Annons

Rekommendation för gatufotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Moha

Aktiv medlem
Hej


Jag uppfattar att det finns gott om mycket duktiga gatufotografer här på FS och därför skulle jag vilja ställa följande frågor kring din gatufotografering. Eftersom jag gärna vill se så många inlägg som möjligt blir jag tacksam att vi undviker argumentation för eller emot andras val.

Objektiv:

  1. Vilken / vilka objektiv väljer du och varför?
  2. Manuell / auto focus?
Kamera inställning:
  • 3. ISO
  • 4. Autofokus?
  • 5. Auto, manuell eller halv automatisk inställning
  • 6. Svart/vit eller färg
Komposition:
  • 7. ”leading line”
  • 8. “Rule of thirds” eller annan ”regel”
  • 9. Annan komposition rekommendation?
Bifoga gärna några dina bilder (publicerade på FS eller på annat ställe) som bilaga

Tack på förhand
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag brukar använda en 24-70 mm f/2,8 normalzoom eftersom det är inom det brännviddsomfånget jag brukar fotografera. Ibland har jag fast 28 mm f/2,8 eller 35 mm f/1,8 när jag vill ha ett mer lätt och kompakt objektiv.

På resa använder jag ibland en 16-35 mm f/4 för att få med lite större vyer.

Min utgångspunkt är: 1/800 sek, f/8 och auto-ISO för att få en tillräckligt kort slutartid för att frysa rörelser och få tillräckligt stort skärpedjup. Om jag kör APS-C utgår jag från f/5,6 eftersom det ger samma skärpedjup som f/8 med småbild.

Använder nästan alltid autofokus eftersom moderna kameror idag har blixtsnabb AF. Och med AF kan jag få flera skarpa bilder i serie på motiv som närmar sig.

Använder i stort sett alltid M-läge med auto-ISO eftersom det är viktigare att styra slutartid och skärpedjup än ISO.

Fotar nästan uteslutande i färg för att jag tycker att det är svårare och blir mer spännande när man får det att fungera.

Jag komponerar helt intuitivt utifrån erfarenhet. Söker balans i kompositionen., gärna ett balanserat kaos.

Mina ögonblickbilder på Fotosidan

Mina gatufoton på Flickr.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Objektiv: Vanligast 35 och 28 mm, ibland 21 mm, av och till 50 mm. Aldrig längre.
Fokus: Nästan uteslutande manuell fokusering (förfokuserar ca 2 m).
ISO: 1600 eller auto.
Färg/sv: Båda.
Komposition: Inga regler över huvud taget. Det som känns rätt gäller.

Älvdalen 2021-08-21_DSC0079_Z6 CO.jpg
Älvdalen 2021 – Z6 + Nikkor 28:2.8

Stockholm Södermalm Bananas 2021-04-18_DSC7813_Z6.jpg
Stockholm/Södermalm 2021 – Z6 + Nikkor 35:2.0

REYKJAVIK_STREET_2019-07-11_L1031421 LEICA MM.jpg
Bæjarins Beztu Pylsur, Reykjavik 2019 – Leica M Monochrom + Summicron M 35:2.0

REYKJAVIK_STREET_2019-07-12_L1031505 LEICA MM.jpg
Sæta svínið, Reykjavik 2019 –
Leica M Monochrom + Summicron M 35:2.0
 

MNB

Aktiv medlem
Hej


Jag uppfattar att det finns gott om mycket duktiga gatufotografer här på FS och därför skulle jag vilja ställa följande frågor kring din gatufotografering. Eftersom jag gärna vill se så många inlägg som möjligt blir jag tacksam att vi undviker argumentation för eller emot andras val.

Objektiv:

  1. Vilken / vilka objektiv väljer du och varför?
  2. Manuell / auto focus?
Kamera inställning:
  • 3. ISO
  • 4. Autofokus?
  • 5. Auto, manuell eller halv automatisk inställning
  • 6. Svart/vit eller färg
Komposition:
  • 7. ”leading line”
  • 8. “Rule of thirds” eller annan ”regel”
  • 9. Annan komposition rekommendation?
Bifoga gärna några dina bilder (publicerade på FS eller på annat ställe) som bilaga

Tack på förhand
1. 23mm (35 FF) och 50mm (blir väl runt 80 FF)

2. Auto, man missar alldeles för många bra bilder om man ska köra manuell fokus.

3. Oftast 160, går sällan högre än 800.

4. Samma svar som på fråga 2.

5. Helt manuellt inställning. Ändrar slutartid, iso och bländare själv. Har aldrig på prio bländare eller liknande. Jag vill ha full kontroll, då en del av min stil är att underexponera t ex.

