Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

zosma

Aktiv medlem
Är det någon som haft/har problem med batteri från annan tillverkare än Nikon på Z8? Köpte ett extrabatteri från Duracell när jag köpte min z7ii, har fungerat problemfritt på den. När jag satte i batteriet i z8 fick jag felmeddelande att batteriet inte funkar med den kameran. Köpte det batteriet enbart för att orginal batteriet var slutsålt i butiken.
Jag har en Jupio batteri, så när jag köpte min Z8, satte jag originalbatteriet på laddning, och satte Jupio batteriet i kameran, då fick jag felmeddelandet. Så tog istället batteriet från min Nikon D7200 och satte i Z8:an, så nu får D7200 nöja sig med jupio batteriet och och den gamla Nikon batteriet får vara reserv tills jag köper någon extra batteri. Har även Z6, men tror inte jag testat med Jupio batteriet i den.
 

Falumas

Aktiv medlem
Gäller inre generellt för Z-ägare. Z6/7/50 kan inte drivas via USB, dom kan bara ladda batterier när kameran är avstängd via USB.
Är något jag saknar både på Z6 och Z50 när jag filmar. Får jag kompensera med en massa batterier.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Gäller inre generellt för Z-ägare. Z6/7/50 kan inte drivas via USB, dom kan bara ladda batterier när kameran är avstängd via USB.
Är något jag saknar både på Z6 och Z50 när jag filmar. Får jag kompensera med en massa batterier.
Ska det här vara ett svar på mitt inlägg?
Du skrev att det skulle ha något med batteriet att göra, men det är ju inte det som är problemet med de äldre, utan att de helt enkelt saknar stöd för att drivas via USB, oavsett vilket batteri du stoppar i. Därav mitt påpekande att det går utmärkt att köra en Z8 på USB-ström även med ett batteri som inte ens kan laddas i kameran.

Z30 och Z fc, som kan drivas via USB, har väl till och med samma batteriversion som Z50 från start.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Är det någon som haft/har problem med batteri från annan tillverkare än Nikon på Z8? Köpte ett extrabatteri från Duracell när jag köpte min z7ii, har fungerat problemfritt på den. När jag satte i batteriet i z8 fick jag felmeddelande att batteriet inte funkar med den kameran. Köpte det batteriet enbart för att orginal batteriet var slutsålt i butiken.
Mina gamla Jupio som har fungerat bra i både Z7 och Z6, accepteras inte av Z8. Dessa Jupio har jag tidigare skaffat som ersättning för EN-EL15b men totalvägras alltså av nya Z8:an. Kanske lika bra det, har jag tänkt och avser att istället köpa originalbatterier till Z8:an, det är den väl värd. Inte minst med tanke på kamerapriset!
 

kennet55

Medlem
Vad jag läst på annat håll är det få piratbatterier som fungerar på Z8/Z9. Kamerabatterier är inte helt okomplicerade då de bl a innehåller kretsar som bl a styr laddningen. Det är väl inte helt omöjligt att ett piratbatteri som ev fungerar i dag inte kommer att fungera efter kommande uppdateringar av kameran.

Sen kan inte jag förstå varför man försöker spara några hundralappar på piratbatterier när man köpt en kamera för i runda slängar 50 000:- (exklusive objektiv). Ett batteri som pajar kan ställa till med mycket elände som förmodligen inte Nikon har lust att hantera som garantiärende. Fast jag kanske är ensam om den uppfattningen:)
Jag vet inte om du läste hela frågan? Köpte batteriet tillsammans med min z7ii, då det inte fanns några originalbatterier att få tag på. Har fungerat kanon på den kameran.
 

lonian

Aktiv medlem
Kommer eventuellt resa i sommar så i stället för att kånka på Z9 + en drös objektiv funderar jag starkt på ett Z8 med 24-120 F4. Eller kanske man ska köpa 24-120 och invänta Z6iii/Z7iii. Hmm. Nä dom kamerorna hinner väl inte komma innan sommaren ändå.
 

Falumas

Aktiv medlem
24-200 är värt att överväga också. f6.3 är inget man behöver vara jätterädd för längre.

