Annons

Snyggaste hemsidan för fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag gillar inte effektsökeri heller, avskyr när effekten blir viktigare än budskapet. Däremot gillar jag skalbarheten med vektorgrafik. När man bakar in flash i ett vanligt html-dokument här och var och dra nytta av båda världarna, kan man få säkert hitta rätt med både design och funktion.
Jag är övertygad om att du har rätt, jag har dock hittils sett få exempel på när det har blivit riktigt bra. Jag är dock inte sån "anti flash"-taliban att jag inte har flash installerat. :)

Fast jag har ett exempel på en hemsida som jag älskar, och som fullkomligt strider mot ALLT som jag anser gör en bra hemsida! Den har förvirrande navigation, påtvingat ljud, flash (eller html beroende på vad man väljer), och grejer som poppar omkring och ingenting är intuivt. Men jag bara älskar den, och kan spendera timmar i sträck tittandes på Gregory Colberts bilder. Det är något med den hemsidan..den blir en förlängning av bilderna, bilderna och hemsidan bildar ett konstverk tillsammans.
 

Walle

Aktiv medlem
När du nämner skalbarhet med vektorgrafik, är det så att flash har en fördel jämte "Konventionella" tekniker vad det gäller anpassande för skärmstorlek? Något som jag uppskattar är när siter anpassar sig till min skärmstorlek, och inte tar hela skärmbredden. Sitter jag t.ex. på datorn med stora skärmen (24") så vill jag att fotosidan är tillräckligt bred för att visa allt utan scrollning, men inte bredare. Samma när jag sitter vid 19", men då blir ju såklart "dödytan" mindre. Funkar flash bättre för att anpassa för såna här krav?

(Det är altså en fullkomligt ärlig fråga, inget dissande av flash)
 

iBoat

Aktiv medlem
När du nämner skalbarhet med vektorgrafik, är det så att flash har en fördel jämte "Konventionella" tekniker vad det gäller anpassande för skärmstorlek? Något som jag uppskattar är när siter anpassar sig till min skärmstorlek, och inte tar hela skärmbredden. Sitter jag t.ex. på datorn med stora skärmen (24") så vill jag att fotosidan är tillräckligt bred för att visa allt utan scrollning, men inte bredare. Samma när jag sitter vid 19", men då blir ju såklart "dödytan" mindre. Funkar flash bättre för att anpassa för såna här krav?

(Det är altså en fullkomligt ärlig fråga, inget dissande av flash)
Jag är ingen flashexpert. Har inte jobbat med det på många år, men vad jag minns var det en enkel match att låta sidan anpassas till betraktarens upplösning. All vektorgrafik (text, tonplattor, loggor etc) skalas om helt utan kvalitetsförlust. Pixelgrafik däremot tappar ganska mycket kvalitet vid omskalning, men jag har för mig att det går att hindra omskalning av pixelbilder. Det finns med all säkerhet andra på detta forum som kan svara bättre.
 

Walle

Aktiv medlem
Vem vet, jag kanske måste revidera mitt gamla djupt inrotade flash-motstånd :) Det vore kul att få se lite exempel på sidor som verkligen visar flash från sin bästa sida. Som använder flash utan menyer och knappar som hoppar omkring.

När man tänker på det så är det väl normal utveckling? Jag minns mycket väl när vi satt och lattjade med hemsidor i början av 90-talet, och visst fasiken överdrevs det med effekter av olika slag. Dock är det säkert bara jag som är besviken att VRML floppade ;)
 

iBoat

Aktiv medlem
Vem vet, jag kanske måste revidera mitt gamla djupt inrotade flash-motstånd :) Det vore kul att få se lite exempel på sidor som verkligen visar flash från sin bästa sida. Som använder flash utan menyer och knappar som hoppar omkring.

När man tänker på det så är det väl normal utveckling? Jag minns mycket väl när vi satt och lattjade med hemsidor i början av 90-talet, och visst fasiken överdrevs det med effekter av olika slag. Dock är det säkert bara jag som är besviken att VRML floppade ;)
Hehe, ja man får hoppas att tiden med lysande och hoppande knappar är förbi. Ibland får jag hemsidesuppdrag "på köpet" fast jag egentligen inte vill syssla med det. Då är iWeb min bästa vän (om man undviker de färdiga mallarna). Denna sida gjordes idag som ett utkast till en kund som var tvungen att visa upp något i England i morgon www.prepix.se/e-bike. Den lär inte heller vinna några guldägg, men det gick ohyggligt snabbt och smidigt att göra den i iWeb.
 

Walle

Aktiv medlem
Hehe, ja man får hoppas att tiden med lysande och hoppande knappar är förbi. Ibland får jag hemsidesuppdrag "på köpet" fast jag egentligen inte vill syssla med det. Då är iWeb min bästa vän (om man undviker de färdiga mallarna). Denna sida gjordes idag som ett utkast till en kund som var tvungen att visa upp något i England i morgon www.prepix.se/e-bike. Den lär inte heller vinna några guldägg, men det gick ohyggligt snabbt och smidigt att göra den i iWeb.
Well, det tog mig ca 0.01 sekund att förstå navigeringen på den sidan :) Med tanke på att jag brukar vara ganska trög ser jag det som lyckat! :)
 

Anders Östberg

Guest
Sjukt snygg sida tycker jag! Det är såhär foton ska visas! Inga småbilder med vattenstämplar!!!!
Det tycker jag också vore kanon om man kunde göra det, i den bästa av världar skulle jag också ha jättebilder utan vattenstämplar.

