** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sigma Objektiv AF 17-70/2,8-4,5 DC

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte provat det, men sett lite tester på det. Det jag sett hittils har varit lite blandad kompott.
I denna test http://babelfish.altavista.com/babe...h.impress.co.jp/cda/lens/2006/02/03/3129.html tycker jag bilderna är lite mjuka och uppvisar en hel del CA och motljusegenskaperna verkar ju inte de allra bästa.
I denna test http://www.pbase.com/miljenko/1850vs1770 ser skärpan mycket bra ut. Sigma 18-50 är mycket bra och 17-70 uppvisar bättre skärpa. Fortfarande lite CA dock, även nedbländat.
 
Får....

vänta och se vad det blir för testresultat på Tokina 16-50MM så får man se vilken som är bäst av dom! Annars har Sigma 18-125 har fått bra recentioner här på fotosidan. kjellsn
 
Photozone.de kommer med sin tekniska review på 17-70 i helgen eller början av veckan. Dom har postat de uppmätta MTF-kurvorna redan dock i sitt forum:

http://www.photozone.de/active/forum/showmsg.jsp?id=1067725A&forum=1024

Ser riktigt bra, konkurrerar ut vissa L-zoomar eller tom L-primes vid samma bländare (alltså nedbländad L-lins mot fullt öppen Sigma!) tom i kantkärpa. Svagast vid 17/2.8.

För jämförelse mot andra objektiv, klicka på "Reviews" upptill på sidan.
 
Varken Tokinan eller Tamrongluggen kommer att vara lika billig, så det är ju lite olika liga.
Intressant är den korta närgränsen hos 17-70 som ger lite "hobbymakro" med förstoringsgrad på 1:2,3. Dessutom är den till synes väldigt liten, och det kan ju vara bra.

Snart kommer L-maffian och börjar åma sig om byggkvalitét och annat;-)
 
Ojdå Klaus var visst snabbare än han själv trodde. Photozone-recensionen ligger uppe nu. Hans slutsatser:

"Sigma has positioned the AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro in one of the sweet spots of the market. It is priced beyond the (usually pretty crappy) kit zooms yet it still remains within the reach of budget shoppers. Even better than that it delivers a performance which matches and sometimes even exceeds more expensive lenses. This includes the in-house competition (AF 18-50mm f/2.8 EX) as well as genuine brand lenses (such as the Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS). All in all the lens has only one really weak spot - 17mm at wide-open aperture where the extreme border performance is soft and vignetting is quite pronounced (but still not worse than the direct competition). At medium aperture settings the delivered quality is very impressive. Combine that with the quite decent build quality and fast AF and it doesn't need a genius to foresee that this lens will be a quite hot seller." (photozone.de)

Läs hela recensionen på http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1770_2845/index.htm
 
Kikade på den recentionen och det verkade lovande som sagt, lustigt att han hävdar att objektivet inte kommer med Minolta-fattning dock...enligt cyberphoto verkar det ju finnas med i utbudet.
Hur som helst, ska bli intressant att se vad framtida ägare säger om gluggen, kanske måste man börja spara nu...
 
hanning skrev:
Hur som helst, ska bli intressant att se vad framtida ägare säger om gluggen, kanske måste man börja spara nu...
Jag tror jag får mitt i slutet av nästa vecka. Blev nästan lite sugen att köpa det testade exemplaret av Klaus för 2500kr + frakt men vågar ändå inte riktigt vad gäller AF osv.
 
Hämtade ut mitt Sigma 17-70 igår och testade i all hast autofokusen, har ingen tid för några ordentliga tester då jag åker utomlands ikväll.

Mitt snabba första intryck:

Tajt och "snyggt" objektiv. Gedigen byggkvalitet, inga glapp någonstans. Möjligtvis ser fronten lite överdimensionerad ut med sin 72mm-filtergänga i förhållande till resten av objektivet. Samma sak gäller för motljusskyddet, känns lite stort.

Aningen mindre och lättare än Sigma 28-70/2.8 EX DG men jag blev förvånad över hur pass mycket det "känns" mindre i verkligheten.

Autofokusen då. Ja nog verkar den betydligt bättre än den i 28-70 som jag ägde och hade problem med tidigare. Tystare (inte pepparkvarn), känns snabbt, säkrare - jagar inte. Tystare även än 70-300 APO DG. Av de tester jag gjorde så verkar fokusen sitta där den ska förutom i ett läge: 17mm och om den "kommer från" oändligheten - då får jag front-fokus på ca 5cm vid 80cm fokusavstånd. Halvtrycker jag en gång till så justerar den om och fokusen sitter perfekt. Ska det fokusera om från en närmare avstånd så sitter fokus perfekt på första försöket.

Det här beteendet såg jag inte vid någon annan brännvidd så jag är ganska lugn med det.

Jag har tyvärr inte tid att testa skärpa mm utan det får bli i verkliga livet nu på Kanarieöarna :)

Om någon vecka vet jag om jag kan rekommendera det här objektivet som en riktigt bra allround-zoom, av vad jag sett hittills verkar det mycket troligt.
 
Jo, den verkar fin. Jag resonerar som så att det inte gör allt för mycket om den är lite vekare på 17mm - jag fotar ändå mest landskap på vidvinkel, och då nedbländat.

