Annons

Om artighet

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Skott skrev:
Terje!

Skillnaden blir ju bilder tagna av fotografer som skriver "tack" efter varje kommentar visas dubbelt så ofta på kommentarslistan, dvs. en gång när de får kommentaren och en gång när de tackar!

Om andra medlemmar då använder kommentarslistan för att hitta bilder hittar de med andra ord tackande fotografers bilder betydligt oftare. Kanske betyder det också att tackande fotografer får mer nya kommentarer än fotografer som inte tackar...?

Med vänlig hälsning
Fredrik
Tycker jag är helt naturligt! De fotografer som går in med bilder på fotosidan och aktivt tillmötesgår kommentarer, får flera kommentarer. Det är väl då det uppstår fina bilddialoger (mitt sätt att se, jag vet...)

Jag tycker det känns lika naturligt som om man aktivt kommenterar andras bilder, då är chansen större att dessa hittar till dig och dina bilder.

Hög aktivitet på fotosidan föder mer aktivitet till de egna bilderna. Tycker jag är naturligt, och givetvis rättvist mot de aktiva medlemmarna.

Att snegla på topplistorna är ju fullständigt ointressant (åtminstone för mig), så om det skulle ge "fela" siffror är det för mig helt oviktigt. Det är kommentarerna till bilderna ocg albumen som är det viktiga.
 

xxx

Guest
Hej!

Håller delvis med dig. Kanske var mitt inlägg inte heller helt genomtänkt? Topplistorna är tämligen ointressanta. Jag bryr mig inte om dem (och även om jag skulle bry mig om dem hade jag ändå inte hamnat på dem)! När det gäller att hög aktivitet på fotosidan medför att man får mer kommentarer håller jag också med dig. Att ge kommentarer är nog det säkraste sättet att även få kommentarer!

Jag tycker inte heller att det är något fel med att tacka. Jag själv brukar ju göra det! Det jag tycker är lite dumt är att alla tacken hamnar på kommentarslistan då det gör den betydligt tråkigare att använda!

Hälsningar
Fredrik
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Håller helt med Terje!

Hellre en aktiv bilddialog än att topplistorna ska vara korrekta. Diskussionen verkar mest ha börjat med att vissa blivit avundsjuka på att de som leder den (löjligt) åtråvärda topplistan kanske hamnar där genom att tacka mycket.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 

xxx

Guest
Fredrik80 skrev:
Håller helt med Terje!

Hellre en aktiv bilddialog än att topplistorna ska vara korrekta. Diskussionen verkar mest ha börjat med att vissa blivit avundsjuka på att de som leder den (löjligt) åtråvärda topplistan kanske hamnar där genom att tacka mycket.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Nu har du nog missuppfattat ett och annat. Att de som leder topplistorna gör det beror på att de är skickliga fotografer och inget annat!

Om du läser igenom diskussionen så ser du vad den handlar om! Det är ju inte heller någon som skrivit om att man inte ska föra en dialog i samband med bilderna....

Hälsningar
Fredrik
 

wennerstrom

Aktiv medlem
Terje skrev:


Tycker jag är helt naturligt! De fotografer som går in med bilder på fotosidan och aktivt tillmötesgår kommentarer, får flera kommentarer. Det är väl då det uppstår fina bilddialoger (mitt sätt att se, jag vet...)


Fredrik80 skrev:


Hellre en aktiv bilddialog än att topplistorna ska vara korrekta. Diskussionen verkar mest ha börjat med att vissa blivit avundsjuka på att de som leder den (löjligt) åtråvärda topplistan kanske hamnar där genom att tacka mycket.


Att ha en dialog om en bild är väl en sak, att skriva "tack björn, tack hannah, tack pia, tack eskil" är en annan. Det ena är intressant att läsa, det andra så tråkigt att ögonen blöder.

//Bengt
 

xavslut

Avslutat medlemskap
ETT MYCKET BRA FÖRSLAG

Jag kom på ett mycket bra förslag: kan inte det vara frivilligt för medlemmarna om de vill tillhöra topplistan. Att man kan kryssa i en ruta om man inte är intresserad att vara med i den statistiken?

Till fotosidans "snickrare": kan ni fixa det tror ni? Isåfall kan ni plocka bort mig redan från topplistan. Så att jag kan få fortsätta med att tacka de som ger mig kommentarer/synpunkter till mina bilder...:)
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Jag håller med om att det kanske är onödigt att tacka för varje kommentar en bild får. Fast det är väl lite av en överdrift att någon egentligen gör det! Dessutom om någon bara skriver t.ex "Tack Johan", ser man väl ända det på en gång och kan hoppa över den kommentaren. Måste väl isåfall vara mer tröttsamt att diskutera det här ämnet om det nu är det nu handlar om det. :confused:


Fredrik,
www.worldsphotos.com
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: ETT MYCKET BRA FÖRSLAG

Terje skrev:
Jag kom på ett mycket bra förslag: kan inte det vara frivilligt för medlemmarna om de vill tillhöra topplistan. Att man kan kryssa i en ruta om man inte är intresserad att vara med i den statistiken?
Men är det verkligen någon som tycker att topplistorna är problemet???
 

xxx

Guest
Nej, det är väl ingen som tycker att topplistorna är problemet!?

