Annons

Om artighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Sorry, jag skrev farväl men borde ha skrivit på återseende.
Jag har en ny idé. Om alla ”tackare” skaffar sig fem sex konton på Fotosidan. Genom detta kan Ni kringgå regeln om max sju bilder på sju dagar. Sedan kommenterar Ni varandras bilder i superlativ som tvingar fram tackanden, tackanden på tackanden, tackanden på tackanden på tackanden o s v.
När detta är genomför har Ni dels lyckts med att sänka Fotosidan och dels skrämma bort ett stort antal medlemmar. När sedan webben är uppe igen så är Ni bara ett fåtal kvar som kan ägna hela dagarna åt att skyffla upp och kommentera bilder samt framförallt att tacka varandra för de fina kommentarerna.
Genom att all tid ägnas åt att tacka för kommentarer så sinar strömmen av nya kommentarer. Detta leder med tillvisshet gränsande sannolikhet fram till att ”tackarna” söker nya forum och vi med en annan ståndpunkt återigen kan ägna oss åt de aktiviteter som vi tycker gör Fotosidan så bra.
Varsågod!
PS Förstår Ni inte vad jag menar så slå på ironi i SAOL DS
 

xxx

Guest
Tack för det fina inlägget!

Nej, seriöst borde det vara så att inte egna kommentarer syns i "Läs senaste kommentarer" eller att man har möjlighet (t.ex. genom en kryssruta) att välja vilka kommentarer som ska synas i listan och vilka som inte ska synas. Sedan tycker jag, som jag skrev innan, att det vore bra om egna och andras kommentarer hade olika färger. Att få alla att sluta med det hejdlösa tackandet är nog däremot ganska hopplöst....

Vad tror administratörerna av sidan?

/ Fredrik
 

Joker

Aktiv medlem
jimh skrev:
Sture; Vad jag menar med min uppdatering är att jag också uppskattar dialogen under bilderna. Om någon frågar huruvida fotografen använt vaselin och stjärnfilter i kombination för att åstadkomma en grotesk effekt är det ju av intresse för andra som läser kommentarerna, men inte intressant nog för att vara bas för en diskussion i forumet.
Men det är väl inte samma sak som - "Tackar för alla era trevliga kommentarer ..." Eller?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
joker skrev:
Men det är väl inte samma sak som - "Tackar för alla era trevliga kommentarer ..." Eller?
Absolut inte. Jag är helt med dig i sak, ehuru jag möjligen har för vana att uttrycka mig på ett lite mer subtilt sätt ;)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
För enklare "tackning" och att komma i kontakt med medlemmar skulle man väl kunna göra så här i t.ex "Senaste kommentarer" (hoppas bilden syns, Mac-skrället har mått dåligt hela dan)
 

Bilagor

xxx

Guest
Suverän idé. Särskilt gillar jag frågan "Vill du ha automagiskt tack"....

Kanske går det att ordna så man också får automagiska kommentarer och betyg på sina bilder?

/ Fredrik
:D
 

sture

Aktiv medlem
Jim föreslår.....

Automagiskt! Vilken magi åsyftas?

Ja, ja, jag fattar: Automatiskt.
 

forstheim

Guest
Jag upplever inte att alla "Tack-kommentarerna" stör. Jag vill gärna se respons från fotografen på kommentarer han/hon fått. Det behöver inte vara (och bör förmodligen inte heller vara det)efter varje nytt inlägg/betyg..men någon gång kan man ge ifrån sig lite liv. Det visar att "här är jag och jag har läst era kommentarer om min bild". Att tex bara säga "Tack Johan för din kommentar" är ett tecken på att fotografen tagit del av synpunkterna på sin bild. Men jag föredrar dock att fotografen utvecklar sitt svar/sin respons lite mer än bara med ett enkelt "Tack".

