** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 24-70 eller Tamron 28-75?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe-77

Aktiv medlem
Hej!

Har funderat ett tag på att köpa tamrons 28-75 2,8 då man verkar få mycket objektiv för pengarna. Surfar in på scandinavian och ser till min förvåning att de sänkt priset på sigmas 24-70 2,8 ganska rejält så att det nu är billigare än tamrons 28-75. Skiljer det mycket i kvalitet mellan dessa objektiv, har hört mycket positivt om tamronobjektivet men det vore ju roligt med lite mer vindvinkel. Vilket skulle ni välja, tamron är 500kr dyrare och har mindre vidvinkel. Är det så mycket bättre?
 
Jag har haft Sigmas 24-70 och tycker att det är ett väldigt trevligt objektiv.
Nackdelen var att filtergängan var så stor att det blev fantasipriser på filter; polarisationsfilter Hoya för 1000:-
Sedan tycker jag att det var lite för tungt för ett sådant objektiv.

Tamrons däremot, som jag har nu, är mindre, lättare och vad jag själv tycker, skarpare.
Polarisationsfilter: 600:-
Så jag ångrar inte bytet det minsta.

Du borde nästan se och känna på dem för att avgöra.
 
Så du saknar inte den extra vidvinkeln på sigmat då?
Filter kan ju vara ett problem om det är så dyrt förstås...
Får väl ta och kila ner till stan och kolla om man kan känna på dem.
Tackar för svaren!
 
Jag har testat båda objektiven. Jag gillar Sigman bättre. Skärpa märker jag ingen skillnad på. Estra vidvinkeln är jag glad över. Dessutom gillar jag "känslan" i Sigman bra mycket mer än i Tamronen. Jag tycmer inte objektivet är för stort..
 
Tobbe-77 skrev:
Så du saknar inte den extra vidvinkeln på sigmat då?
Filter kan ju vara ett problem om det är så dyrt förstås...
Får väl ta och kila ner till stan och kolla om man kan känna på dem.
Tackar för svaren!

Jag har även ett 19-35 så därför är det inga problem med det. Hade jag däremot inte haft det så skulle jag nog satsa på Sigmat.
 
ANNONS