Hälsningar
Fredrik
 

Maxell

Aktiv medlem
Huruvida man hamnar i några topplistor eller inte ger jag fullständigt f-an i. Som jag sa i min inledning så använder jag "Läs senaste kommentarer" för att titta på de kommentarer som finns, för att därigenom lära mig själv bildkritik och kanske kunna snappa upp ett och annat gott råd.

Jag får ibland en känsla av att en del är ute efter att marknadsföra sig själv och sina bilder via Fotosidan, och att Fotosidan är ett substitut för att ha en egen hemsida.
Jag kan till viss del förstå att man som yrkesarbetande fotograf behöver få sina bilder visade så mycket som möjligt, men för dessa så skulle jag föreslå att man skaffar sig en egen hemsida.

Jag ser därför fram emot att få titta på din hemsida Terje! Jag lovar att jag ska ösa superlativer över dina bilder där, för de är fantastiska. De är så pass bra att jag har svårt att komma på några kreativa kommentarer, och avstår därför hellre.

MA
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Maxell skrev:
Huruvida man hamnar i några topplistor eller inte ger jag fullständigt f-an i. Som jag sa i min inledning så använder jag "Läs senaste kommentarer" för att titta på de kommentarer som finns, för att därigenom lära mig själv bildkritik och kanske kunna snappa upp ett och annat gott råd.

Jag får ibland en känsla av att en del är ute efter att marknadsföra sig själv och sina bilder via Fotosidan, och att Fotosidan är ett substitut för att ha en egen hemsida.
Jag kan till viss del förstå att man som yrkesarbetande fotograf behöver få sina bilder visade så mycket som möjligt, men för dessa så skulle jag föreslå att man skaffar sig en egen hemsida.

Jag ser därför fram emot att få titta på din hemsida Terje! Jag lovar att jag ska ösa superlativer över dina bilder där, för de är fantastiska. De är så pass bra att jag har svårt att komma på några kreativa kommentarer, och avstår därför hellre.

MA
Att synas är väl en form för marknadsföring, antingen man är profesionell eller amatör. Men för min del är det inte hela sanningen. Personligen gillar jag bilddiskussionen som utvecklande, både som feedback till mina bilder men också att få kommentera andras bilder (och givetvis deras feedback på mina kommentarer!)

Fint att flera än mig inte bryr sig om topplistan - vad med att plocka bort den?

Min egen hemsida är strax klar, hänger lite på webbdesigneren när han är klar givetvis. Den kommer att innehålla 400 bilder, artiklar, info, möjlighet att kommentera bilder mm. Val av server och com-adress hoppas jag också blir klart de närmaste dagarna. Kommer att lägga en länk till den när den blir klar.:)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Skulle man inte kunna lägga in en mail-knapp vid personen som har kommenterat bilden? Då blir det enklare att maila direkt, om man önskar det.
 

Joker

Aktiv medlem
Maxell skrev:
... Tyvärr så har ni blivit väldigt artiga den senaste tiden, och varje kommentar verkar åtföljas av ett tack. Detta kan visserligen vara trevligt, men det gör det mycket svårare att gå igenom laggda kommentarer...
Men herregud, jag trodde att jag redan hade sett allt när jag har följt diskussionerna om vilka som är de coolaste fotograferna eller vad som skiljer en amatör från ett proffs.
Självklart har min namne rätt och själklart ska man till varje pris undvika att kommentera de kommentarer som man får samt framförallt avstå från att tacka för bra betyg och kommentarer. Konsekvensen av en motsatt ståndpunkt är att snart tackar man för tackandet, tackar för tackandet på tackandet o s v vilket leder till självsvängning och att varje enskild bild blir ett diskussionsforum.
Om man vill för dialoger (utan några som helst associationer till filmformat) kan man använda mail, ICQ, telefon e t c men man bör till varje pris undvika kommentars ”tennismatcher” och tackande på bildsidor.
Sedan kan man fråga sig vad poängen med tackandet är. Vaddå tack för en femma? Ungefär lika mycket nonsens som tack för att du inte dödar mig. Självklart uppskattar man positiva omdömen men jag är övertygad om att tackandet som diskuteras här framförallt handlar om betygsjakt, röstfiske och egouppbyggnad.
 

