rullgrus
Aktiv medlem
Storyn:
Jag köpte min Pentax Optio S i maj 2003, samma dag som jag lagt in min beställning ringde de upp mej och sa att leveransen kunde dröja 4-5 dagar för att produkten ej fanns i lager. Efter 2 dagar plingade Fedex på dörren med kameran i ett paket.
Redan efter 3-4 dagar märkte jag en blå prick på bilderna och fick då veta att kameran råkat ut för en sk. "död pixel". Under sommaren fanns det ingen tid över för att skicka tillbaka kameran på service eftersom jag var på resande fot.
Efter sommaren och 10.000 bilder senare tog jag kontakt med Pentax och de bad mej att skicka kameran till dem i Uppsala. Dagen efter var paketat sänt till Pentax. Inget hände och först 2 veckor senare fick jag ett prev där det fanns ett kostnadsförslag för reparation av kameran, Det skulle kosta 2200kr, eller 538kr om jag ville ha den tillbakaskickad oreparerad.
Samma dag tog jag kontakt med Pentax och frågade vad det handlade om. Till svar fick jag att kvittot ej var giltigt eftersom datumet inte fanns med.
Datumet var viktigt eftersom garantin endast räcker i 1 år. Då när jag talade om att kameran bara funnits i ett halvår började kvinnan i telefon tjafsa och sa att den funnits i över ett år. Det blev inte bättre när jag hänvisade till Pentax pressrealese och dpreview.com om datumet. Så jag fick altså be företaget jag köpt kameran från skicka ett nytt kvitto med giltigt datum för att senare faxa vidare till Pentax Sverige i Uppsala.
En månad senare tog jag kontakt med Pentax igen för att se vad som hade hänt och dom sa att kameran skulle komma nästa vecka. Då hade det gått 6 veckor = 30 arbetsdagar (på hemsidan står det att reparationen tar 15 arbetsdagar). Efter det har jag ringt 1-2 gånger i veckan i 4 veckor för att se hur det går med kameran, varje vecka har jag fått samma svar; den kommer nästa vecka.
Förra veckan blev jag RIKTIGT trött på allt skitsnack från deras sida och krävde en lånekamera tills vidare.
Dagen efter blev jag uppringt av samma kvinna som utlovat en lånekamera som berättade att troligen skulle inte garantin täcka mina skador på kameran (den trasiga pixeln). Inte visste hon heller var kameran befinner sig eller när jag kan få reda på vaför garantin inte gäller i mitt fall. Det enda jag fick som svar var att de skulle kolla upp det nästa vecka och att de skulle skicka en lånekamera innan jul. Jag ska resa bort på juldagen och behöver min kamera då. Punkt!
Får det vara så?
Hur länge ska jag orka vänta på min kamera? Vem kan jag ringa för att få hjälp om det blir en mindre rättssak?
Till sist vill jag bara varna er andra för Pentax dåliga service. Om jag hade vetat det här innan hade jag satsat på något annat märke. Man borde inte få vänta över 10 veckor på att få ett produktionsfel reparerat.
Jag köpte min Pentax Optio S i maj 2003, samma dag som jag lagt in min beställning ringde de upp mej och sa att leveransen kunde dröja 4-5 dagar för att produkten ej fanns i lager. Efter 2 dagar plingade Fedex på dörren med kameran i ett paket.
Redan efter 3-4 dagar märkte jag en blå prick på bilderna och fick då veta att kameran råkat ut för en sk. "död pixel". Under sommaren fanns det ingen tid över för att skicka tillbaka kameran på service eftersom jag var på resande fot.
Efter sommaren och 10.000 bilder senare tog jag kontakt med Pentax och de bad mej att skicka kameran till dem i Uppsala. Dagen efter var paketat sänt till Pentax. Inget hände och först 2 veckor senare fick jag ett prev där det fanns ett kostnadsförslag för reparation av kameran, Det skulle kosta 2200kr, eller 538kr om jag ville ha den tillbakaskickad oreparerad.
Samma dag tog jag kontakt med Pentax och frågade vad det handlade om. Till svar fick jag att kvittot ej var giltigt eftersom datumet inte fanns med.
Datumet var viktigt eftersom garantin endast räcker i 1 år. Då när jag talade om att kameran bara funnits i ett halvår började kvinnan i telefon tjafsa och sa att den funnits i över ett år. Det blev inte bättre när jag hänvisade till Pentax pressrealese och dpreview.com om datumet. Så jag fick altså be företaget jag köpt kameran från skicka ett nytt kvitto med giltigt datum för att senare faxa vidare till Pentax Sverige i Uppsala.
En månad senare tog jag kontakt med Pentax igen för att se vad som hade hänt och dom sa att kameran skulle komma nästa vecka. Då hade det gått 6 veckor = 30 arbetsdagar (på hemsidan står det att reparationen tar 15 arbetsdagar). Efter det har jag ringt 1-2 gånger i veckan i 4 veckor för att se hur det går med kameran, varje vecka har jag fått samma svar; den kommer nästa vecka.
Förra veckan blev jag RIKTIGT trött på allt skitsnack från deras sida och krävde en lånekamera tills vidare.
Dagen efter blev jag uppringt av samma kvinna som utlovat en lånekamera som berättade att troligen skulle inte garantin täcka mina skador på kameran (den trasiga pixeln). Inte visste hon heller var kameran befinner sig eller när jag kan få reda på vaför garantin inte gäller i mitt fall. Det enda jag fick som svar var att de skulle kolla upp det nästa vecka och att de skulle skicka en lånekamera innan jul. Jag ska resa bort på juldagen och behöver min kamera då. Punkt!
Får det vara så?
Hur länge ska jag orka vänta på min kamera? Vem kan jag ringa för att få hjälp om det blir en mindre rättssak?
Till sist vill jag bara varna er andra för Pentax dåliga service. Om jag hade vetat det här innan hade jag satsat på något annat märke. Man borde inte få vänta över 10 veckor på att få ett produktionsfel reparerat.