Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja fotografier på människor

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruuuud

Medlem
Hej!

Om man ska sälja fotografier som är tagen på människor måste man ha deras "godkännande" för att få sälja dessa fotografier? Menar då exempelvis om jag fotar en person i en miljö utomhus och tycker att bilden blev väldigt bra och skulle kunna säljas är det ok att bara få ett bekräftande "ja" ifrån personen eller måste man få det skriftligt tillexempel? Har inte riktigt koll på vad GDPR säger eller om det är nån annan lag som säger nått annat.

Undrar även hur det är i exempelvis om man vill vara med i fototävlingar och det gäller bilder på människor?
 

thommym

Aktiv medlem
Du behöver inga tillstånd i Sverige för den typen av fotografi så länge det är från offentlig plats. Finns undantag med fotoförbud men det ska vara skyltat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du får INTE använda bilder på personer i reklam utan att du har ett skriftligt godkännande från personen. Och det ligger inte på dig som fotograf utan den som är ansvarig för reklamen.
Annars är det bara o fota o sälja på.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Ber om ursäkt över trådkapningen, men vad gäller om jag fotograferat någon i exempelvis Tjeckien, där det krävs tillstånd från personen för att fotografera, och tillstånd för att publicera?

Kan jag dömas för något här i Sverige där jag i sådanafall skulle publicera fotot, eller går jag fri här?

Går man efter lagarna i Sverige eller i Tjeckien?
 

PMD

Aktiv medlem
I Sverige gäller svensk lag.

Om det är ett brott att fotografera en person i Tjeckien så kan Tjeckien begära att få den misstänkte fotografen utlämnad från Sverige.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Du får INTE använda bilder på personer i reklam utan att du har ett skriftligt godkännande från personen. Och det ligger inte på dig som fotograf utan den som är ansvarig för reklamen.
Annars är det bara o fota o sälja på.
Va? Så man kan sälja vilka bilder på människor som helst till en reklambyrå och behöver inte ta något ansvar själv som fotograf? Det där låter inte helt korrekt..
 

törnan

Aktiv medlem
Va? Så man kan sälja vilka bilder på människor som helst till en reklambyrå och behöver inte ta något ansvar själv som fotograf? Det där låter inte helt korrekt..
Det är den som publicerar som sitter på ansvaret, sen kommer denne säkerligen jaga dig om du påstått att det finns modellrelease men det är en separat process mellan er och inget som involverar den som ofrivilligt hamnat på en stortavla i tunnelbanan.
 

PMD

Aktiv medlem
Va? Så man kan sälja vilka bilder på människor som helst till en reklambyrå och behöver inte ta något ansvar själv som fotograf? Det där låter inte helt korrekt..
Du blir inte heller ansvarig om du säljer en bil till någon och denne sedan kör på någon med den bilen.

Det är lagligt att fotografera människor och det är lagligt att säja bilderna, men det är inte lagligt att använda bilderna i reklam utan den avfotograferades tillstånd.

Det är bara den som bryter mot lagen som kan straffas.
 

hampusm

Aktiv medlem
Det är lagligt att fotografera människor och det är lagligt att säja bilderna
Jag vet att du egentligen svarade på något annat, men…

Utom i vissa länder, som Tyskland och tydligen också Tjeckien. I Tyskland får du inte fotografera människor på ett sätt så att de går att identifiera. Fotograferar du med film så är det tillåtet så länge du inte scannar eller sprider bilderna. Straffet för att bryta mot lagen är böter eller upp till två års fängelse.

I fallet med Tyskland så har du begått brottet (själva fotograferandet utan personens tillåtelse) på Tysk mark, och kan således straffas i Tyskland, även om spridningen skett från Sverige. Om man är i ett läge där själva spridningen är brottet så vetesjutton hur det funkar.
 

PMD

Aktiv medlem
Om själva fotograferingen är olaglig spelar det väl ingen roll om bilden sprids?

I Sverige är det (med få undantag, som exempelvis skyddsobjekt med fotoförbud och kränkande fotografering) alltid lagligt att fotografera när man befinner sig på offentlig plats. Spridning av lagligt tagna bilder kan dock vara olagligt i vissa fall.
 

hampusm

Aktiv medlem
Om själva fotograferingen är olaglig spelar det väl ingen roll om bilden sprids?
Nej, men om man tänker på undantaget för film så skulle man kunna tänka sig att man helt lagligt fotograferar i Tyskland, för att sedan scanna bilderna hemma i Sverige. Har man då brutit mot Tysk lag?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gissar att man inte har det, men det beror på hur lagen är formulerad. Var hittar man lagtexten?
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag hittar inte undantaget om filmfotografering. Bara ett påstående i den engelska texten.
Japp, samma här. Och läser man lagtexten så nämner de KUG som verkar vara något liknande våra undantag för för journalistiska och konstnärliga syften. En skillnad verkar vara att våra undantag gäller GDPR, medans KUG är ett regelverk i sig, som existerar parallellt med GDPR och reglerar rätten till bilder (bilden av dig själv bl.a.), snarare än hantering av personuppgifter.

Mer än så tänkte jag inte ge mig på att tolka Tysk lag i dag.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Här en i sammanhanget värdefull länk till en artikel på Wikimedia som handlar om godkännande (consent) för fotografering av människor i det publika rummet: https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements

Här ser vi att det i stort är helt ok att fotografera människor för personligt bruk i Tyskland. Publicering är en annan femma. tror dock att det konstnärliga trumfar ”personlig integritet i det publika” om det skulle gå till domstol.
 

PMD

Aktiv medlem
Det låter rimligare än tidigare gissningar.

Numera är det tämligen vanligt att i dagligt tal inte skilja på fotografering och publicering, vilket antagligen beror på att det publiceras enormt många fler bilder idag än förr och av betydligt fler personer. Det är dock fortfarande inte samma sak.

Man ska nog inte förlita sig enbart på tabellen på webbsidan du länkar till. I raden för Sverige står att kommersiell användning av fotografier på personer är tillåten, utan kvalifikation. I texten längre ner på sidan nämns dock villkoret som ställs av lagen om namn och bild i reklam.

F.ö. kan vi konstatera att det inte är fullt så förbjudet att fotografera människor i Tjeckien som vi har trott tidigare i tråden. För konstnärliga ändamål är det tillåtet att fotografera människor även på ett sätt som gör att de går att identifiera.
 

Frekeman

Aktiv medlem
[QUOTE="PMD, post: 2338488, member: 38471"
Man ska nog inte förlita sig enbart på tabellen på webbsidan du länkar till. I raden för Sverige står att kommersiell användning av fotografier på personer är tillåten, utan kvalifikation. I texten längre ner på sidan nämns dock villkoret som ställs av lagen om namn och bild i reklam.
[/QUOTE]
Om det är min länk du refererar till så tyder du tabellen felaktigt. Frågan är om man behöver medgivande för att ta bild, publicera bild och i tredje kolumnen om man vill använda bilden kommersiellt. Svaret på den tredje frågan för Sverige är ”Yes” – alltså, du behöver alltid fråga om lov för användning.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS