Annons

Sigma Dp2

Produkter
(logga in för att koppla)

jelu1661

Aktiv medlem
Det var ett bättre svar än jag vågade hoppas på :)

Hoppas det löser sig så även vi opensourcenördar får anledning att kika närmare på Sigmas kompakter.
 

Jumfer

Aktiv medlem
Fast jag vill helst av allt läsa ett test där någon kallar den "blixtsnabb" eller liknande. Annars får det faktiskt vara...
 

Jumfer

Aktiv medlem
Don't we all? Så det är allt eller inget som gäller?
Jag hade en DP1 och köpte den fullt medveten om att den inte var blixtrande snabb men kunde aldrig tro att den var såååå långsam på allt. Så en DP2 står på listan men måste få veta farten innan jag reserverar ett håk i budgeten...
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Sensorn som sitter i, är inte den tekniken gammal?
Har man vidareutvecklat sensorn?
Vad jag förstått är det bara ca. 4 MP och inte 14.
För att få 14 måste man väl interpolera, skapa information som inte finns?
 

Jumfer

Aktiv medlem
För att få 14 måste man väl interpolera, skapa information som inte finns?
Det är väl 3 lager med 4.6 i varje eller liknande. Lite gammalt kanske ja men det finns ingen annan kompakt med sensor i närheten... Man kan ju hoppas att någon hakar på trenden, typ kanske någon micro 4/3 i kompakt format eller så
 

Jumfer

Aktiv medlem
Känns lite oroväckande... Jag som nästan hade bestämt mig...
Jag kan leva med dom flesta knasigheterna men inte med "farten" hos DP1 och det låter väl inte helt lovande i testet iallafall:

"# AF is still quite slow. There should be an AiAF-type mode where you don't have to pick the point manually.
# Low-light AF is weak. This camera REALLY needs an AF-assist lamp. What was Sigma thinking?"
 

matlep

Aktiv medlem
Jag tycker att bilderna som levereras ur kameran är fantastiska. 41mm är helt ok för mig, att den dessutom är fast är bara en trevlig bonus, till och med pixelantalet är helt ok.

Men. Jag vill att kameran skall vara enkel i handhavandet och det jag ser på skärmen på bilderna känns mycket jobbigt. Att det är en uppstartstid är ganska jobbigt. Att AF är långsam är lite jobbigt. Att filmerna bara blir 320x240 är lite jobbigt. Att man måste använda Sigmas eget program för RAW konvertering är skitjobbigt, jag vill inte ha två arbetsflöden....

Jag är kluven.
 

Jumfer

Aktiv medlem
Jag tycker att bilderna som levereras ur kameran är fantastiska. 41mm är helt ok för mig, att den dessutom är fast är bara en trevlig bonus, till och med pixelantalet är helt ok.
Bildkvaliteten är i särklass på DP1, antar att DP2 är likadan så där finns det inget att klaga på...

Men. Jag vill att kameran skall vara enkel i handhavandet och det jag ser på skärmen på bilderna känns mycket jobbigt. Att det är en uppstartstid är ganska jobbigt. Att AF är långsam är lite jobbigt. Att filmerna bara blir 320x240 är lite jobbigt. Att man måste använda Sigmas eget program för RAW konvertering är skitjobbigt, jag vill inte ha två arbetsflöden....
Nu pratar jag DP1 men:
Handhavandet är OK så fort man lärt sig knapparna i huvudet
Uppstartstiden tycker jag var OK
Man kan RAW-konvertera med Camera RAW/Lightroom

Det som inte funkar för mig är AF, dvs tiden från att man trycker ned avtrycket tills den har hittat något att ta kort på. I början försökte jag trycka halvvägs och hitta skärpan för att sen trycka av men för slött, gick över till skjutstil liknande skytte, försökte hålla motivet i mitten och tryckte tills det blev en bild, funkade oftast inte. Om man kör MF så är avtrycket direkt men blev mest suddigheter för mig iaf
 
ANNONS