/Per
 
Ingen mer som har testat 17-70 som vill dela med sig? Hur står sig denna mot tex Tamron 28-75?
 
Puh, det är jobbigt och tar lång tid att göra ett test mellan objektiv, massor att tänka på. Och då testade jag ändå bara skärpa och (på köpet) autofokusen.

Är inte helt nöjd med min insats men postar ändå resultaten. Skulle vilja testa mer men det tar som sagt mycket tid.

Information om testerna:

- Spegeluppfällning och stativ och IR-avtryckare.
- JPEG högsta kvalitet, ingen behandling i kameran påslagen (skärpa, kontrast mm).
- Dagsljus vitbalans.
- Autofokuserade flera gånger tills fokusen slutade justera (om möjligt) sedan togs alla bilder för aktuell brännvid på olika bländare.

I "setup 1 - bokhyllan" knäpptes allt i Av-läge, behövdes dock pga skiftande dagsljus (misstag). Här fanns det dessutom blanka böcker och cd-skivor som störde (misstag igen).

I "setup 2 - vägg", knäpptes ett objektiv i Av-läge sedan kördes objektiv 2 i M-läge med samma tider vid samma bländare.

Det är alltid fyra 100% crops per objektiv (om möjligt) i följande bländare-ordning: fullt öppen, "plus ett snäpp i Av-läge" (1/2 stop?), f5.6 samt f8.0.

Sigma 17-70 är alltid i översta raden.

Testet: http://kling.mine.nu/lenstest/lenstest.html
 
Min snabba analys (från topp till botten):

17/18mm

- Kraftig distortion på Sigman, postade tyvärr inte full frame för Canon (dags att införskaffa nya versionen av PTLens)

- Sigman aningen bättre skärpa i center stop för stop

- Canon bättre i kantskärpa

28mm

- Sigman bättre i skärpa i center stop för stop

- Canon bättre i kantskärpa, men ack vilken dålig "testrigg" jag valt med blanka bokryggar och varierande infallade dagsljus inser jag här :(

50mm

- Sigma 17-70 antagligen dålig fokus, Canon 50/1.8 _definitivt_ missad fokus. Canon 18-55 skarpast.

- Återigen bevis på dålig rigg när Canon ser mycket varmare ut än Sigman som är känd för varm ton.

70mm

- Antingen går Sigma 17-70 inte till 70mm eller så börjar Sigma 70-300 vid ~75mm.

- Sigma 17-70 skarpare men gissar på lite dålig fokus på 70-300.

28mm "Setup 2" - Kontrollerade ljusförhållanden och manuella exponeringar

- Centercrop: svårt att säga så mycket om skärpan men definitivt bättre kontrast för Sigman.

- Kantcrop: Sigman aningen skarpare och bättre kontrast stop för stop.
 
Såg ju väldigt bra ut det där tycker jag, bortsett från den ganska rejäla distortionen vid 17mm. Det gör den nog tyvärr ointressant för mig själv. Skit också, den hade passat som handsken som normalzoom annars:-(
 
Makten skrev:
Såg ju väldigt bra ut det där tycker jag, bortsett från den ganska rejäla distortionen vid 17mm. Det gör den nog tyvärr ointressant för mig själv. Skit också, den hade passat som handsken som normalzoom annars:-(
Du kommer alltid att ha ganska kraftig distortion på vilken zoom du än väljer. Kolla recensionerna på photozone: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Exempelvis (mindre är bättre - optimalt är 0%):
Sigma 17-70: ~2,5%
Canon 17-40L: ~2,5%
Canon 17-85: ~4,0% (tydligen ett rekord :))
Canon 20-35L: 1,8%
Canon 24L (ej zoom): ~0,7%

Med dom siffrorna tycker jag Sigman har ganska imponerande LITE distortion för sitt zoom-område.

Dessutom är distortion en av de enklaste optiska missarna att korrigera i efterhand.
 
Förtydligande: de där siffrorna är den kuddformiga distortionen i vidvinkelläget för samtliga objektiv.
 
Aha, där ser man! Nu har jag ju Nikon, så hur Canonobjektiven presterar säger mig inte så mycket;-) Men jag tycker att man sällan ser distortionen så tydligt som i din testbild, men det kanske beror på att motivet är så symmetriskt.
Och visst har du rätt i att det går att korrigera. Det är värre med vågformig distortion.
 
Makten skrev:
Aha, där ser man! Nu har jag ju Nikon, så hur Canonobjektiven presterar säger mig inte så mycket;-)
Nu gjorde du mig nyfiken :)

På denna sida: http://www.kenrockwell.com/nikon/1755.htm
kan du läsa om Nikons 15000kr-lins 17-55 DX. Vet inte om siffrorna (4.0 barrel-korrigering i PS2 pratar han om) är direkt jämförbara mot dom på photozone men om så är fallet verkar Sigma 17-70 slå även den linsen på fingrarna. Slutsatsen lyder:

I'm disappointed; one of the main reasons I'd get the 17 - 55 would be if it was flatter (less distortion) than other lenses. Only the 18 - 70 has significantly more distortion at 18 mm. The 18 - 70 is better at the longer range and the $150 18 - 55 is much better above 24mm. Weird.
 
ANNONS