24-200 + 40f2 väger lika mycket som 24-120

24-120 är lite bättre rent optiskt, men 24-200 + 40f2 är enligt mig betydligt flexiblare. Dessutom kommer du alltid ha en lättare kamera. 40f2 passar dessutom tom i en ben/jackficka men är inte vädertätat så i dåligt väder blir det få 24-200 som gäller.

Det hela beror mest på vad du tänker fotografera, så se det mest som ett tips.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Så kul att det händer något från Nikon, som varit varit ganska tysta sedan Z8:an lanserades för snart ett år sedan. Men jag hade nog väntat mig en Z6iii, Z90 eller varför inte en Z 70-200/4S, hellre än en superzoom med ett vedervärdigt ljusinsläpp till ett ovärdigt pris!
 

Falumas

Aktiv medlem
För mig passar detta betydligt bättre än ett 70-200f4.
Z6iii väntar nog många på, men jag hoppas dom väntar men den tills dom kan proppa in alla nya patent dom fick med RED i den.
 

lonian

Aktiv medlem
24-200 är värt att överväga också. f6.3 är inget man behöver vara jätterädd för längre.

24-200 + 40f2 väger lika mycket som 24-120

24-120 är lite bättre rent optiskt, men 24-200 + 40f2 är enligt mig betydligt flexiblare. Dessutom kommer du alltid ha en lättare kamera. 40f2 passar dessutom tom i en ben/jackficka men är inte vädertätat så i dåligt väder blir det få 24-200 som gäller.

Det hela beror mest på vad du tänker fotografera, så se det mest som ett tips.
Jag har ägt 24-200 men kom fram till att jag hellre väljer att använda mitt z70-200 f2.8. och z 24-70 f2.8
Superzoomar är kanske inte min grej. Jag hängde upp mig på att det inte var lika bra kvalité som det jag är van vid. Säger inte att 24-200 är dålig men för mig rätt tråkig.

Jag har dock ägt 24-70 F4 tidigare och älskade den bildkvalitén med enda dåliga att den måste vridas ut för att börja fota. Så 24-120 F4 ska ju vara liite skarpare och välbyggd/ inte behöva vridas ut vid start.

Tror inte heller att 28-400 är något för mig på grund av den varierande bländaren.
En fixerad bländare på antingen F2.8 eller F4 gillar jag.
Om 28-400 däremot av någon magisk anledning når upp till samma skärpa som de andra 400mm objektiven så ska jag dock ta mig en funderare.
 

lonian

Aktiv medlem
Så kul att det händer något från Nikon, som varit varit ganska tysta sedan Z8:an lanserades för snart ett år sedan. Men jag hade nog väntat mig en Z6iii, Z90 eller varför inte en Z 70-200/4S, hellre än en superzoom med ett vedervärdigt ljusinsläpp till ett ovärdigt pris!
Ja en kompakt 70-200 f4 hade vart najs.
Vill även ha en 20-50mm F4.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har ägt 24-200 men kom fram till att jag hellre väljer att använda mitt z70-200 f2.8. och z 24-70 f2.8
Superzoomar är kanske inte min grej. Jag hängde upp mig på att det inte var lika bra kvalité som det jag är van vid. Säger inte att 24-200 är dålig men för mig rätt tråkig.

Jag har dock ägt 24-70 F4 tidigare och älskade den bildkvalitén med enda dåliga att den måste vridas ut för att börja fota. Så 24-120 F4 ska ju vara liite skarpare och välbyggd/ inte behöva vridas ut vid start.

