** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Sverige, toppen av Oprofessionalism?

Produkter
(logga in för att koppla)

rullgrus

Aktiv medlem
Storyn:
Jag köpte min Pentax Optio S i maj 2003, samma dag som jag lagt in min beställning ringde de upp mej och sa att leveransen kunde dröja 4-5 dagar för att produkten ej fanns i lager. Efter 2 dagar plingade Fedex på dörren med kameran i ett paket.

Redan efter 3-4 dagar märkte jag en blå prick på bilderna och fick då veta att kameran råkat ut för en sk. "död pixel". Under sommaren fanns det ingen tid över för att skicka tillbaka kameran på service eftersom jag var på resande fot.
Efter sommaren och 10.000 bilder senare tog jag kontakt med Pentax och de bad mej att skicka kameran till dem i Uppsala. Dagen efter var paketat sänt till Pentax. Inget hände och först 2 veckor senare fick jag ett prev där det fanns ett kostnadsförslag för reparation av kameran, Det skulle kosta 2200kr, eller 538kr om jag ville ha den tillbakaskickad oreparerad.

Samma dag tog jag kontakt med Pentax och frågade vad det handlade om. Till svar fick jag att kvittot ej var giltigt eftersom datumet inte fanns med.
Datumet var viktigt eftersom garantin endast räcker i 1 år. Då när jag talade om att kameran bara funnits i ett halvår började kvinnan i telefon tjafsa och sa att den funnits i över ett år. Det blev inte bättre när jag hänvisade till Pentax pressrealese och dpreview.com om datumet. Så jag fick altså be företaget jag köpt kameran från skicka ett nytt kvitto med giltigt datum för att senare faxa vidare till Pentax Sverige i Uppsala.

En månad senare tog jag kontakt med Pentax igen för att se vad som hade hänt och dom sa att kameran skulle komma nästa vecka. Då hade det gått 6 veckor = 30 arbetsdagar (på hemsidan står det att reparationen tar 15 arbetsdagar). Efter det har jag ringt 1-2 gånger i veckan i 4 veckor för att se hur det går med kameran, varje vecka har jag fått samma svar; den kommer nästa vecka.

Förra veckan blev jag RIKTIGT trött på allt skitsnack från deras sida och krävde en lånekamera tills vidare.
Dagen efter blev jag uppringt av samma kvinna som utlovat en lånekamera som berättade att troligen skulle inte garantin täcka mina skador på kameran (den trasiga pixeln). Inte visste hon heller var kameran befinner sig eller när jag kan få reda på vaför garantin inte gäller i mitt fall. Det enda jag fick som svar var att de skulle kolla upp det nästa vecka och att de skulle skicka en lånekamera innan jul. Jag ska resa bort på juldagen och behöver min kamera då. Punkt!

Får det vara så?
Hur länge ska jag orka vänta på min kamera? Vem kan jag ringa för att få hjälp om det blir en mindre rättssak?

Till sist vill jag bara varna er andra för Pentax dåliga service. Om jag hade vetat det här innan hade jag satsat på något annat märke. Man borde inte få vänta över 10 veckor på att få ett produktionsfel reparerat.
 
Jag kan bara beklaga att du har blivit behandlat på det viset, men att tolka det som att Pentax har usel service och att man ska varna för dem - det tycker jag är väl starkt. Jag har haft Pentax sedan 1988 och alltid blivit exemplariskt besmött.

Det kan vara så att damen du pratat med är nyanställd och inte hunnit sätta sig in i allt än.

Trasslet med kvittot visar att företaget du köpte kameran av har slarvat. Det är deras skyldighet att göra kvitton som är godkänd eftersom kvittot är en värdehandling och därmed ett garantibevis. Utan fullständiga och korrekta uppgifter så gäller inte garantin. Detta är inte Pentax fel, detta fel ligger hos företaget du köpte kameran av. Men det är Pentax du klagar på... Enligt svensk lagstiftning åligger det kunden att stå för bevisbördan när det gäller att visa när en produkt är köpt.

Troligen har din kamera skickats utomlands och det har varit mycket att göra före jul. Pentax reparerar normalt inom 15 dagar om de kan det, men om de skickar utomlands så gäller inte det.


Nja, jag tycker faktiskt att du överdriver men jag förstår din upprördhet. Men om företaget du hade köpt kameran av hade klarat att göra ett korrekt kvitto från början så tror jag att mycket inte hade skett på det viset som du beskriver.

rullgrus skrev:
Storyn:
Jag köpte min Pentax Optio S i maj 2003, samma dag som jag lagt in min beställning ringde de upp mej och sa att leveransen kunde dröja 4-5 dagar för att produkten ej fanns i lager. Efter 2 dagar plingade Fedex på dörren med kameran i ett paket.