Men när dom som är ens potentiella kunder envisas med att kopiera bilderna till sina hemsidor och bloggar istället för att betala det lilla pris man vill ha för sitt jobb så finns det inget val. Med en vattenstämpel får man åtminstone lite reklam på dom sidor där bilderna publiceras olovligt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Skybolt

Aktiv medlem
Att skiva "Under konstruktion" känns lite som en ursäkt för att man inte är nöjd med sin sida.

Tycker den här sidan var ganska snygg (http://www.pixprovider.com) Men varför peta in engelska ord som "Photographer" i en text som i övrigt är på Svenska?
Kul att du gillar den.
Vi har till 90% kunder som inte läser/Pratar svenska.
Men jag håller med snyggare om det givetvis står Fotograf. Men känns inte som de ligger på prio listan att ändra det nu då jag inte har hand om sidan själv. Får ta det vid nästa uppdatering. :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Well, det tog mig ca 0.01 sekund att förstå navigeringen på den sidan :) Med tanke på att jag brukar vara ganska trög ser jag det som lyckat! :)
Ja, man förstår den nog rätt fort:) det finns inte speciellt mycket text ännu. Den är bara till för att illustrera kommande sortiment kring de här el-mopparna vid mötet i morgon. Efter det ska den förintas och ersättas med en komplett hemsida.

[Helt OT] Det är riktigt coola scootrar, de går ca 10 mil på en laddning och gör 45-5o knyck (70-80 kmh om man plockar bort ett litet relä). En laddning kostar 3-5 kr :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

jagarbosse

Aktiv medlem
Me likey! Och om du har läst mina tidigare inlägg i den här tråden så betyder det mycket ;)

Enkelt, snyggt, intuivt! Gillar speciellt att emailaddressen INTE är klickbar! För mig som inte använder outlook är det ett aber med klickbara emailadresser. Jag vill kopiera den för att klistra in den i gmail, är den klickbar så poppar outlook upp 9 gånger av 10.

Tack walle.

den är väldigt simpelt uppbyggd med tanke på att man helst inte bör ha för mycket animationer eller funktioner, då det avskräcker mer än intresserar har jag märkt. alla dom kunder jag har haft alltid avstått från flash(då jag jobbade en hel del med det för några år sedan), iom att inte alla datorer klarar av att ladda det så fort och smidigt som det bör laddas, samt att det blev för avancerat tyckte dom.

Visst är det grymmt snyggt när man implementerar det så det inte syns som någon nämnde, men i det stora hela så övergör folk det.

jag har inge problem att läsa in större flashanimationer på min mbp, men det är ju inte alla som har sånna kraftpaket att handskas med heller.
 

PMD

Aktiv medlem
Fast procentsats av bredd, dvs tar inte upp hela websideläsaren utan är procentuellt lika bred på alla skärmar. Som fotosidan har.
Fotosidan har väl snarare ett fixt breddmått som inte påverkas av hur stort ens websidefönster är. Det tycker jag är riktigt dåligt eftersom man inte kan utnyttja att man har en rejält bred skärm.
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet är att sidan saknar ordentlig kontrast mellan texten och bakgrunden. Texten vill smälta in i den svarta bakgrunden.
Vit text på svart bakgrund är i allmänhet mycket jobbigare att läsa än tvärtom (för att inte tala om nästan alla andra färgkombinationer på för- och bakgrund; blå text på svart bakgrund samt gul text på vit bakgrund är finfina grejer).

Håll websidan enkel och stram, utan krusiduller och konstiga saker som blinkar och rör sig. Och absolut ingen musik som börjar spela automatiskt när sidan laddas.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen att firefox o explerar inte tolkar hemsidor lika är ett problem som visseligen ger lite mer förståelse till användandet av flash, då ser de rätt lika ut oavsett dator. Så de är både för o nackdelar.
Numera (eller åtminstone snart) så kan man skriva fullständiga HTML-sidor inuti flashprogram. (. Det finns inte längre någon anlednig att låta bli att använda flash, alltså. .)
 

Anders Östberg

Guest
Fotosidan har väl snarare ett fixt breddmått som inte påverkas av hur stort ens websidefönster är. Det tycker jag är riktigt dåligt eftersom man inte kan utnyttja att man har en rejält bred skärm.
Det kanske är en smaksak. För bilder kan det vara bättre förstås men om en sida med text på blir alltför bred så blir texten svårläst, det är bättre med smalare kolumner.
 

PMD

Aktiv medlem
Det brukar gå att fixa så att läsaren kan justera kolumnbredden om hon finner den för stor.
 

iBoat

Aktiv medlem
Vit text på svart bakgrund är i allmänhet mycket jobbigare att läsa än tvärtom (för att inte tala om nästan alla andra färgkombinationer på för- och bakgrund; blå text på svart bakgrund samt gul text på vit bakgrund är finfina grejer).
Håller med. Fast det värsta tycker jag är som bifogad bild.

Edit:
Oj vilken härlig avstavning det blev!
 

Bilagor

Anders Östberg

Guest
Har/hade inte Volkswagen den kombinationen på intrumenteringen ett tag? Helt ofattbart eftersom det är en helt felaktig färgsättning vad gäller ergonomi.
 
ANNONS