Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd & Rön

Produkter
(logga in för att koppla)

dokido

Aktiv medlem
R & Rs förtroende förbrukat... trist! Jag hade faktiskt högre förväntningar på dem. Men det är bra det kommer upp.

Kanske det är tack vare internet där så mycket tester finns nuförtiden, man kan se såna här saker.
 

lofling

Aktiv medlem
Om nu vi fotoexperter sågar R&R:s kameratest, vad är det som säger att dammsugartestet har bättre kvalitet? Det kanske hade varit samma kritik på Dammsugarsidan.se om den hade funnits. Varför är tidningen kass på ljud, bild och data, men att lita på när det gäller dammsugare?
Helt sant.

R&R använde troligen också standardinställningar och Auto läge...
 

melanderhenrik

Aktiv medlem
Kanske är det så att R&R inte får några sponsorpengar av någon tillverkare... Men då skulle ju pentax ha vunnit. DE ÄR KÖPTA AV CANON!! :D :D :D :D
 

paco

Aktiv medlem
Jag skulle vilja se Råd & Rön bedöma en fototävling :)

"..nja den här bilden har endast 2% rött och då är det en väldigt blek ton till råga på allt. Bättre ser det ut i den blå kanalen. Grönt får godkänt också."
 

Kijana

Aktiv medlem
Ha, ha, Råd & Rön har låg trovärdighet när det gäller prylar som ljudanläggningar, kameror och datorer. De ska nog ägna sig åt att kolla vilka borddukar som lättast fattar eld o sådant.
Ligger nog en hel del i vad du säger. Kan tänka mig att Råd och Rön, som kallar sig oberoende/fristående, tänker ungefär som Konsumentverket, det vill säga att man ska visa vilka produkter som inte fungerar.
På hemsidan för Råd och Rön kommer man bara åt testet om man är prenumerant, eller beredd att betala några hundra kronor, men där framgår ändå om än väldigt kortfattat hur man har testat kamerorna. Ett kriterium har varit hur enkel kameran är att hantera, och det tror jag har fått stor vikt i slutresultatet. Tidningen har förmodligen testat kameran med en normal konsuments ögon, inte en hobbyfotografs. Men jag tror nog att det hade givit lika mycket även om en kunnig fotograf hade gjort bedömingen av hanterbarheten som en oerfaren konsument. För en oerfaren konsument framstår alla reglage och menyer som lite konstiga och svåra.

Trots allt kan inte Råd och Röns test vara det sämsta som gjorts. Tog del av ett ambitiöst test för några år sedan om Canon 5D, och den fick lågt betyg därför att den inte hade inbyggd blixt... Jodå.
 
Senast ändrad:

Michael f8

Aktiv medlem
Till vem och för vem?

Helt sant.

R&R använde troligen också standardinställningar och Auto läge...
Och i det läget var en kamera bäst, enligt R&R, för konsumenter som inte är utbildade eller kommer att djupduka in i fotografins värld.

Jag tror också att "Nisse" med sin hobby nr 11 på sin lista, inte kommer att "tjäna" något på att köpa D90 i.s.f en instegskamera.

Åh ja, ljus mocka är inte optimalt för en barnfamilj med två små barn, och det finns i flera producenter som gör "samma" mat i olika fabriker eller olika band för att de har olika storleksförpackningar.

På t.ex en internet sida som www.fotosidan.se, om ni går in där så har en klok farbror sedan länge redovisat att en kameramobil kan slå en dyr systemkamera när det gäller bildkvalitet, om man nu önskar små miniatyrbilder och det finns det vissa som önskar.

Fråga: Vilken är den bästa kameran?
Jaha, så du säger Märke X och modell Y.
Men jag ska juh ha kameran i poolen och fotografera min badanka underifrån?

:)

Jag tror att R&R valde rätt. Till rätt konsument, köparen som inte finns på fotosidan eller aldrig köpt sig en fototidning och vet inte vad en bländare är. I alla fall kan inte jag hitta något i denna tråd som motsäger utnämningen.


Michael - Har flera fotohjälpmedel -
 

Tyckaren

Aktiv medlem
Råd & Rön - vilken bluff

Jag skulle gärna se att något granskande tv program eller tidning kollade upp hur de testar produkterna.

Det är nämligen så att det inte är en och samma person som testar alla kameror utan de testar en del själv och köper resten av testerna in från andra testare, som enligt dem heter "International Consumer Research and Testing, och inom organisationen Sveriges Konsumenter.".