Redan efter 3-4 dagar märkte jag en blå prick på bilderna och fick då veta att kameran råkat ut för en sk. "död pixel". Under sommaren fanns det ingen tid över för att skicka tillbaka kameran Jag kan bara beklaga att du har blivit behandlat på det viset, men att tolka det som att Pentax har usel service och att man ska varna för dem - det tycker jag är väl starkt. Jag har haft Pentax sedan 1988 och alltid blivit exemplariskt besmött.

Det kan vara så att damen du pratat med är nyanställd och inte hunnit sätta sig in i allt än.

Trasslet med kvittot visar att företaget du köpte kameran av har slarvat. Det är deras skyldighet att göra kvitton som är godkänd eftersom kvittot är en värdehandling och därmed ett garantibevis. Utan fullständiga och korrekta uppgifter så gäller inte garantin. Detta är inte Pentax fel, detta fel ligger hos företaget du köpte kameran av. Men det är Pentax du klagar på... Enligt svensk lagstiftning åligger det kunden att stå för bevisbördan när det gäller att visa när en produkt är köpt.

Troligen har din kamera skickats utomlands och det har varit mycket att göra före jul. Pentax reparerar normalt inom 15 dagar om de kan det, men om de skickar utomlands så gäller inte det.på service eftersom jag var på resande fot.
Efter sommaren och 10.000 bilder senare tog jag kontakt med Pentax och de bad mej att skicka kameran till dem i Uppsala. Dagen efter var paketat sänt till Pentax. Inget hände och först 2 veckor senare fick jag ett prev där det fanns ett kostnadsförslag för reparation av kameran, Det skulle kosta 2200kr, eller 538kr om jag
ville ha den tillbakaskickad oreparerad.

Samma dag tog jag kontakt med Pentax och frågade vad det handlade om. Till svar fick jag att kvittot ej var giltigt eftersom datumet inte fanns med.
Datumet var viktigt eftersom garantin endast räcker i 1 år. Då när jag talade om att kameran bara funnits i ett halvår började kvinnan i telefon tjafsa och sa att den funnits i över ett år. Det blev inte bättre när jag hänvisade till Pentax pressrealese och dpreview.com om datumet. Så jag fick altså be företaget jag köpt kameran från skicka ett nytt kvitto med giltigt datum för att senare faxa vidare till Pentax Sverige i Uppsala.

En månad senare tog jag kontakt med Pentax igen för att se vad som hade hänt och dom sa att kameran skulle komma nästa vecka. Då hade det gått 6 veckor = 30 arbetsdagar (på hemsidan står det att reparationen tar 15 arbetsdagar). Efter det har jag ringt 1-2 gånger i veckan i 4 veckor för att se hur det går med kameran, varje vecka har jag fått samma svar; den kommer nästa vecka.

Förra veckan blev jag RIKTIGT trött på allt skitsnack från deras sida och krävde en lånekamera tills vidare.
Dagen efter blev jag uppringt av samma kvinna som utlovat en lånekamera som berättade att troligen skulle inte garantin täcka mina skador på kameran (den trasiga pixeln). Inte visste hon heller var kameran befinner sig eller när jag kan få reda på vaför garantin inte gäller i mitt fall. Det enda jag fick som svar var att de skulle kolla upp det nästa vecka och att de skulle skicka en lånekamera innan jul. Jag ska resa bort på juldagen och behöver min kamera då. Punkt!

Får det vara så?
Hur länge ska jag orka vänta på min kamera? Vem kan jag ringa för att få hjälp om det blir en mindre rättssak?

Till sist vill jag bara varna er andra för Pentax dåliga service. Om jag hade vetat det här innan hade jag satsat på något annat märke. Man borde inte få vänta över 10 veckor på att få ett produktionsfel reparerat.
 
Ja jag har då inte alls den uppfattningen om Pentax kundservice. Jag har haft problem med min mz-s varpå jag ringde till kundservice och fick väldigt bra och snabba svar på mina frågor. Har även haft mail kontakt med dem och tycker responsen från dem var förvånandsvärt snabb (2timmar).
 
Har inte behövt ha kontakt med Pentax kundservice, förrän nu - problem med AF:en. Har blivit mycket trevligt bemött. Maria vad var det för problem med din MZ-S?
 
Nja det va inget större problem med den, det va feltryck i manualen så jag visste inte hur man gjorde för att dra fram räkneverket när man skulle stoppa i en halvtexponerad rulle igen.
Ska förövrigt skicka in den till Pentax så dom kan justera ljusmätaren.

