Annons

Optimera min utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

matshonkamaa

Aktiv medlem
Jag skulle vilja få lite tankar på hur jag skulle kunna optimera min utrustning. Jag har kommit förbi "flest prylar när han dör vinner"-stadiet.

I min kameraväska har jag:
Canon 7D - mitt primära kamerahus.
Canon 400D - min första DSLR som hänger med i nödfall.

Canon EX 470 II - min första och enda blixt. Försöker undvika att använda den men ibland är den nödvändig.

Sigma 18-50/2.8 EX- Köpte denna normalzoom tillsammans med min första DSLR. Använder inte så mycket men alltid då och då.
Sigma 70-200/2.8 II APO EX DG Macro - Används till 99% för sportfoto. Fotboll och basket.
Canon EF85/1.8 USM - Köpte för inomhussport men används ganska flitigt till annat också.
Canon EF300/2.8L USM - mitt senaste köp. Tänkt att ersätta 400/5.6L USM som fågelobjektiv men även att användas frekvent till fotboll.
Canon EF400/5.6L USM - Använder enbart till fåglar och andra djur.

Dörr A4 Stativ med kulled.

Min passion är egentligen sport (fotboll) och djur/fåglar och där tror jag att jag egentligen skulle klara mig med ett objektiv (300/2.8) om jag skaffar extender som jag planerar (blir att köpa en Canon 2.0x III). En normalzoom kommer ju också alltid till användning för en del landskap och familjebilder. Sen skulle jag vilja utveckla mitt naturfotande till makro.

Ibland (för att tjäna till brödfödan) fotar jag bröllop samt andra evenemang och då använder jag till 95% min normalzoom samt 85/1.8 objektivet (suveränt då det ofta är dåligt ljus samt till porträtt). 85 objektivet köpte jag ursprungligen för inomhussport men det har jag sällan använt då det oftast räcker med 2.8.

Jag vill bli av med min 70-200 tror jag, är inte riktigt nöjd med den, hade köpt en Canon 70-200/4 om jag inte hade behövt ljusstyrkan för inomhussport. Frågan är dock om jag klarar mig med 300/2.8 för fotboll eller om jag behöver zoom?

Sen skulle jag kunna tänka mig att göra mig av med 85/1.8 också om det går att hitta en bra objektiv som täcker in områdena porträtt, inomhussport samt makro. T.ex. ett 100/2.0 macro 1:1 eller nåt åt det hållet men det måste hålla samma optiska klass som 85an.

Ekonomi är en viktig fråga men jag vill samtidigt ha hög optisk kvalite. Men jag kan alltså avvara 3 objektiv (400/5.6, 70-200/2.8 och 85/1.8) och behöver ersätta med en extender samt ett ljusstarkt objektiv för porträtt/inomhussport/makro.

Vad tror ni om dessa funderingar?
 
ANNONS