Annons

smultronställen!

Produkter
(logga in för att koppla)

annika

Aktiv medlem
SmultronstÄllen

Hej alla glada fotografer!
Det skulle vara roligt att ha en liten diskussion om våra små smultronställen när vi fotograferar. Någon?
 

Jonasborg

Aktiv medlem
Tjaa.

Jag tycker att det ar roligt och intressant mest hela tiden. Darfor kopte jag mig en Canon IXY som jag kan ha med mig overallt. Var det gller platser sa ar det lattare att "se" bilden nar man reser. Graset ar verkligen gronare pa andra sidan...
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Re: Smultronställen ..

Hanöbukten och Listerlandet är ju alltid lika intressant! :D Sareks NP får jag besöka till sommaren igen, har man aldrig varit i fjällen förut är det hög tid!
 

annika

Aktiv medlem
Smultronstället för mig.

Själv gillar jag att fotografera i Stockholms skärgård och Mälaren har också en del att bjuda på. Saknar en trädgård, men det hade också varit intressant.
Liiiiiinus....var är du????:)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Ursäkta jag är sen, Magistern, jag jag..nu slipper jag inte undan va´.

Stockholms skärgård var det visst vi skulle prata om idag.

De flesta som är i skärgården söker sig förr eller senare till Sandhamn. Jag säger skit i sandhamn och ta en vaxholmsbåt till en liten idyllisk ö istället. Sandhamn har varit en idyll men har blivit en utflyktsort för alla rikemän med sina stora motorbåtar, coh fullt med folk brukar det vara också. På Sandön finns det fina sandstränder men jag säger Stora Sand istället. Det är en härlig sandstrand precis söder om Utö. Hyr en cykel i Utös hamn och cykla ner, jättefint.

Ytterskärgården är ju fin men det krävs oftast egen båt. Stora och Lilla Nassa är fina.

I inner- och mellanskärgården finns det också smultronställen exempel är Ägnö och öarna innanför Ljusterö. Ägno ligger i Ingaröfjärden ganska nära Saltsjöbaden och har två populära natthamnar; Napoleonviken och Handfatet. Dvs chans till fina nattbilder. Grym utsikt också ifrån toppen. Går man inåt ön så kommer man till ett kärr med något som liknar grottor och vertikala bergväggar.
Öarna i innerskärgården har fin utsikt eftersom de ofta är höga så vill man få bra "översiktsbilder" så är inre skärgården bra tips.

Min personliga favorit är Arholma i norr. Jag vet inte riktigt varför men har varit där både på sommaren och på vintern och Arholma har nån speciell lockning med sina stora skogar och fina hamnar och känslan av sista utpost innan Ålands hav tar vid. Vedeldad basut finns också :)
Norra sidan är tuff; bara skog och relativt branta klippor. Ligger nordanvinden på så har man respekt, då går det att få fina bilder också.

Skärgården är jättefin på sommaren men det är egentligen fel årstid att vistas där. Hösten och vintern är så himla mycket finare. Det är inge folk och känslan är större. Jag ska åka till Arholma på jullovet (var där förra sportlovet) men man behöver typ minst tre dagar på sig och så måste man ta med egen mat också om man bor på vandrarhemmet.

Har hört att Gotska Sandön ska vara fin. Har adrig varit där men vill dit. Men det är ju lite utanför Stockholms skärgård.

Allt med båtar är favoritmotiv egentligen. Jag har tänkt starta ett lite längre projekt om båtklubbens skiftningar med de olika årstiderna.

Mälaren finns ju också.. har typ inte varit där så mycket men den första helgen i September på Riddarfjärden mitt i stan är ett bra tips.
 

annika

Aktiv medlem
Hej Linus.

Jättebra tips du gav. Känner igen många av de platser du namngav...speciellt Napoleonviken. Där har jag fotograferat....vågar jag säga det...solnedgångar.
Nu skulle jag vilja veta vad som händer på Riddarfjärden den första helgen i september!!!!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, intressanta tips. Jag tycker kusten är väldigt otillgänglig med bil eftersom det finns så mycket bebyggelse överallt. Vaxholmsbåtarna är nog ett bra tips. Har inte åkt med en sån på i alla fall femton år. Går de året runt?
 

annika

Aktiv medlem
Hej Jim!

Vad jag vet, så går Vaxholmsbåtarna året runt. Det blir inte så mycket is där ute och det som blir brukar dom bryta upp själva.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Första söndagen i september är det den anrika kappseglingen Scandal Beauty Trophy Race som går av stapeln. Det är massor med träjakter som gör upp om priser. De flesta bilder som man kan se över Stockholm/Riddarfjärden när det är en massa seglande båtar är oftast tagna under den kappseglingen.
På lördagen är det Riddarfjärdsregattan men då är det inga skärgårdskryssare med för de har sin egna lilla segling.

Har inte så stor koll på waxholmsbåtarna. Åkte typ första gången i somras. De går på sommaren i alla fall och till en del ställen på vintern.
Tex till Arholma så måste man åka passbåt i från Simpnäs brygga på vintern.

Vill man åka bil i skärgården (fy för det) så går det att komma i alla fall till Yxlan/Blidö och Ljusterö och Värmdö men om man vill de till de fina ställena så är båt bättre.

Jag tror att det går att komma till de öar med bofast befolking året runt med passbåtar av olika typer.

http://www.skargardsstiftelsen.se/ har olika telfonnr för utflyktstips och liknande.

runt Landsort är det fint också.
De där konstiga husen där folk bor är dåliga... ju längre bort ifrån "turiststråken" desto finare och orört brukar det vara.
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Trivselhelg?

Här på forumet verkar det rent allmänt finnas ett visst intresse av att fotografera, bla bla.. Kanske man kunde anordna en trivselhelg, en pysselstund eller något annat passande i fotografins tecken så här i vintertid med och för fotosidans medlemmar IRL?

Om ni nu är sugna på att plåta i Stockholm är det kanske där vi ska träffas? För behovet av att utbyta tankar, idéer, erfarenheter och smultronställen verkar vara stort.

En fotoklubb fyller ju visserligen den här funktionen men en träff med enbart medlemmar från fotosidan.se hade kanske varit mer givande?

Elmfeldt hade en idé om det här innan vet jag .. Är jag ute och cyklar eller är det en bra idé? Lite annorlunda iallafall .. :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Låter inte som en dum idé, även om jag inte är beredd att gå riktigt så långt med samvaron som Linus föreslog ;) Någon med ett smultronställe som tål lite folk borde ta på sig arrangörshatten så det blir lite planerat...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jim du kan ju ta hand om det i mumindalen ;)

En bra idé. Kanske en lite resa till nåt litet skär...eller någon skogsmulle här som kan ta emot.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Varför inte ett fotomaraton? Lättare att göra meningsfullt. Kräver bara en kreativ tävlingsutformningskommitté, en deal med ett labb och en jury. Det borde kunna finnas intresse för det här.

Och Vanheden, var glad att du har närmare till Murmansk än fjollträsk ;)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Nu verkar den här tråden ha försvunnit lite...

Fotomara? Det har jag bara lite koll på. Någon som har lite större erfarenhet av en sån som vill vara lite drivande?
 
ANNONS