograferande) och under tiden lånade jag en Nikon F100 - en sak är klar - jag byter INTE min Minolta mot Nikon. Vertikalgreppet är en dröm, autofokus snabb som sjutton, lätthandterlig och den stora displayen på baksidan vill jag bara inte vara utan. Har köpt alla orginalobjektiv utom 50/1,4 begagnat (85/1,4- 135/2,8- 200/2,8APO+2xconverter) utan några problem. På önskelistan står deras 70-200/2,8 zoom som även ska gå att manuellt använda med 2x convertern. Fast..OK - hade 9an haft displayen hade det nog varit nästa kamera....
 

SunKi

Aktiv medlem
Har aldrig haft några problem med min 7:a, skönt grepp.. överlägset bra placerade knappar...

Det jag inte tycker om är att den ibland kan kännas lite plastig... Men så mkt mer är det inte..
 

mnorrback

Aktiv medlem
Dynax 7

Jag är ägare till en Dynax 7 sedan drygt två år och jag är jätte nöjd. Även om kameran kan verka plastig jämfört med en Nikon F5 så är den ganska stryktålig i alla fall. Jag fällde min i backen i våras när jag höll på att ta bilder ur en stenig fors. Jag var säker på att den gått sönder ända tills jag tog upp den och kollade att allt var ok det blev endast en liten skråma på sidan.

En annan stor fördel med att köpa in sig i Minolta systemet är priset. Du får väldigt mycket för pengarna oavsett om du köper ett kamerahus eller ett nytt objektiv. Jag är en av två i min fotoklubb som använder Minolta vilket i sig kan vara en nackdel (alla andra använder Nikon) eftersom alla andra kan låna ihop sina olika objektiv. Samtidigt har jag märkt att de som köpt nya Nikon kameror på sistone t. ex. F80 har drabbats av en mängd problem t ex att kameran repar filmen och andra märkliga problem. Det är sånt som aldrig syns i testerna där diverse reportrar prisar Canon och Nikon.

Om du skaffar en Dynax 7 så vill jag rekommendera att du även skaffar kontrollgrappet VC-7 som gör kameran mycket bekväm att att hantera och även blir bättre balanserad. Tyvärr finns det inte så mycket begagnad optik till Minolta som till Canon och Nikon men och andra hand så håller piratobjektiven numera hög klass och lågt pris. Köpte nyligen ett Tamron 28-75 f2,8 Xr Di som verkligen är prisvärt (köptips).

Med detta vill jag rekomendera ett köp av en Minolta som du kommer att ha glädje av i många år.
 

Liza

Aktiv medlem
Dessutom har priset på huset sänkts ex Cyberphoto 5895 och Scandinavian 5995, håller verkligen med om vertikalgreppet som med sin utformning gör att man tar stående bilder lekande lätt.
 

bjornt

Aktiv medlem
Låter kanon!

Är som sagt redan inne i minoltavärlden och trivs rätt bra där; men jag tycker det är helt oacceptabelt att min nuvarande Dynax5'a inte är 100% tillförlitlig.
Exponeringsdisplayen och exponeringsdatan som sparas verkar vara två riktigt bra features som jag gärna har; bara det inte sker på bekostnad av tillförlitligheten. Jag vill ju inte att huset lägger av när jag t.ex. precis kommer fram till treriksröset efter en dagsvandring! =)
 

Maverick

Aktiv medlem
Har svårt att tänka mig att du blir besviken på en dynax 7. Det är överlägset den bästa kamera jag haft nöjet att arbeta mer. Jag hoppas fortfarande att de gör en DSLR baserad på det huset. I så fall har jag en EOS 10D till salu :)

Jag har aldrig haft driftproblem på den kameran och den har fått vara med om en del. Jag skulle inte vilja kalla den plastig över huvud taget, men naturligtvis är det inte metallkännsla som från en EOS 1. Vilket jag personligen tycker är bra, så att jag slipper frysa om fingrarna. Jag föredrar kompositmatrial framför både plast och metall.

Mvh
Maverick
 
ANNONS