Tror inte heller att 28-400 är något för mig på grund av den varierande bländaren.
En fixerad bländare på antingen F2.8 eller F4 gillar jag.
Om 28-400 däremot av någon magisk anledning når upp till samma skärpa som de andra 400mm objektiven så ska jag dock ta mig en funderare.
Bildkvaliteten i 28-400 kan säkert nå upp till skärpan på F 400-objektiven. Däremot tror jag inte den kommer upp till Z-varianter eller 180-600 för den delen heller.
Enligt det jag sett idag av dom som fått testa den, så ligger den nog dock inte långt efter, men den är betydligt lättare.
Bländaren kommer för mig i vilket fall ligga fast över hela omfånget på vintern. Skulle behöva en Z8 för att komma under f8, på min Z50 måste jag ofta gå upp till f16 eller sätta på ett ND-filter då den inte klarar snabbare slutartider än 1/4000s. Z6an brukar jag klara f8 med polfilter och 1/4000-1/8000s.
 

lonian

Aktiv medlem
. Skulle behöva en Z8 för att komma under f8, på min Z50 måste jag ofta gå upp till f16 eller sätta på ett ND-filter då den inte klarar snabbare slutartider än 1/4000s. Z6an brukar jag klara f8 med polfilter och 1/4000-1/8000s.
Nåh, jag bor i Umeå. Här på vintrarna är det mest bara mörker. Kanske 4 timmar soluppgång och nedgång i januari om himlen inte är fylld av moln vilket det oftast är.
 

Falumas

Aktiv medlem
I alperna är det väldigt ljust uppe i bergen på vintern. Jag har alltid haft Nikonkameror som klarat 1/8000s tidigare, tom D70 klarade det. 1/4000s blev snabbt ett problem när jag köpte en Z50, jag får använda f16 ibland för att inte överexponera.
Jag kompletterade med en Z50 för att den är mycket trevligare att släpa med sig, det får bli en sommarkamera då det inte blir lika ljust då.
 

ztenlund

Aktiv medlem
I alperna är det väldigt ljust uppe i bergen på vintern. Jag har alltid haft Nikonkameror som klarat 1/8000s tidigare, tom D70 klarade det. 1/4000s blev snabbt ett problem när jag köpte en Z50, jag får använda f16 ibland för att inte överexponera.
Jag kompletterade med en Z50 för att den är mycket trevligare att släpa med sig, det får bli en sommarkamera då det inte blir lika ljust då.
Det må D70 ha, men den har precis som D700 bas-ISO på 200, vilket äter upp den fördelen när det är för mycket ljus. Så där har du nog drömt, alternativt jämför du med dina nyare kameror med steget lägre bas-ISO.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det må D70 ha, men den har precis som D700 bas-ISO på 200, vilket äter upp den fördelen när det är för mycket ljus. Så där har du nog drömt, alternativt jämför du med dina nyare kameror med steget lägre bas-ISO.
Jo, det var länge (13år) sedan jag hade med vare sig D700 eller D70 upp på något berg.
 

larsol

Aktiv medlem
Gäller inre generellt för Z-ägare. Z6/7/50 kan inte drivas via USB, dom kan bara ladda batterier när kameran är avstängd via USB.
Är något jag saknar både på Z6 och Z50 när jag filmar. Får jag kompensera med en massa batterier.
Finns batteriadapter som går på elström så du kan filma hur länge du vill.
 

lonian

Aktiv medlem
Screenshot_20240330_204508_YouTube.jpg På en video om Nikon z 180-600mm noterade jag att de ändrade den inre ringen till M/A focus så att det går att manuellfokusera med inre ringen. Denna möjlighet hittar jag inte på mina olika Z objektiv. Då finns enbart apeture, exposure compensation, iso sensetivity och None. Men jag kom över att det går att flippa ringarna på F11. Märkligt ändå att inte alla objektiv ska klara detta som standard.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Visa bilaga 173862 På en video om Nikon z 180-600mm noterade jag att de ändrade den inre ringen till M/A focus så att det går att manuellfokusera med inre ringen. Denna möjlighet hittar jag inte på mina olika Z objektiv. Då finns enbart apeture, exposure compensation, iso sensetivity och None. Men jag kom över att det går att flippa ringarna på F11. Märkligt ändå att inte alla objektiv ska klara detta som standard.
Beror kanske på att fokusringen sitter ganska långt ut på 180-600, på betydligt kortare objektiv så borde fokusringen kunna användas utan problem. Men visst, man borde väl själv kunna bestämma vad man vill på knappar och ringar. Jag har ännu inte hittat någon funktion jag vill ha på den extra ringen så jag har inget där
 
ANNONS