6. Både och. Varför låsa sig till en stil?

7/8/9. Jag kanske är dum, men jag orkar inte hålla på och följa en massa regler. Kreativitet för mig är frihet. Inte hålla på och låsa mig i regler som andra satt upp om vad som är och inte är. Gå ut och ha kul och bry sig mindre om vad andra tycker. Det funkar bra tycker jag.


Edit:

Här finns mina bilder förutom dom här på FS då.

Instagram

www.mikelusion.se
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Jag gör på många olika sätt mellan telefon och mellanformatsfilm. Det fina med gatufoto är att allt funkar. Ska jag peka ut en favorit är det en kompakt digitalkamera med motsvarande 28mm. Det brukar bli programautomatik eller bländare 8 och autoiso upp till 3200, och autofokus. Ofta svartvitt, men jag försöker bli mer färgglad.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag använder för det mesta små fasta objektiv om 28 mm, 35 mm, 50 mm (inte så ofta) på fullframe eller motsvarande på APS-C. Om jag använder en zoom så ställer jag ofta in brännvidden på de tidigare angivna brännvidderna innan jag tar bilden. På mina Leicor finns ej autofokus så då är det manuellt som gäller. På mindra andra system så förfokuserar jag med autofokus – jag användar aldrig följande autofokus eller liknande. I praktiken så blir det manuellt och med autofokus. Vill för det mesta ha ett långt skärpedjup på gatan så använder mig i stor utsträckning av zon- eller hyperfokal-fokusering.

Vidvinkel är lättast att lyckas med inom gatufoto tycker jag men vissa kan klara av att ta riktigt bra bilder med 75 mm och uppåt men det är svårt. Här behöver jag öva lite mer. Att 28 och 35 mm fungerar så väl är att man bland annat kan få med lagom med omgivning och tvingas att gå nära. Det senare skapar – konstigt nog? – äkta närhet, vilket ofta är bra i ett gatufoto.

ISO mellan lägsta upp till 3 200, 6 400 eller 10 000 beroende på vilken kamera jag använder och på ljusförhållanden. Korn/brus i bilden betyder föga inom gatufoto. – innehållet och kompositionen är viktigast. Använder Auto-ISO, med f/5.6 till f/8 och helst ej längre slutartider än 1/500 sek. På min Leica Monochrom så blir det förstås bara svartvitt. Med färgkameror så blir det både svartvitt och färg, beroende på vad som är bäst.

Komposition går på känn och erfarenhet utan att jag tänker så värst mycket på det. Man kan säkert i efterhand applicera "regler" på flera av mina bilder och se hur de i viss mån "följs".

Här kan man se mina gatufoton: https://www.instagram.com/freds_sp/

Eller här på Fotosidan: https://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=56335

PS. Om du vill ha många inlägg så är det väl bara bra att tillåta argument? ;-) Men, jag förstår vad du menar! :-D
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag använder för det mesta små fasta objektiv om 28 mm, 35 mm, 50 mm (inte så ofta) på fullframe eller motsvarande på APS-C. Om jag använder en zoom så ställer jag ofta in brännvidden på de tidigare angivna brännvidderna innan jag tar bilden. På mina Leicor finns ej autofokus så då är det manuellt som gäller. På mindra andra system så förfokuserar jag med autofokus – jag användar aldrig följande autofokus eller liknande. I praktiken så blir det manuellt och med autofokus. Vill för det mesta ha ett långt skärpedjup på gatan så använder mig i stor utsträckning av zon- eller hyperfokal-fokusering.

Vidvinkel är lättast att lyckas med inom gatufoto tycker jag men vissa kan klara av att ta riktigt bra bilder med 75 mm och uppåt men det är svårt. Här behöver jag öva lite mer. Att 28 och 35 mm fungerar så väl är att man bland annat kan få med lagom med omgivning och tvingas att gå nära. Det senare skapar – konstigt nog? – äkta närhet, vilket ofta är bra i ett gatufoto.