Men jag har i stort sett bombaderat dem med frågor om massa saker. Bla. vilken fjärr jag kan använda till batterigreppet.
 
Nu har det gått ytterligare 20 dagar utan att Pentax har hört av sig. Dock fick jag en lånerkamera som jag krävde dagen innan jul. Men det återstår att se hur lång tid det tar innan jag får tillbaka MIN kamera.
 
Nej absolut inte. Inte en dag före jag har min egen kamera i handen. Visst är det schysst att dom kan låna ut en kamera men jag är fortfarande besviken över att jag fått vara utan kamera "ett bra tag".
 
Tja, jag tycker du kan dra ut på det mycket längre än så ;-)
En polare till mej fick en lånekamera från ett stort fotoföretag... den fick de aldrig tillbaka *s* de hade ingen koll på nånting.

När han ringde o frågade hur han skulle returnera den sa de bara att om han inte var nöjd med den skulle han gå till sin återförsäljare... men han var jättenöjd med sin lånekamera...
 
Tråkig.

Jag kan berättaatt Minolta inte hade några problem med att utföra service av min dåvarande Minolta Dimage 7i i juli 2002,när den hade funnits på marknaden i ca 4 månader. Minolta frågade inte ens efter var jag köpt den eller när jag hade köpt den, de insåg att den omfattades av deras garantiåtagande.

Tyvärr så hjälper inte detta dig i din situation nu.

Det finns en aspekt i deras handlande som kan innebära att de inte vill ge fri service till stöldgods. Åbropar man garantirepartion utan garantibevis kan kameran misstänkas vara stöldgods. Om så är fallet så är det rimligt att de ger det som skäl till kunden.
 
Min son skickade in sin lilla Pentaxdigitalkompakt på garantirep. för snart en månad sedan, Skärmen hade slutat att fungera.

Efter ca 2 veckor så fick han ett kostnadsförslag på reparationen på en hiskelig summa, han ringde då Pentax som sa att han kunde ignorera summan eftersom det var en garantireparation.

Han har nu blivit lovad att kameran ska vara klar den 20 februari, alltså över 2 månaders väntetid på en trasig skärm!!!

Allvarligt talat så tycker jag att Pentaxsverige verkar ha noll koll på det mesta, varför i hela friden skickar dom ett kostnadsförslag när det rör en garantireparation? Dessutom är 2 månader fullständigt orimligt för en reparation...

Tyvärr så verkar detta vara någon sorts trend när det gäller reparationer av elektronikprodukter, det är inte bara Pentax som har problem.
 
Fortsättning 12 januari 3 Veckor efter 1:a inlägget...

Nu börjar jag bli riktigt besviken på Pentax inte bara på att de drar ut på atiden och lovar saker. Idag fick jag ett brev från dem och chockad blev jag, det kan jag lova. De kräver mej på 2844kr för reparationen och ytterligare 100kr för frakt i ett kostnadsförslag.

Jag har tydligt bevisat vad som ska lagas och att det täcks av garantin. Den trasiga pixeln och den dåliga slutaren (som borde täckas av garantin). Men när jag ringer säger mannen i telefonen att det var BITMÄRKEN på kameran, förmodligen någon skada på höjet förmodligen småbucklor. Eftersom bitmärkena de inte täcks av garantin, gäller inte garantin överhuvudtaget, lät det som. Men de skulle disskutera saken och återkomma.

Men deras lånekamera stannar hemma hos mej, ett bra tag till det kan jag lova. Jag tänker aldrig betala 2944kr när garantin egentligen täcker felen och dessukom när man kan få en fabriksny för 44kr mer.

Fortsättning följer.
 
Det låter som Pentax inte är så vana vid att ha att göra med privatpersoner, de kanske jobbar mest med företag.

Såna där grejer går inte hem hos privatpersoner där tretusen kronor faktiskt är mycket pengar.

Hänvisa dem till detta forum och tala om vilken dålig reklam de får.
 
Uppföljning Del 3.

Idag en vecka efter att de lovat ringa tillbaka för att reda ut processen fick jag ett samtal med en man från Pentax service avdelning. Samtalet varade i ungefär 10 minuter och så dåligt bemött har jag aldrig blivit av servicepersonal förrut.

Nu är allt utrett men jag är mer besviken nu än någon gång tidigare. Inte bara för att jag har rint till dem exakt 14 gånger och inte för att jag fått vänta på ett kostnadsförslag i 3 månader nu och inte heller för att de försöker slingra sig ur när jag pratar om vad som täcker garantin utan för att de har betett sig så oprofessionellt och med så dålig stil med löften hit och dit utan att brytt sig ett dugg. Ni på Pentax borde skämmas.

