** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Problem med Autofokus på d700 med Nikkor 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

danne8905

Medlem
Jag köpte nyligen en Nikon D700 och är helnöjd med den men när jag skulle testa den med mitt Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED så får jag problem med autofokusen vid 300 mm.. Gluggen hittar inte fokus och "låser" sig efter att den inte hittat fokus, dvs när jag trycker ner avtryckaren halvägs så händer inget, när jag zoomar ut till 200 mm så drar af:en igång igen men samma sak händer även där när den inte hittar fokus.
Har testat på min d90 och det fungerar som det ska.
Är det någon inställning på d700:an som inte är som det ska eftersom det fungerar på d90?
Mvh Daniel
 
Kan tillägga att avståndsmätaren står på 1,5 meter när den låser sig.. och jag har provat nu och fokusera på objekt som är ca 10 m bort och objekt som ligger ca 200 meter bort.. i båda fallen var det stora byggnader med detaljer på som autofokusen borde klara av att fokusera på!
 
Hmm låter mycket skumt, samma modell av objektiv fungerar perfekt på min D700... Kanske är som så att huset behöver nollställas med objektivet?
 
Det är inte så enkelt att det är det klassiska "kontaktytor på kameran" som spökar? Prova att gnida dessa med några rena tops och se om det blir bättre? Funkar gluggen på D90 så är det ju inget fel på det.
 
ANNONS