ISO mellan lägsta upp till 3 200, 6 400 eller 10 000 beroende på vilken kamera jag använder och på ljusförhållanden. Korn/brus i bilden betyder föga inom gatufoto. – innehållet och kompositionen är viktigast. Använder Auto-ISO, med f/5.6 till f/8 och helst ej längre slutartider än 1/500 sek. På min Leica Monochrom så blir det förstås bara svartvitt. Med färgkameror så blir det både svartvitt och färg, beroende på vad som är bäst.

Komposition går på känn och erfarenhet utan att jag tänker så värst mycket på det. Man kan säkert i efterhand applicera "regler" på flera av mina bilder och se hur de i viss mån "följs".

Här kan man se mina gatufoton: https://www.instagram.com/freds_sp/

Eller här på Fotosidan: https://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=56335

PS. Om du vill ha många inlägg så är det väl bara bra att tillåta argument? ;-) Men, jag förstår vad du menar! :-D
BRA gatufoto!!! 🙌
 

Frekeman

Aktiv medlem
Verkligen fina gatufotobilder Fredrik! Men varför detta hoppande mellan färg och svartvitt? Vad är det med gatufoto och svartvitt som attraherar, förutom historien? Seriös fråga.
Kul att du uppskattar mina bilder, Lars. Tack. Ja, det där med färg eller svarvitt... Jag kan lista några erkänt framstående gatufotografer som har gått från svartvitt till färg och vad jag kommer ihåg, har inte gått tillbaka till svartvitt. Jag tänker på:
- Alex Webb
- Joel Meyerowitz
- Martin Parr
- Constantine Manos
- David Alan Harvey (ser en del svartvitt från honom ibland men det är nog mest färg)

Det finns säkert andra som har gjort samma resa. Ingen av dem är purung så det var väl naturligt att när de startade att fota svartvitt, förmodligen på grund av kostnad för färgfilm (och kanske tillgänglighet) men framför för att färgfoto hade inte fått ett erkännande. Jag som på allvar började fota för ca 15 år sedan hade färg från första början. Ingen resa från svartvitt till färg var nödvändig. Eller ens möjlig? Men jag gillar ju estetiken i ett svartvitt foto. Kanske tack vare nostalgi och att det ibland känns mer tidlöst, vilket jag gillar. Som amatörfotograf känner igen press på mig att vara konsekvent utan har knappast nåt att förlora på att bland färg och svartvitt. Jag gillar ju båda uttrycken!

Sen förra sommaren så är jag ibland av nöd tvungen att fota svartvitt när jag har min Leica M Monochrom i näven. Brukar ta ut den när det är mulet och färgerna inte står ut så mycket. När solen skiner faller valet ofta på min färg-Leica M. Imorgon då vi får sol här i London blir det den sistnämnda som får vädras. Men, jag är övertygad om att jag kommer göra om flera bilder till svartvitt som jag tar imorgon. Och det för att färg ibland kan irritera och inte bidra med något annat än just en liten färgklick. Jag gick en workshop för Alex Webb en gång och frågade om honom varför färg och då sa han nåt i stil med att om det ska vara i färg så ska färgen ha betydelse. Jag tolkade det som att om färgen inte bidrar med någonting påtagligt och viktigt så kan det lika gärna vara i svartvitt i min fotografi. Alex, som bara håller sig till färg, måste ju leta efter färger och händelser samt komposition. Och det är han ju duktig på.

Färg kan vara svårt om man rör sig i färglösa och grå områden med trist ljust. Tycker jag. Ibland så kan man använda sig av en färgmatchning och visst kan sånt fungera men det bör helst inte bli en gimmick som jag ser det. Den risken finns. När man fotar med Leica M Monochrom så vet man att färgerna inte får betydelse utan man måste förlita sig på händelser eller form och ljus/skuggor. Det kan vara värdefullt.

Om jag skulle ge ut en bok nån gång så skulle jag nog inte bland färg svartvitt hursomhelst även om jag är betydligt mer tillåtande än vad många inom fotovärlden är just kring detta. Kanske skulle jag ha två sektioner?