Norge

Guest
Re: Re: Om artighet

joker skrev:

Men herregud, jag trodde att jag redan hade sett allt när jag har följt diskussionerna om vilka som är de coolaste fotograferna eller vad som skiljer en amatör från ett proffs.
Självklart har min namne rätt och själklart ska man till varje pris undvika att kommentera de kommentarer som man får samt framförallt avstå från att tacka för bra betyg och kommentarer. Konsekvensen av en motsatt ståndpunkt är att snart tackar man för tackandet, tackar för tackandet på tackandet o s v vilket leder till självsvängning och att varje enskild bild blir ett diskussionsforum.
Om man vill för dialoger (utan några som helst associationer till filmformat) kan man använda mail, ICQ, telefon e t c men man bör till varje pris undvika kommentars ”tennismatcher” och tackande på bildsidor.
Sedan kan man fråga sig vad poängen med tackandet är. Vaddå tack för en femma? Ungefär lika mycket nonsens som tack för att du inte dödar mig. Självklart uppskattar man positiva omdömen men jag är övertygad om att tackandet som diskuteras här framförallt handlar om betygsjakt, röstfiske och egouppbyggnad.
Tack för den Mats! (ursäkta tacken...);)
Anser mig vara amatör i så mån att jag uppskattar kommentarer och synpunkter till mina bilder. Om det innebär att vara professionell att inte uppskatta feedback, då vill jag nog inte vara professionell.

Poängen med tackandet har jag skrivit innan: för att skapa kontakt med kommenteraren och visa min uppskattning direkt för kommentaren. Däremot säger jag inte emot kommenteraren, jag försvarar ALDRIG mina bilder. Blir då ofta ett "tack" istället för ett motargument som jag sett många andra har.

Tycker mina inlägg innan också visar klart vad jag tycker om betygsjakt, röstfiske och egouppbyggnad. De som tror det om mig, känner nog mig inte tillräckligt bra...
 

xxx

Guest
Re: Re: Om artighet

joker skrev:

Självklart har min namne rätt och själklart ska man till varje pris undvika att kommentera de kommentarer som man får samt framförallt avstå från att tacka för bra betyg och kommentarer.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=17460

joker skrev:
Självklart uppskattar man positiva omdömen men jag är övertygad om att tackandet som diskuteras här framförallt handlar om betygsjakt, röstfiske och egouppbyggnad.
Tror du inte det oftare handlar om artighet - att visa att man blir glad när någon uppskattar ens bilder? Det är i varje fall min uppfattning!

/ Fredrik
 

Joker

Aktiv medlem
Jösses, varför uppfatta denna princip diskussion som personlig? Å ena sidan finns en gruppering som vill håll fotosidan ren från ovidkommande information – vilket förövrigt i längden kostar hårdvara – å andra sidan finns en gruppering som tycker att man ska spela tennis med artighetsfraser. Det är ungefär som valet mellan Aftonbladet eller Expressen – en smaksak – och helt personneutralt.
PS Touche Fredrik, även solen har fläckar men jag lovar att det inte ska upprepas;) DS
 

xxx

Guest
Jag var bara tvungen att lägga in länken... :D

Hälsningar
Fredrik
 

wennerstrom

Aktiv medlem
Istället för att hålla på med meningslöst tack-spammande kan man väl visa sin uppskattning genom att ge kommentarer tillbaks till den medlem som tagit sig tiden att kommentera ens bilder och på så sätt sprida gracerna över fotosidan? Det ger ju mig som fotograf mycket mer att få saklig kritik på en egen bild istället för ett kort "tack för kommentaren" på en sida som jag kanske inte besöker igen.

//Bengt
 

Joker

Aktiv medlem
Känns som om dubbelslashen Bengt har punkterat denna diskussion med den perfekta lösningen. Tack Bengt och farväl till er övriga …
 

Norge

Guest
wennerstrom skrev:
Istället för att hålla på med meningslöst tack-spammande kan man väl visa sin uppskattning genom att ge kommentarer tillbaks till den medlem som tagit sig tiden att kommentera ens bilder och på så sätt sprida gracerna över fotosidan? Det ger ju mig som fotograf mycket mer att få saklig kritik på en egen bild istället för ett kort "tack för kommentaren" på en sida som jag kanske inte besöker igen.

//Bengt
Där finns sånna som jag som i såfall skulle varit tvungen att arbeta heltid med fotosidan.

En bra idé annars, följer upp den när jag får tid. Brukar alltid kolla upp dem som kommenterar mina bilder, och lämnar kommentarer när tiden tillåter det.

Om tidigare inlägg: jag upplever inte kritiken som personlig på något sätt. Men är så barnslig och amatörmässig att jag kände det var dags att försvara mina åsikter.

:D I stor tacksamhet till er alla...

Terje/Norge (vilket som...)
 
ANNONS