De använder även som payoff: "Annonsfri, orädd, pålitlig".Tjohej säger jag!

Det där med att testa kameror blir dessutom knepigare och knepigare. Ta t.ex. en van biljournalist och sätt honom att testa en formel 1 bil, förutom att han hinner få fyra motorstopp innan han lämnat depån så kommer han garanterat snurra i någon av de första kurvorna. Kameror med all dess teknik och olika objektiv har mer gemensamt med bilar än man kan tro.

Vad har Råd & Rön:s testare för erfarenhet? Lägg därtill att det är en massa faktafel också.

Nä, Råd & Rön, de är bättre ni lägger en grushög på golvet och mäter vilken dammsugare som suger upp det fortast och tystast - där har ni er nivå.

Adam
 

Michael f8

Aktiv medlem
Nä, Råd & Rön, de är bättre ni lägger en grushög på golvet och mäter vilken dammsugare som suger upp det fortast och tystast - där har ni er nivå.

Adam
Ja eller hur...

Jag tycker de ska använda samma förfaringssätt som du Adam eller vad du nu heter, att titta på vilka som har de största marknadsandelarna, sålt mest och därefter sätta betygsordningen.
Precis som när man väljer sin bil, klocka eller mobiltelefon eller kudde till sängen.


Michael - Som varken prenumererar på R&R eller lyssnar på solstollar -
 

lofling

Aktiv medlem
Och i det läget var en kamera bäst, enligt R&R, för konsumenter som inte är utbildade eller kommer att djupduka in i fotografins värld.

Jag tror också att "Nisse" med sin hobby nr 11 på sin lista, inte kommer att "tjäna" något på att köpa D90 i.s.f en instegskamera.

Åh ja, ljus mocka är inte optimalt för en barnfamilj med två små barn, och det finns i flera producenter som gör "samma" mat i olika fabriker eller olika band för att de har olika storleksförpackningar.

På t.ex en internet sida som www.fotosidan.se, om ni går in där så har en klok farbror sedan länge redovisat att en kameramobil kan slå en dyr systemkamera när det gäller bildkvalitet, om man nu önskar små miniatyrbilder och det finns det vissa som önskar.

Fråga: Vilken är den bästa kameran?
Jaha, så du säger Märke X och modell Y.
Men jag ska juh ha kameran i poolen och fotografera min badanka underifrån?

:)

Jag tror att R&R valde rätt. Till rätt konsument, köparen som inte finns på fotosidan eller aldrig köpt sig en fototidning och vet inte vad en bländare är. I alla fall kan inte jag hitta något i denna tråd som motsäger utnämningen.


Michael - Har flera fotohjälpmedel -
Öh. Det är klart det går att vrida och vända på det totalt. En fråga som - vilken är den bästa kameran? - är absolut subjektiv. Men om man inte testet med lite vettiga kriterier, behöver man inte ens göra det.

Om det här är kriterierna

"Till rätt konsument, köparen som inte finns på fotosidan eller aldrig köpt sig en fototidning och vet inte vad en bländare är."

så är garanterat svaret något helt annat än en SLR.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Öh. Det är klart det går att vrida och vända på det totalt. En fråga som - vilken är den bästa kameran? - är absolut subjektiv. Men om man inte testet med lite vettiga kriterier, behöver man inte ens göra det.

Om det här är kriterierna

"Till rätt konsument, köparen som inte finns på fotosidan eller aldrig köpt sig en fototidning och vet inte vad en bländare är."

så är garanterat svaret något helt annat än en SLR.
Men de köper juh en SLR!? Eller hur?
Efter att de läst R&R, handlar de inte ganska vettigt då som köper till "hela familjens" SLR?
Ger inte R&R "testvinnare" med kitobjektivet i Auto-läget bättre bilder än en konsumentkampakt?

R&R kanske är en bluff ändå? OK... Vi säger väl så då!


Michael - Önskar mig en R&R prenumeration -
 

Mesch

Aktiv medlem
Men de köper juh en SLR!? Eller hur?
Efter att de läst R&R, handlar de inte ganska vettigt då som köper till "hela familjens" SLR?
Ger inte R&R "testvinnare" med kitobjektivet i Auto-läget bättre bilder än en konsumentkampakt?

R&R kanske är en bluff ändå? OK... Vi säger väl så då!


Michael - Önskar mig en R&R prenumeration -
R&R är inte en bluff men jag har sagt upp min penumeration sedan länge då testerna är intetsägande och metoderna ofullständiga.
 

aolsson

Aktiv medlem
Om det är så att man vill testa fram den bästa SLR kameran för den okunnige så kunde man ju begränsat sig till de olika instegsmodellerna och sett vilken som funkar bäst i autoläge.

