Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja fotografier på människor

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ja, det har du rätt i. Jag missade en liten rad ovanför tabellen. Jag tycker ändå att man bör läsa texten längre ner för det land man är intresserad av. Tabellen ger inte alls lika mycket information.
 

PerK

Aktiv medlem
Det är användandet som är ett krux. Jag minns en stor strid om ett foto av en man på yoghurtförpackning. Användandet kom att kosta stora pengar Kommer inte exakt men tror det gällde Turkisk yoghurt och mannen var från det andra stora yoghurtlandet Grekland.
Riktiga seriösa fotografer som tänker sig använda bilderna i utställningar och böcker har alltid med sig medgivandeblanketter att fylla i - även vid gatufoto. Gäller internationell fotografering. (Finns även de som skiter i vilket även om det kan stå dom dyrt.)
 

Frekeman

Aktiv medlem
Ja, det har du rätt i. Jag missade en liten rad ovanför tabellen. Jag tycker ändå att man bör läsa texten längre ner för det land man är intresserad av. Tabellen ger inte alls lika mycket information.
Givetvis så bör man läsa texten för varje specifikt land. All info finns ju dock i artikeln, inklusive tabellen som länkar inuti artikeln. I övrigt så tror jag inte att artikeln är 100-procentigt uppdaterad så viss försiktighet bör iakttas.
 

PMD

Aktiv medlem
Webbsidan är dock en utmärkt ingång för den som vill ha ett hum om hur mycket trubbel man kan råka ut för när man fotograferar på sitt resmål.
Tack för att du tipsade om den!
 

Frekeman

Aktiv medlem
Riktiga seriösa fotografer som tänker sig använda bilderna i utställningar och böcker har alltid med sig medgivandeblanketter att fylla i - även vid gatufoto.
Nu är du ute och cyklar. ”riktiga seriösa” gatufotografer har aldrig med sig nån medgivandeblankett. Skulle vara intressant att få höra hur du fått den uppfattningen. Jag känner ingen gatufotograf (och jag känner många!) som gör som du beskriver.
 
Senast ändrad:
ANNONS