Det jag fick ut av samtalet idag var att garantin inte gäller de såkallade bitmärkena som "kan" vara märken från när man tappat kameran och då förstört interna saker i kameran och därför gäller inte garantin.
Men när jag frågar varför det tagit 3 månader att få fram ett kostnadsförslag fick jag bara ett mer eler mindre spydigt svar. Till slut verkade det som att han gick med på att åtminstone laga den "döda pixeln" eftersom jag har bevis på att dem funnits från inköpsdatum.

Det skulle ta ytterligare 3 veckor att laga kameran innan jag kunde få den. Men enligt mina erfarenheter av Pentax lär det dröja ett bra tag. Visst har jag min lånekamera som jag är nöjd med men den lär dem få vänta ett bra tag på. Det är kanske dålig stil av mej, men det tycker jag dem får tåla. Min nästa kamera kommer aldrig att vara en Pentax oavsett. Det var väl allt jag hade att säga.
 
Jag tycker du ska vända dig till Konsumentombudsmannen i din kommun där du kan få hjälp med att hantera det hela. KO kan ju kontakta Pentax och har lite mer att sätta emot än du har som privatperson.

Att det finns "bitmärken" på kameran är inget du nämner i ditt första inlägg men det kan ju vara så att kameran inte är i perfekt skick efter 100 00 bilder. Men det ska ju ändå finnas garanti på det. Så har bitmärkena med den döda pixeln att göra eller är det två separata skador?
 
Nu är det slut

Idag fick jag tillbaka kameran 15 veckor efter jag skickat in den (nästan 4 månader).

Riktigt dåligt av pentax att låta en privatperson få vänta på sin kamera i nästan 4månader för att få ett simpelt fel lagat .

Inte heller bad de om ursäkt om inte heller fick jag alla skador reparerade endast den döda pixeln gällde enligt deras garantinormer. Dessutom fick jag ett annat minneskort förvisso lika stort men av ett annat märke tillbaka.

Men som sagt var KÖP ALDRIG en pentax om du inte är 100 på att den är hel från början eller att du inte tänker skicka in den för garantifel.

Syn pentax men ni har förlorat en kund.


Pentax: är ni verkligen säkra på att jag fått en lånekamera av er?
 
Jag förstår att du är ledsen för hur du blivit behandlad! Tycker inte man ska dra ett företag över samma kam på bara ett fall. Det finns nog inget stort företag som är helt fläckfritt på reparationer och dylikt.
 
Hej Dick!
Läste om dina bravader med Pentax och jag kan väll hålla med om att det inte är någon lysande reklam för produkterna dom sprider.
Jag ville bara informera dig om att enl. Svensk konsumentlagstiftning så har du som privatperson lagstadgad garanti tid på 24 månader, detta kan ej företaget avtala sig bort ifrån. Så även om du skriver på ett garantibevis eller något annat dokument där det står 1 år så gäller ej detta det är alltid 24 månader ifrån inköpsdatum. Frågan är alltså när började man sälja den aktuella modellen i Sverige?
PS. Har funderat på en mellanformatskamera av någon sort och du har nog hjälpt mig att begränsa antalet möjliga modeller
//Stefan
 
Svensk konsumentlagstiftning så har du som privatperson lagstadgad garanti tid på 24 månader,
Faktum är att det är reklamationsrätten du tänker på. Den är lagstadgad. Garanti är inget som finns någon som helst laglig skyldighet att ha. Det är upp till varje enskild tillverkare. Ingen, 1 månad, eller flera år.

Ska du reklammera en vara faller det också på dig(kunden) ifråga att kunna bevisa att felet funnits vid leverans av varan. Såvida det inte görs inom 6 månader efter varans inköp, då det faller på säljaren att bevisa att felet inte funnits vid försäljning. Om detta är förenligt med varans/felets art.

Vid eventuell garanti finns dock ingen bevisningsrätt att felet har funnits vid leverans.

Kvitto erfodras inte om du kan påvisa att varan är inköpt av säljaren ifråga. Dock enklast med kvitto.
 
Rättelse

Vill inte vara en "messerschnitter" men

Svensk konsumentlagstiftning så har du som privatperson lagstadgad garanti tid på 24 månader

Den stämmer delvis, men gäller endast sk "Fabrikationsfel", och skall inte förväxlas med en vanlig garanti.En vanlig garanti brukar ju vara på 1 år, men kan du bevisa att det rör sig om ett fabrikationsfel, så är det 24 månader som gäller.

Hej hopp!
 
ANNONS