Annons

"Regler" vid gatufotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Becks_Actual skrev:
Avbryt!

Husrannsakan är det först om de går in i din bil eller bostad/fastighet.

Väskor och kläder etc. är kroppsvisitation.

Okej, gripen har jag väl blivit någon gång, men aldrig av polisen ;-)
Oavsett vad man kallar det för krävs det någon form av konkret misstanke från polisens sida för att de ska kolla din ryggsäck eller klädsel. Husrannsakan har ju polisen inte heller för vana att göra bara för att de har lust.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Kijana skrev:
...Husrannsakan har ju polisen inte heller för vana att göra bara för att de har lust.
Än så länge...FRA har ju fått tillstånd att rannsaka vår kommunikation numera. Får vi bara tillräckligt många poliser så dröjer det nog inte länge innan forna tiders husförhör återupplivas, men det är nog inte tio guds bud man ska kunna visa upp då.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Tomasz skrev:
Än så länge...FRA har ju fått tillstånd att rannsaka vår kommunikation numera. Får vi bara tillräckligt många poliser så dröjer det nog inte länge innan forna tiders husförhör återupplivas, men det är nog inte tio guds bud man ska kunna visa upp då.

Att FRA har fått rätten, betyder ju inte att de kommer att göra det. Precis som med husrannsakan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

simonbertilsson skrev:
Att FRA har fått rätten, betyder ju inte att de kommer att göra det. Precis som med husrannsakan.
Nja, det är nog ytterst ovanligt att svensk polis får rätt till husrannsakan utan att sedan genomföra densamma.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

Kijana skrev:
Okej, gripen har jag väl blivit någon gång, men aldrig av polisen ;-)
Oavsett vad man kallar det för krävs det någon form av konkret misstanke från polisens sida för att de ska kolla din ryggsäck eller klädsel. Husrannsakan har ju polisen inte heller för vana att göra bara för att de har lust.

Polisen har rätt att stoppa vem som helst på gatan och genomföra en kroppsvisitation. Tillkom genom "graffiti-lagen". Det är polismannens subjektiva bedömning att du kan ha kannor, pennor eller dylikt för vandalisering som ger honom rätten. Finns ju en hel del sådana här gummiparagrafer.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Regler" vid gatufotografering

acrylamid skrev:
Det är polismannens subjektiva bedömning att du kan ha kannor, pennor eller dylikt för vandalisering som ger honom rätten.

Som sagt, även om polismannen har den rätten är det ju inte säkert att han utnyttjar den. Och även om misstanken är befogad att någon har nämnda prylar på sig så hör det väl också till god psykologisk insikt att först fråga om personen har misstänkta grejer på sig, och varför denne har det. Man kan ju ha kannor och pennor på sig för att piffa upp sin bostadsrätt exempelvis.

Men vore det så att en polisman (fast jag föredrar nog en polisdam i det här fallet) "flög på mig" och bara godtyckligt inledde en kroppsvisitation är det min subjektiva bedömning att denne polis bär sig åt som en idiot, och det är nog också något jag kommer att framföra.
 
En fråga som jag funderar lite kring rent allmänt är: Var går egentligen gränsen för vad som kan anses vara kränkande? Fotade till exempel en person som stog och arbetade med byxorna några centimeter för långt ner, blev en väldigt lustig bild men samtidigt drar jag mig för att göra någonting med den. Har till och med övervägt att radera den helt.
 
Finns ju ett antal gatufotobilder på samma tema. Jämför din bild med de redan publicerade och känn vad du tycker. Marcus Johansson och Knud Lovö, (eller var det Lövö?) är två fotografer som råkat få sådana foton.
 
Rätta mig om jag har fel,

Jag har hört att om du tycker upp en kamera nära en person så kan du åka på ofredande. Inte för att du inte får fota, utan för att du stör en person?
 
Har en liten fråga bara, Får man fota på polisen? tex om de står och pratar med någon?

Jag brukar fota dem som stoppar mig och föreslå att vi ska byta, min bild mot deras filmsnutt så e vi kvitt... men det har inte lyckats hittills. De vill alltid ha betalt o jag får inte ens modellarvode. Suck.

Någon tidning vägrade att lämna ut "bevismaterial" till polisen utan vidare, de fick det senare, via den tryckta tidningen om jag minns rätt.

Fotografen som blev berövad sina bilder av polisen kan ha missat en chans att tjäna några spänn på sin bild pga polisens rådiga ingripande. De borde ha nöjt sig med att snällt be om en kopia på relevanta bilder. Vem vet vilka andra bilder som finns på det minneskortet!?
 
Rätta mig om jag har fel,

Jag har hört att om du tycker upp en kamera nära en person så kan du åka på ofredande. Inte för att du inte får fota, utan för att du stör en person?

Ja, om du plåtar samma person minst 2 ggr så räknas det som ofredande (enligt en artikel i tidningen Digitalfoto. Dess faktaruta i den artikeln) och tror det var samma dag som dessa 2 tillfällen skulle hänt.
 
Ja, om du plåtar samma person minst 2 ggr så räknas det som ofredande (enligt en artikel i tidningen Digitalfoto. Dess faktaruta i den artikeln) och tror det var samma dag som dessa 2 tillfällen skulle hänt.

Eh!? var har de hittat nåt sånt? låter som hemjuridik i den lägsta skolan...
 
ANNONS