Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätta till färgerna i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
När jag laddar in RAW-bilder i Photoshop så vill programmet alltid ändra lite på vitbalansen om jag tar Auto istället för As shot. Samtidigt så vill Photoshop ofta ändra lite på bilden om jag tar Auto tone, Auto contrast och Auto color.

Eftersom jag har en ganska dålig skärm på min bärbara dator är det lite svårt att avgöra vilket som är närmast verkligheten. Är det kamerans egna inställningar eller är det Photoshops automatiska korrigeringar?
 
Det går nog inte säga att den ena är närmare verkligheten än den andra, utan de olika algoritmerna för detta kan fungera bättre/sämre i olika situationer.

Om det är möjligt beroende på hur/vad du fotar så torde manuell inställning mot gråkort vara det som ger mest naturlig och neutral vitbalans.
 
ANNONS