Att kunna maila sina tack via en "direktknapp" till en person som gett betyg/inlägg hade varit det bästa. Då vet man att tackandet går fram till just den person som man faktiskt vill tacka. Skriver man sina tack/sin respons i bildgalleriet så är risken ganska stor att den berörda personen inte kommer att ta del av tacket då han/hon kanske inte kommer återvända till just denna bild igen. Då är ju tacket ganska meningslöst... :)


/JP
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Tycker Jim var inne på "rätt väg" i sitt tidigare inlägg.

För att utveckla detta skulle man kunna göra följande eventuellt.

1. Egna kommentarer kommer aldrig med i "Läs senaste kommentarer" (som Jim var inne på).

2. Egna kommentarer ligger däremot alltid tillsammans med andra under själva bilden.

På detta sätt kan den som är intresserad gå in under bilden för att se om fotografen har svarat på en fråga eller vill fördjupa sig på annat vis i en dialog.

Samtidigt slipper man se alla "tack-kommentarer" när man läser de senaste kommentarerna som jag tycker lyser som en röd tråd som problemet i detta inlägg.

Bara en idé av flera.

Björn S
 

forstheim

Guest
Calles förslag på mailknapp ---> Toppen!

Jims förslag på automatiskt tack ---> Mindre toppen!

Automatiskt tack kan man lika gärna vara utan då man fortfarande inte vet om fotografen tagit del av ens kommentar. Dessutom kan man inte skapa en dialog/diskussion om bilden.

Fast automatiskt tack var kanske ett skämt..;)


/JP
 

sture

Aktiv medlem
Bästa debattörer

Är det inte dags att lämna sandlådan och ägna oss åt något vettigt en sådan här dag med försmak av vår. (Jag har just putsat våra fönster.)

Vet att det sitter medlemmar som trängtar efter att någon förbarmar sig över deras bilder och ger dem ett utlåtande.

Föreslår därför att alla som tycker sig vara "över medel", slumpmässigt plockar ut 20 medlemmar och ägnar dem en tanke.

I samma andetag föreslår jag att bilder som legat med i 3 månader faller för tidsstrecket och plockas bort. (Javisst, du kan lägga in dem igen, lovers)

Undanber mig tack.
 

acke

Avslutat medlemskap
Hurra för Calles mail-knapp! Då kan man ju snabbt maila till den som har kommenterat, t.ex. om man vill tacka för kommentaren eller snacka om något annat än bilden. Jag supportar idén till 100%!!!

Kan oxå hålla med Jim och Fredrik om att denna diskussion inte har ett smack med topplistorna att göra. Poängen är bara att inte låta alla kloka, lärorika, konstruktiva kommentarer drunkna i ett onödigt högt flöde av tack-kommentarer. Tackandet angår ju bara givaren och mottagaren, ingen annan är intresserad.

Till sist:
Det överlägset bästa sättet att tacka är att ge en eller flera konstruktiva bildkommentarer tillbaka (som Bengt påpekar). Mer tack än så behövs knappast.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
forstheim skrev:
Fast automatiskt tack var kanske ett skämt..;)
Jo, det var ju snarast ett försök att lätta upp en diskussion som fått lite inslag av hårda tongångar. Men faktum är att den också illustrerar hur stor vikt jag lägger i ett tack för en kommentar.
 

Maxell

Aktiv medlem
Sture och Acke - ni har de klart bästa förslagen i den här debatten hittills. Jag ska försöka leva upp till detta även om jag ibland har svårt att hitta orden när jag ser en bra bild. Ofta blir man ju stum av beundran (som med Terjes bilder) och då kan det vara lika bra att vara tyst, men i enstaka fall så hugger en bild tag i en. Jag har t.ex. fortfarande Julias självporträtt på näthinnan!

MA
 

gunte

Aktiv medlem
Jag störs inte av varken tack-kommentarer eller korta feedback svar,tycker mest det är storm i det berömda vattenglaset..
mvh/gunte..
 
ANNONS