Annons

Panik!

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Min Z-1 har nu inför studentfotograferingen plötsligt bestämt sig för att dö..
När man knäpper på den går den bara in på "A" visare det 20s kanske, sen blir svart och gå åter in på "A"...

Vad göra??
Batteriet är inte dåligt iaf.
Har film i kameran med, ska pröva ta ut den och se vad som händer..
 
Vad fasen säger du.

Det där har jag iallafall aldrig drabbats av.
Den Z1:an jag sålde hade nåt vajsing med spegeln men det självläkte visst, den jag har kvar är frisk som en nötskrika. Känner inte alls igen symptomen.

Går det att fototrafera med den? Fokuserar den som den ska? Information i sökaren? Tänker att det kan vara LCD-fönstret som packat ihop.

Är du helt säker på batteriet? Även om du bytt nyligen kan ju cellen gå sönder, sånt har hänt.
 
Det går inte att fota med den. Ljusmätaren är helt död med.
Däremot visar LCDlite information ett tag.. Fast bara A läget, oavsett om jag slår på strömmen på Automatik eller vanligt..
Ska pröva ett nytt batteri idag.
 
Du har förstås gjort kameran strömlös, dvs tagit ur batteriet en liten stund i försökt igen?
Bara en tanke, ibland missar man det mest uppenbara när man får panik...
 
Jadå, det har jag gjort. :)

Det verkade hända när jag öppnade blixten. Kanske blivit kortis på något sätt då?
 
Problemet löst!
Det VAR faktiskt batteriet som var dött. Konstigt, då det aldrig betett sig så tidigare.
 
Är det inte AA-batterier i en sån? Tänkte att du vänt ett fel bara... men då borde inget alls ha fungerat...
 
ha ha ha, viker mej dubbel... inte för att det gör nån skillnad... men jag har hela tiden tänkt på en Dimage Z1 *s* speciellt när ni skrev om LCD-displayer o annat... där ser man. Fast hade jag läst noga så hade jag förstås sett att du hade FILM i kameran...

Bra att det löste sej i varje fall. Hoppas du fick några balbilder också!
 
Hahaha, det är lätt hänt!! :)
Men tråden ligger in Pentax forumet också.

Det blev balbilder, har 2 hus till som tur är.
Ska lägga upp några ikväll. :)
 
Våra kära kameratillverkare har för dålig fantasi när det gäller att döpa sina skapelser... A1 var för mej lika med Canon innan jag fick min Aette...
 
ANNONS