Hursomhelst, jag hoppar mellan uttrycken för att gillar dem bägge och att jag kan! :)
 
Senast ändrad:

Moha

Aktiv medlem
Jag brukar använda en 24-70 mm f/2,8 normalzoom eftersom det är inom det brännviddsomfånget jag brukar fotografera. Ibland har jag fast 28 mm f/2,8 eller 35 mm f/1,8 när jag vill ha ett mer lätt och kompakt objektiv.

På resa använder jag ibland en 16-35 mm f/4 för att få med lite större vyer.

Min utgångspunkt är: 1/800 sek, f/8 och auto-ISO för att få en tillräckligt kort slutartid för att frysa rörelser och få tillräckligt stort skärpedjup. Om jag kör APS-C utgår jag från f/5,6 eftersom det ger samma skärpedjup som f/8 med småbild.

Använder nästan alltid autofokus eftersom moderna kameror idag har blixtsnabb AF. Och med AF kan jag få flera skarpa bilder i serie på motiv som närmar sig.

Använder i stort sett alltid M-läge med auto-ISO eftersom det är viktigare att styra slutartid och skärpedjup än ISO.

Fotar nästan uteslutande i färg för att jag tycker att det är svårare och blir mer spännande när man får det att fungera.

Jag komponerar helt intuitivt utifrån erfarenhet. Söker balans i kompositionen., gärna ett balanserat kaos.

Mina ögonblickbilder på Fotosidan

Mina gatufoton på Flickr.
Tack Magnus för en utmärkt och utförligt information.
Dina erfarenheter kommer att vara till stor nytta för mig.
 

Moha

Aktiv medlem
Objektiv: Vanligast 35 och 28 mm, ibland 21 mm, av och till 50 mm. Aldrig längre.
Fokus: Nästan uteslutande manuell fokusering (förfokuserar ca 2 m).
ISO: 1600 eller auto.
Färg/sv: Båda.
Komposition: Inga regler över huvud taget. Det som känns rätt gäller.

Visa bilaga 163717
Älvdalen 2021 – Z6 + Nikkor 28:2.8

Visa bilaga 163714
Stockholm/Södermalm 2021 – Z6 + Nikkor 35:2.0

Visa bilaga 163715
Bæjarins Beztu Pylsur, Reykjavik 2019 – Leica M Monochrom + Summicron M 35:2.0

Visa bilaga 163716
Sæta svínið, Reykjavik 2019 –
Leica M Monochrom + Summicron M 35:2.0
Tack så mycket för din detaljrika info. Det uppskattas verkligen.
Fina bilder. Ta foto på folk som tar Slefies på publika platser är väldigt tilltalande eftersom de är oftast spontana
 

Moha

Aktiv medlem
Jag gör på många olika sätt mellan telefon och mellanformatsfilm. Det fina med gatufoto är att allt funkar. Ska jag peka ut en favorit är det en kompakt digitalkamera med motsvarande 28mm. Det brukar bli programautomatik eller bländare 8 och autoiso upp till 3200, och autofokus. Ofta svartvitt, men jag försöker bli mer färgglad.
håller med, mobiler eller kompaktkamera väcker inte så mycket uppmärksamhet. Dessutom det bästa kameran är den som man har med sig för tillfället.
 

Moha

Aktiv medlem
Jag använder för det mesta små fasta objektiv om 28 mm, 35 mm, 50 mm (inte så ofta) på fullframe eller motsvarande på APS-C. Om jag använder en zoom så ställer jag ofta in brännvidden på de tidigare angivna brännvidderna innan jag tar bilden. På mina Leicor finns ej autofokus så då är det manuellt som gäller. På mindra andra system så förfokuserar jag med autofokus – jag användar aldrig följande autofokus eller liknande. I praktiken så blir det manuellt och med autofokus. Vill för det mesta ha ett långt skärpedjup på gatan så använder mig i stor utsträckning av zon- eller hyperfokal-fokusering.

Vidvinkel är lättast att lyckas med inom gatufoto tycker jag men vissa kan klara av att ta riktigt bra bilder med 75 mm och uppåt men det är svårt. Här behöver jag öva lite mer. Att 28 och 35 mm fungerar så väl är att man bland annat kan få med lagom med omgivning och tvingas att gå nära. Det senare skapar – konstigt nog? – äkta närhet, vilket ofta är bra i ett gatufoto.

