Annons

Sigma Dp2

Produkter
(logga in för att koppla)

Jumfer

Aktiv medlem
Nja, än kan man ju inte det.
Menade mer att det är ett problem som går över med tiden. Förra gången kom DNG converter ganska snabbt om man körde betan så kunde man iallafall göra om till DNG och köra dom, inte så jobbigt om man vet att hjälp kommer senare... Adobe är ju iaf snabbare än Sigma, hur länge sen som helst som DP2 annonserades väl?
 

matlep

Aktiv medlem
Menade mer att det är ett problem som går över med tiden. Förra gången kom DNG converter ganska snabbt om man körde betan så kunde man iallafall göra om till DNG och köra dom, inte så jobbigt om man vet att hjälp kommer senare... Adobe är ju iaf snabbare än Sigma, hur länge sen som helst som DP2 annonserades väl?
Det är sant, hoppas att det går fort den här gången!

Edit: Det lät så tjurigt mitt tidigare inlägg så jag ändrade lite... ;)
 
Senast ändrad:

Jumfer

Aktiv medlem
Det är sant, hoppas att det går fort den här gången! Edit: Det lät så tjurigt mitt tidigare inlägg så jag ändrade lite... ;)
Härligt! Ska bli spännande att se hur den är om man nu får se en snart... Olympus vore också kul men det känns som om den ligger i en mer avlägsen framtid, Sigma blir nog först ut (och det är ju inte ofta :)
 

jfax

Avslutat medlemskap
Nu får ju ni köpa precis vad ni vill. Men att punga ut 9000 på en kamera som inte skiljer sig så extremt till föregångaren är lite konstigt, speciellt med tanke på vad dp1an ligger på just nu. Själv köpte jag dp1an på mediamarkt i helgen för 2500. Visst, den är långsam, men jag tycker den är som alla andra kompakter. Däremot så använder jag bara manuell fokus då det visade sig från början att auto är inte bara seg utan alltid fel
 

matlep

Aktiv medlem
Nu får ju ni köpa precis vad ni vill. Men att punga ut 9000 på en kamera som inte skiljer sig så extremt till föregångaren är lite konstigt, speciellt med tanke på vad dp1an ligger på just nu. Själv köpte jag dp1an på mediamarkt i helgen för 2500. Visst, den är långsam, men jag tycker den är som alla andra kompakter. Däremot så använder jag bara manuell fokus då det visade sig från början att auto är inte bara seg utan alltid fel
Vilket MediaMarkt köpte du den på? Fanns det fler? :)
 

jfax

Avslutat medlemskap
Mediamarkt Lund.
Berättade det för några kompisar och vi rensa lagret ganska fort :)
Kke finns i malmö affären, han sa att de säljs dåligt i skåne, därav rean
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Var inte batteritiden katastrofalt dålig på DP1, typ dryga 100 bilder?
Hoppas den är bättre i DP2.
 

Jumfer

Aktiv medlem
Var inte batteritiden katastrofalt dålig på DP1, typ dryga 100 bilder?
Hoppas den är bättre i DP2.
Jag tyckte den var OK eller iallafall inte värre än något annat med kameran, hann aldrig ta så många bilder på en utflykt så att batteriet tog slut men det kanske beror på AF-farten ;-)
 

Carl Rytterfalk

Aktiv medlem
Batteritid och DP2 rawfiler

Jag tyckte den var OK eller iallafall inte värre än något annat med kameran, hann aldrig ta så många bilder på en utflykt så att batteriet tog slut men det kanske beror på AF-farten ;-)
Batteritiden är verkligen helt OK. Du lär få runt 250 kort per laddning, förmodligen fler om det är semesterbildsskjutning som gäller (ständigt klickande på allt). DP1an hade inte heller speciellt dålig batteritid. Använder du LCD av och använde den externa viewfindern så kunde du få bra bit över 500 bilder per laddning. (MF och lita på tummrattens avståndsberäkning). :D

För den som är sugen så finns det nu två RAW-packar på min hemsida att hämta hem.

http://www.rytterfalk.com/2009/05/13/dp2-raw-pack-ii/
och http://www.rytterfalk.com/2009/04/28/sigma-dp2-raw-pack-i-for-download/
 

paco

Aktiv medlem
Bilden på spårvagnen är helt otroligt ren. Ska bli intressant att se vad Olympus har hittat på med M-1:an. Utbytbar optik är nog ett stort plus för många.
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus M-1 var det första namnet på Olympus OM-1. Leica klagade dock på namnet och Olympus blev tvungna att byta till OM-1. Det byggdes dock en del kameror med namnet M-1 innan namnbytet.

http://www.camerapedia.org/wiki/Olympus_OM-1/2/3/4

Det verkar därför lite osannolikt att Olympus skulle ge namnet M-1 till en ny micro-fourthirdskamera, som ryktas.
 

paco

Aktiv medlem
M1 och M100 är modellnamnen på de kameror som Olympus ska presentera i juni enligt rykten. De visade upp en orange-silverkompakt (mock-up) i höstas och detta ska vara resultatet av det. M1 ska ha videoinspelning också enligt rykten.

Det har inget med OM-1:ans kortlivade namnföregångare att göra.
 

tsienni

Aktiv medlem
Nu får ju ni köpa precis vad ni vill. Men att punga ut 9000 på en kamera som inte skiljer sig så extremt till föregångaren är lite konstigt, speciellt med tanke på vad dp1an ligger på just nu. Själv köpte jag dp1an på mediamarkt i helgen för 2500.
På Mediamarkts hemsida är listpriset på DP1 ej uppgivit. När jag passerade Mediamarkt Stockholm i Barkarby vid 17 tiden i går låg priset kvar på 6.990 kr. Lucky you. ;)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Senast ändrad:
ANNONS