Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Dp2

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Detta med läsa in filer i ACR gäller filer från DP2, filer som Rytterfalk har ute för nedladdning.
 

Carl Rytterfalk

Aktiv medlem
inbäddad JPEG

Detta med läsa in filer i ACR gäller filer från DP2, filer som Rytterfalk har ute för nedladdning.
Hej Micke!

Det beror på att den första bild du ser är den som kameran skapar för att du ska ha något fint att titta på innan bilden är färdigräknad av datorn. Det är samma bild som du skulle fått om du skulle spara enbart i JPEG från kameran och håller oftast bra kvalitet. Det finns en mängd program för att plocka ur dessa jpegs om man önskar.

Så Sigmas kameror skapar egentligen RAW+JPEG bara det att det är bökigt att få loss JPEGen. :) Men detta gör också att quicklook på Mac visar en högupplöst bild direkt, vilket är användbart!
 

matlep

Aktiv medlem
Carl, två frågor: Skall autofokusen låta så mycket som den gör? Upplever du att det är sämre batteri tid än på DP1?
 

Carl Rytterfalk

Aktiv medlem
Carl, två frågor: Skall autofokusen låta så mycket som den gör? Upplever du att det är sämre batteri tid än på DP1?
Autofokus låter en del, typ alldeles för mycket. Jag bryr mig dock inte så mycket då jag vant mig att använda MF (i förstorat läge) oavsett situation.

Har du fått några snygga bilder än? Upplever du batteritiden dålig? Jag vet inte om AF gör att det dräneras snabbare än om du pillar med tumratten istället.
 

matlep

Aktiv medlem
Autofokus låter en del, typ alldeles för mycket. Jag bryr mig dock inte så mycket då jag vant mig att använda MF (i förstorat läge) oavsett situation.

Har du fått några snygga bilder än? Upplever du batteritiden dålig? Jag vet inte om AF gör att det dräneras snabbare än om du pillar med tumratten istället.
Jo jag upplever batteritiden som lite halvdålig faktisk, men det kanske är en vanesak, samt att det kanske skulle vara bra att ha ett extra med sig :)

Har inte riktigt fått till det med manuell fokus, men det är klart skönt, knäppet blir verkligen direkt. Ingen fördröjning alls.

Tycker att den funkar väldigt bra som gatukamera, mycket mer diskret än systemkameran, man kan till och med ha den under tröjjag och smyga fram den.

Fick den i måndags och har vart lite halvbesviken, men idag fick jag några riktigt bra bilder på förmiddagen när det var molnigt, och sedan på eftermiddag när det var halvklart så visa kameran verkligen vad dynamiskt omfång är. Helt otroligt vad man kan göra!
 

Carl Rytterfalk

Aktiv medlem
Jo jag upplever batteritiden som lite halvdålig faktisk, men det kanske är en vanesak, samt att det kanske skulle vara bra att ha ett extra med sig :)

Har inte riktigt fått till det med manuell fokus, men det är klart skönt, knäppet blir verkligen direkt. Ingen fördröjning alls.

Tycker att den funkar väldigt bra som gatukamera, mycket mer diskret än systemkameran, man kan till och med ha den under tröjjag och smyga fram den.

Fick den i måndags och har vart lite halvbesviken, men idag fick jag några riktigt bra bilder på förmiddagen när det var molnigt, och sedan på eftermiddag när det var halvklart så visa kameran verkligen vad dynamiskt omfång är. Helt otroligt vad man kan göra!
Jo, jag blir själv lite exalterad när jag testar någon LX3a eller andra nya fina kameror, men jag blir alltid lika besviken när jag sedan kollar på resultatet i datorn. Här kan man säga att det är lite tvärtom. Kamerans handhavande och känsla imponerar få men bilderna när man fattar grejen är enastående.

Blir kul att höra hur det känns när du vant dig på allvar.
 

matlep

Aktiv medlem
Jo, jag blir själv lite exalterad när jag testar någon LX3a eller andra nya fina kameror, men jag blir alltid lika besviken när jag sedan kollar på resultatet i datorn. Här kan man säga att det är lite tvärtom. Kamerans handhavande och känsla imponerar få men bilderna när man fattar grejen är enastående.

Blir kul att höra hur det känns när du vant dig på allvar.

Absolut, jag tror det blir bra. Funderar på börja köra med skärmen helt avstängd och med manuell fokus. Lite old school! :)

Föresten så är ju skärmen inte så bra, men man vänjer sig, dock så tycker jag att man får jobba med vitbalansen rät mycket för att få det bra.
 

stefan_nordstrom

Avslutat medlemskap
Har nu haft min SIGMA DP2 i en vecka(Inköpt på Pixmania) och jag måste säga det att den låter riktigt mycket, samt har vedervärdig display.
Detta hade jag dock vägt in när jag köpte kameran och var väntat.

DOCK! Bilderna är ser för j**liga trots att jag kör raw, exponerar rätt. Bilderna ser helt färglösa ut i datorn och ger inget bra intryck.
Visserligen krävs det efterbehandling vilken kamera man än använder, men i det här fallet så ger bilderna extremt tafatt uttryck.

Någon inställning jag har missat? (Drar paralleller med andra bilder på nätet, från Rytterfalk bl.a) Långt ifrån samma resultat, bör nämnas att jag har god erfarenhet sedan tidigare och fotar regelbundet med en 40D.
 
ANNONS