ISO mellan lägsta upp till 3 200, 6 400 eller 10 000 beroende på vilken kamera jag använder och på ljusförhållanden. Korn/brus i bilden betyder föga inom gatufoto. – innehållet och kompositionen är viktigast. Använder Auto-ISO, med f/5.6 till f/8 och helst ej längre slutartider än 1/500 sek. På min Leica Monochrom så blir det förstås bara svartvitt. Med färgkameror så blir det både svartvitt och färg, beroende på vad som är bäst.

Komposition går på känn och erfarenhet utan att jag tänker så värst mycket på det. Man kan säkert i efterhand applicera "regler" på flera av mina bilder och se hur de i viss mån "följs".

Här kan man se mina gatufoton: https://www.instagram.com/freds_sp/

Eller här på Fotosidan: https://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=56335

PS. Om du vill ha många inlägg så är det väl bara bra att tillåta argument? ;-) Men, jag förstår vad du menar! :-D
Tack för detaljerade information, jag kollade dina fina gatubilder och det kommer att bli inspirationskälla för mig.

Jag håller med dig att det är nyttigt och nödvändigt med diskussioner och det en del av lärande och förståelse för fotografi. Vem vet kanske det blir nästa tråd att diskutera varför använder jag .... :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tycker inte att det gör så mycket med en stor kamera. Min teknik är att vara så snabb att folk inte hinner reagera eller att vara så öppen att ingen bryr sig.
Jag håller med. Jag tycker det är ungefär lika lätt/svårt att plåta med en stor spegelreflex som med en kompaktkamera. Man syns hur man än gör, och det tycker jag inte är ett problem i sig. För mig är det mest att man inte har så stor glädje av en stor kamera i de sammanhangen, där man dels gärna vill blända ner, dels inte behöver speciellt många ergonomiska reglage. Det är också väldigt skönt med liten kamera eftersom man ska traska omkring mycket.
 

Moha

Aktiv medlem
Jag tycker inte att det gör så mycket med en stor kamera. Min teknik är att vara så snabb att folk inte hinner reagera eller att vara så öppen att ingen bryr sig.
Jag har själv inte så stor erfarenhet av gatfotografi men det lilla jag upptäckte är att människorna reagerar inte så mycket om det är mindre kamera (kamera + objektiv, tex zoom objektiv).
Det skall jag testa framöver.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag har själv inte så stor erfarenhet av gatfotografi men det lilla jag upptäckte är att människorna reagerar inte så mycket om det är mindre kamera (kamera + objektiv, tex zoom objektiv).
Det skall jag testa framöver.
Den främsta anledningen till att många gatufotografer i större utsträckning föredrar mindre kameror är nog för att de är smidigare och framför allt lättare att kånka på en hel del dag jämfört med stor och tung kamera med ett högpresterande zoomobjektiv. Att storleken skulle ha särskilt stor betydelse för huruvida folk lägger märke till dig eller inte stämmer inte med min erfarenhet. Det allra viktigaste är att du rör dig med kameran på ett sätt som minimerar risken att folk lägger märke till dig. Men, det är klart, en stor fet DSLR med inbyggt vertikalgrepp + en f/2.8 24-70 mm med motljusskydd på gör nog att du syns lite mer än med en Leica M med en liten 28 mm f/5.6 Summaron. Skillnaden är långt mindre än man tror dock. Använd den kamera du har och kör på. Fastnar du för genren är det väl inte helt osannolikt att du så småningom börjar att kika efter nåt litet och smidigt.
 

Moha

Aktiv medlem
jag litar på er erfarna fotografer att det är så. Men det vore kul att experimentera lite och ta med 18-300 objektiv, motljusskydd med en Canon system kamera respektive en enklare kompaktkamera (inte så fin kamera som din Leica :) ) och upptäcka reaktionerna.

Naturligtvis bör man ha i minnet att kvalitén på proffskamera resp. proffsobjektiv med fullformat kamera ger större chans till bättre kvalité vid större fotoutskrift mm.
 
Senast ändrad:
ANNONS