Annons

Sony RX100 IV vs Sony a7 + Zeiss Batis 25/2,0

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Ok jag vet att det är lite som att jämföra applen och päron men anledningen att jag jämför dessa 2 är för att jag ska köpa en kamera för att ha med på semester nu i höst och självklart till vardags också.
Tänker nämligen sälja min 7D+40D+ alla objektiv för att köpa någon av dessa 2 kameror men då har jag lite problem att välja.

Tanken är att jag vill ha en kamera som är relativt liten att ta med på resa men ger bra bilder.

Dom plus/minus jag ser med Sony RX100 IV är:

+ Mycket liten och extremt lätt att ha med sig.
+ Relativt bra kvalite på bilder och lågt ljus.
- Inte lika bra kvalite på bilderna som Sony a7 + Zeiss Batis 25/2,0.


Dom plus/minus jag ser med Sony a7 + Zeiss Batis 25/2,0 är:

+ Fullframe
+ Mycket bättre kvalite på bilderna
+ Bättre i lågt ljus
- Tar mer plats.


Vad säger ni vilken ska jag välja och varför eller har ni andra förslag?
 
Tänkte du bara ha en Batis 25/2,0 då som resekamera? Låter ju då som om en RX 100 IV med 24-70mm/ F1.8-2.8 zoom kommer vara ett mycket mer användbart alternativ än det andra.
 
Tänkte du bara ha en Batis 25/2,0 då som resekamera? Låter ju då som om en RX 100 IV med 24-70mm/ F1.8-2.8 zoom kommer vara ett mycket mer användbart alternativ än det andra.

Ja på det sättet att brännvidden är större. Men med en Batis 25mm på a7 så kommer jag att få bättre bilder plus bättre bilder i dåligt ljus pågrund av fullformatsensorn?
 
Konstig jämförelse? Fundera igenom om det är fullformat eller kompakt kamera Du vill ha.

Är det kompakt så blir Sonyn ett bra val.

Vill Du ha fullformat, så borde väl en zoom sitta bra om det är resekamera Du vill ha.

Vill Du ha något mitt emellan storleksmässigt samt bildmässigt så kan ju Panasonic GM5 vara något?
 
Konstig jämförelse? Fundera igenom om det är fullformat eller kompakt kamera Du vill ha.

Är det kompakt så blir Sonyn ett bra val.

Vill Du ha fullformat, så borde väl en zoom sitta bra om det är resekamera Du vill ha.

Vill Du ha något mitt emellan storleksmässigt samt bildmässigt så kan ju Panasonic GM5 vara något?

Jag gjorde faktiskt såhär nu att jag beställde en Sony RX100 iii och sen så småningom så beställer jag en Canon EF 16-35/4 L IS USM till min 7D senare så har jag både vidvinkel till min DSLR och en kompakt :)
 
Jag tror din 7D kommer ligga kvar på hotellrummet oanvänd jag. :) Det är nog många som gjort den erfarenheten tidigare som det framgått i mången tråd här på FS. Du kommer säkert upptäcka att din lilla Sony är tillräckligt bra för dina resebilder och betydligt mycket smidigare och mindre störande för omgivningen än din tjockkamera.
 
Jag tror din 7D kommer ligga kvar på hotellrummet oanvänd jag. :) Det är nog många som gjort den erfarenheten tidigare som det framgått i mången tråd här på FS. Du kommer säkert upptäcka att din lilla Sony är tillräckligt bra för dina resebilder och betydligt mycket smidigare och mindre störande för omgivningen än din tjockkamera.

Jag fick hem min nya RX100 III idag och jag kunde inte vara nöjdare.
Jag är även rädd för att det du sa angående att min 7D kommer få stanna hemme stämmer.
Satan i gatan vilken bra liten kamera.
Jag är även nöjd över att jag köpte RX100 III istället för IV då jag är inte i behov av 4K filmning osv
för annars så skiljer sig kamerorna knappt från varandra plus att jag sparade in ca 5000kr.
 
Jag har både en Sony RX 100 IV och en Nikon D800 , den ena ersätter inte den andra, inte heller på en resa.

Däremot kompletterar de varandra vid olika tillfällen och olika typer av fotografering.
 
Jag har både en Sony RX 100 IV och en Nikon D800 , den ena ersätter inte den andra, inte heller på en resa.

Däremot kompletterar de varandra vid olika tillfällen och olika typer av fotografering.

Skulle nog vilja säga att då man vill resa väldigt lätt så ersätter den nästan en DSLR men det är klart den inte kan tävla men en fullformat och tror man det så är man ju inte riktigt riktig men som resekamera så är den är den nog bästa alternativet om man vill resa lätt. Har man däremot inget emot att bära runt på +1500g under en hel dag eller liknande så är självklart en DSLR ett bättre val.
 
Skulle nog vilja säga att då man vill resa väldigt lätt så ersätter den nästan en DSLR men det är klart den inte kan tävla men en fullformat och tror man det så är man ju inte riktigt riktig men som resekamera så är den är den nog bästa alternativet om man vill resa lätt. Har man däremot inget emot att bära runt på +1500g under en hel dag eller liknande så är självklart en DSLR ett bättre val.

RX 100 är ett utmärkt val. Jag har med båda, men som du säger, det är inte alltid man orkar eller kan släpa med sin DSLR då blir den kvar på rummet, RX åker smidigt ned i fickan, så den är kanon, jag har även undervattenhus till den. Så har man inte möjlighet, eller inte vill ha med en fickkamera och DSLR så kan jag verkligen rekommendera Sony RX 100-serien. Jag gillar inte mellantingen med halvstora kameror, då får man inte fördelen med en DSLR och inte heller fördelen med en liten kamera, det blir varken hackat eller malet, RX 100 är skitliten och bäst i klassen.

Jag har en RX IV, för att jag ville ha 4K. Men jag kan ärligt säga att jämför jag med min gamla RX 100, så ser jag inte nämnvärt stor skillnad på bilderna. Dock är de tagna i bra ljus och jag har ännu inte tagit så mycket med IV att jag egentligen vill uttala mig om den har bättre bildkvalitet eller inte. Men ni har varit inne på de tidigare med mark III, där lär det ju vara obefintlig skillnad mot IV, så vill man inte ha 4k eller slowmotion så skulle jag gå på den. Sony har onekligen lagt lite av vad jag tycker överpris på IV.

Så mitt tips, kör på en Sony RX III... fast nu ser jag att du redan köpt en. Grattis till ett bra val.
 
ANNONS