Annons

smultronställen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Har just hittat ett till smultromställe, även detta på Öland.
Jordtorpsåsen, ett litet naturreservat nära Algutsrum.
I natt när solen just gick över horisonten gick jag där och njöt av tillvaron bland MASSOR av gullvivor. Ja det var nästan som en vitsippsbacke, fast med gullvivor istället, sådana mängder blommor var det. Dessutom orkidéen st Pers nycklar och backsippor bland enbuskarna.

Vansinnigt vackert.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Apropå smultronställen: jag har mitt eget ute vid Sörmlandskusten (nämnde det tidigare i tråden). Man hittar alltid nya motiv och stämningar där ute. Det finns gott om växter och många olika fågelarter med havsörnen i spetsen.

Havsörn är ju dock rätt svår att komma nära, men nu i helgen hade jag turen att få se en ung havsörn jaga fram och tillbaka längs strandkanten alldeles nära vår brygga.

Jag satt på bastutrappan (20-25 m bort) med 300:an och windern påkopplad. En och en halv rulle film (T-max 100) på fem minuter, det var nog personligt rekord för min del! :p

Jag återkommer med resultatet, om det blev tillräckligt bra, vill säga.

Hursomhelst, en häftig fotoupplevelse!
 

Montenegro

Aktiv medlem
Istället för att snöa in sig helt på Stockholms skärgård, så kan det kanske vara intressant att utforska det runt omkring, som t.ex. Roslagen och dess skärgård, med fina hamnar som Grisslehamn och Gräddö. Man kan även ta en liten färja ut till ön Fejan, där det är en skärgårdsresturang som är himla mysig, dessutom har ön en väldigt intressant historia och bjuder på fina fototillfällen i all sin enkelhet.

Även lilla Bäreberg utanför Nossebro/Essunga i Västra Götalands län bjuder på fin natur, mycket lantbruk och fina skogar. Dessutom mycket kyrktätt område, med många fina gamla kyrkor. En riktig liten pärla.

/Charlotte
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Smultrontips i Stockholm

Naturskyddsföreningen har fixat en sajt med utflyktsmål i naturen i Stockholms län.

Verkar funka bra som fotoinspiration för utflykter.
Hittas här

Den som vill hitta natur i Stockholms innerstad kan titta här
Klicka bara på de olika områdena (Södermalm, Djurgården etc)
 

Joker

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Kungsholmen? Intressant! Berätta vad du hittar där!
Sorry Niklas, jag har inte kollat denna tråd på ett tag.
Norr Mälarstrand, Hälsans stig, Rålambshovsparken, Fredhäll, Kungsholmsstrand, Stadshuset, Västerbron, Smedsuddsbadet ...
Då jag lever på denna fantastiska ö kan jag göra listan lång och följden är givetvis att en stor del av all min fotografering sker här. Har lite idéer om ett nytt projekt där motiven kommer att hämtas på Kungsholmen, vill dock inte avslöja platsen men sök så finner du:)
 

Corylus

Medlem
Idén med smultronställen är kanon. Jag föreslår att man skapar en sverigekarta här på fotosidan där alla kan lägga in sina smultronställen som de vill avslöja. Därifrån kan man sedan tex välja län eller kommun och då få en lista på smultronställen.

Tänk vad praktiskt när man ska på semester eller bara resa någonstans att då gå in på fotosidan och få förslag på bra fotoställen.

Jag vet att David Elmfeldt har väldigt mycket att göra men han kanske kan lägga detta förslag långt nere på sin "att göra lista" om det finns fler som är intresserade.

Mvh Jesper
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag tror att Clindh redan har skrivit ner det.
En karttjänst som finns på Utsidan vore kanon men den kostar en massa pengar...
 

jharmala

Avslutat medlemskap
Ta Tågkompaniet

JA, ni urbana män som kan angöra en brygga, hoppa på med tågkompaniet i Stockholm (tukkisaari på finska) på kvällen, vakna på morgonen i Björkliden (ca. 350,- i SEK) och så gör ni naturen en tjänst.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Hittade ett nytt favvoställe i helgen.
Tärnanområdet i Södra Roslagen i Vallentuna kommun. 3.5 timmar vandring från min familjs sommarställe.

Sov där i natt under en gran och bar 8.5 kg kamerautrustning så jag var rejält nedlastad och det var första gången jag gick med tung packning och stor säck så det kändes. Upplevelsen var värd slitet många gånger om.


Info om området

Måste tillbaka dit och det finns massor att se. Upplevelsen överträffade fotokänslan så kameran fick vila lite och det blev "bara" 8 bilder men jävlar vad de kändes bra.

Nära från huvudstaden...
 
Senast ändrad:

Rolandsk

Aktiv medlem
Smultronställen

Hej,

Mina smultronställen är många, bland annat Nyckelviken i Nacka, Nyforsen i Tyresö och Gotska Sandön(var där under pingsten på en fotoresa i Studiefrämjandets regi). Kan varmt rekommendera Sandön. Skall lägga upp bilder efter semestern på det. Skall till fjällen och fotografera i sommar och det är också platser som jag rekommenderar, finns alltid något att fotografera i fjällen.

Hälsningar
Roland
 

NiklasK

Aktiv medlem
Skulle någon ha lust att dela med sig av sina smultronställen i sthlm? SKulle kanske kunna bli en gedigen samling som sedan kan skrivas ut och använda som bibel?!
Vad gör man annars när man tröttnat på motiven bakom hörnet? Skulle vara roligt att komma ut lite..

Någon som vet något "vattenfall" i sthlmstrakten??
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Jag har rdean frågat om vattenfall i en tråd tidigare och fick tips om Vattenfall i Råcksta ! Hh,ha,ha...!

Jag ville också plåta ett men det ända jag vet är i Tyresta men det är bara ett litet vattendrag.

Njupeskär i Dalarna är läckert annars... fast det är en bit norr om Upplands Väsby.

Hör du nå´s så delge mig gärna !

; - )
 

PeW

Medlem
Njupeskär ligger närmare Idre. Från Idre kan du som dagsturer nå Grövelsjön, Norge, berget Städjan mm. Väl värt ett besök.
 
ANNONS