De tycker nog jag att tex D90 och 50D faller utanför.

Sen borde man ju deklarerat att det var just dessa förutsättningar som gällde för testet.
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Och i det läget var en kamera bäst, enligt R&R, för konsumenter som inte är utbildade eller kommer att djupduka in i fotografins värld.

Jag tror också att "Nisse" med sin hobby nr 11 på sin lista, inte kommer att "tjäna" något på att köpa D90 i.s.f en instegskamera.

Åh ja, ljus mocka är inte optimalt för en barnfamilj med två små barn, och det finns i flera producenter som gör "samma" mat i olika fabriker eller olika band för att de har olika storleksförpackningar.

På t.ex en internet sida som www.fotosidan.se, om ni går in där så har en klok farbror sedan länge redovisat att en kameramobil kan slå en dyr systemkamera när det gäller bildkvalitet, om man nu önskar små miniatyrbilder och det finns det vissa som önskar.

Fråga: Vilken är den bästa kameran?
Jaha, så du säger Märke X och modell Y.
Men jag ska juh ha kameran i poolen och fotografera min badanka underifrån?

:)

Jag tror att R&R valde rätt. Till rätt konsument, köparen som inte finns på fotosidan eller aldrig köpt sig en fototidning och vet inte vad en bländare är. I alla fall kan inte jag hitta något i denna tråd som motsäger utnämningen.


Michael - Har flera fotohjälpmedel -
Jo, det ligger en del i det du säger. Problemet är bara att normala konsumenten inte tolkar in allt det du säger.

De ser enbart en vinnare av testet="den bästa kameran".

Det tråkiga är när de sedan skall använda "den bästa kameran" och upptäcker efter någon månad, när de blir lite mer rutinerade, att "den bästa kameran" saknar mycket av det som "förloraren" har.
 

bja47

Avslutat medlemskap
Läser man artikeln , kostar 25:- för icke prenumeranter, så framgår det ganska tydligt vad de värderat efter för normer.

Max totalpoäng för en kamera är 100.
Bildkvalité max 30
Hanterbarhet max 25
Mångsidighet max 12
Sökare o display max 12
Blixt (inbyggd ?) max 8
Batteri max 10
Video max 3

Deras målsättning skiljer sig lite från många andra testare. MEN jag tycker att den KOMPLETTERAR kamerafreakarnas tester, som glömmer bort många faktorer. Vad skiljer en normalbild tagen med kamera A eller kamera B ? Hur lätt var den att fånga? Fanns kameran med tillbehör till hands när fototillfället var som bäst?
Det är många faktorer som kan ge en bra bild, eller som gör att du missar den.
Världens bästa kamera passar ju inte alla, för då fanns ju bara H-bladare!! (eller ?)
/bengt
 

lars2

Avslutat medlemskap
Testet må ha sina brister men dom är ju inte helt ute och cyklar det var trots allt en Canon som var bäst i test, vilket ger en ovärderlig fingervisning till den som skall bli nybliven DSLR ägare var sökaren bör fockusera. ;-)

R&R topplistan:
Canon EOS 1000D / 4.829 - 6674 / 73
Canon EOS 450D / 6.490 - 11.659 / 71
Sony alpha A350 / 6.296 - 8.999 / 71
Canon EOS 50D / 13.945 - 22.215 / 69
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag tror hela testet är gjort på skämt...
Slumpen har avgjort... De har nog slagit tärning om betygen....
 

hbengtsson

Aktiv medlem
D60 är alltså bättre än D90.

En intressant slutsats. Udda och helt åt h-vete men likväl intressant. Kanske R&R kan motivera...
 

lofling

Aktiv medlem
Testet må ha sina brister men dom är ju inte helt ute och cyklar det var trots allt en Canon som var bäst i test, vilket ger en ovärderlig fingervisning till den som skall bli nybliven DSLR ägare var sökaren bör fockusera. ;-)

R&R topplistan:
Canon EOS 1000D / 4.829 - 6674 / 73
Canon EOS 450D / 6.490 - 11.659 / 71
Sony alpha A350 / 6.296 - 8.999 / 71
Canon EOS 50D / 13.945 - 22.215 / 69
Jo, det stämmer nog. Sedan är det en annan femma att så många proffs nu har bytt till Nikon, för att de är bättre när det gäller ;)
 
ANNONS