** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannerfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Tja !

Har en Minolta scan dual III och har både läst mig till och själv sett att scannern tar bort information när man läser in negativa svartvita bilder....som just neg.
Om man istället läser dem som positiv så får man med mer information, histogrammet blir mycket vidare.

Gäller detta även för färgbilder, kapar scannern histgrammet om du läser in negativa färgbilder också ?

// A
 
Jag har i princip aldrig skannat ett färgnegativ, men när jag slogs med den svartvita skanningen testade jag att skanna svartvita negativ som färgnegativ, med samma resultat som i det svartvita negativläget. Så ja, den klipper där med.

Med reservation för att jag nog gjorde det testet när jag hade SD2. Med min SD3 har jag nog aldrig ens testat färgnegativläget. Så det kan ju ha förändrats.
 
Enklast är naturligtvis att testa.

Men Jim, varför scannar du inte färg ?
(Nu vet ju inte jag om du kanske hunnit gå över till digitalt sen det var aktuellt)

// A
 
Jag har aldrig märkt att den skulle kapa brutalt vid scanning av färgneg. Jag tror att problemet med inscanning av sv-neg beror på emulsionen och filmens uppbyggnad för just svartvit negativ film, bilden ligger liksom mer utanpå filmen. Har för mig att detta behandlats tidigare, så sök bland gamla inlägg för förklaringar och tips kring detta.

Mvh PAO
 
pafo skrev:
Jag har aldrig märkt att den skulle kapa brutalt vid scanning av färgneg.
Fast det gör den. Åtminstone om den (III:an) inte skiljer sig från II:an som Jim testat och Elite 5400-varianten jag har (tillsammans med Minoltas programvara).
 
Offtopic, Anders, har du någon erfarenhet av Vuescan. Jag har varit i kontakt med minolta och dom kan inte lösa det. Hur man får bäst resultat, etc.

Jag skaffade ny burk för någon månad sen, och den använder intels ich5r usb 2.0 kontroller, och på dessa verkar inte Minoltas mjukvara fungera, men vuescan klarar det.

Fram tills nu var jag nöjd med Minoltas mjukvara och min SD3 dock.
 
Damocles skrev:
Offtopic, Anders, har du någon erfarenhet av Vuescan.
Nej.

Jag tycker inte det är särskilt knepigt att skanna (och sedan korrigera) en negfärgbild som dia. Exponeringen måste ökas för gröna och blå kanalerna och man bör spara bilden som "linjär".
 
hallå

Har ingen som helst erfarenhet av att scanna bilder. Då jag har några fina bilder som jag skulle vilja lägga in på FS undrar jag vad som är bäst, att scanna från negativ eller pappers kopian? Jag antar att det blir bäst från negativet men då jag inte hittar det på flera bilder hoppas jag ju på att kunna använda papperskopian och få ett ok resultat....?
 
För web funkar papperskopian också, men det är oftast ännu bättre med negativet, men är det bara web är det inte säkert att all den info du kan få ut behövs.


-----------------------------
Lite annan fortsättning. Jag har nu blivit god vän med Vuescan och det sparkar minoltas mjukvara till månen. Speciellt för batch. Ger flera format samtidigt, möjlighet till indexkarta över rullen och sånt.

Dessutom sparar det mycket mer information och beckar inte neggen på samma sätt. Men dock blir det väldigt mycket brus i mörka områden på vissa filmer, men allt info finns där, speciellt i mörka områden hittar man säkert dubbelt med detailjer jämfört med vad som återfinns på papperskopian, och mer än vad jag kommer ihåg från minoltas mjukvara. Vilken är en moot point då den ändå inte funkar just nu(minoltas mjukvara). Så nu vill minolta ha in scanner för dom misstänker hårdvarufel.
 
ANNONS