Annons

Sugen på en Holga

Produkter
(logga in för att koppla)
Holgan har en helt vanlig blixtsko som tar vilken blixt som helst :) Så det är bara och köra. Blixten som råkade sitta på min kamera är nån billig begagnad som jag fick av en polare.
 
Men om man inte slabbar själv och kan korrigera felexponeringar där hur blir det då?Då kan det ju i princip bli 4 rätt exponerade kort på en helrulle och säkert en heldel som är kolsvarta...
 
Ska ladda upp nån bild så snart jag orkar/hinner vara nere i labbet och kopiera fram några bilder.

Tycker inte exponeringen är så svår att komma till rätta med så länge man använder negativ film
 
precis, negativ film tål ju som sagt en hel del, ett par steg minus och många fler plus.. men räkna med att om du inte jobbar lite med kontaktkartan så kommer exponeringen var lite spridd :)
 
Nu har jag framkallat första filmen som är tagen med min nyinköpta holga. Etersom det var bra väder igår med mycket sol var det inga problem med exponeringen. Jag ska nu börja modifiera den så att jag kan ta 6x6 format.

/ mattias__O
 
Såja nu har jag kopierat fram en bild med den utborrade holgan.
Nu kom effekten fram och jag tycker det börjar se riktigt spännande ut.

bländare torde ligga runt 4,0-4,5 men ska kolla upp det mera exakt
 

Bilagor

  • holga.jpg
    holga.jpg
    27 KB · Visningar: 321
på något sätt killar det lite i kroppen när jag tänker på att borra upp digitalkameror. skönt att hela bredden på kamerautbudet finns!
 
hjälp vad peppad jag blir nu! måste ha en, pengarna kommer ju snart.. tänkte bara på en grej, det sas att holgan hade fast tid och bländare. men VILKEN tid och bländare? om jag nu fattat det hela rätt så är det bara att kompensera vid framkallningen som gäller!?
 
har modifierat den lite till
tagit ut insatsen och tejpat lite provisoriskt så nu är den en 6x6 eller nått liknande ;)
 

Bilagor

  • volvored444.jpg
    volvored444.jpg
    24.2 KB · Visningar: 258
utström skrev:
på något sätt killar det lite i kroppen när jag tänker på att borra upp digitalkameror. skönt att hela bredden på kamerautbudet finns!
låter inte som någon speciellt smart ide, men återkom gärna med en recention om du skulle få för dig att göra detta...
 
det finns en holga som tar 35mm film också, tror man får beställa den från hong kong dock.. men, eftersom lite av vitsen med en holga är hur objektivet beter sig känns det lite korkat å köra med ett rektangulärt film format..? möjligheten finns ju i alla fall.

som sagt, sök lite på google. finns också massor av tillbehör och olika kit att köpa... men allt som oftast har de hakat på lomo-trenden och kostar därmed grov apa. tror holga.net säljer en polaroid back till holgan för 140 euro. pass på. ;)

slutartiden ligger runt 1/100 och så vitt jag vet bör bländaren ligga på 8 och 11. min holga funkar, men det kan hända att bländaren lägger av med tiden..särskilt eftersom slutaren gör det, vilket är varför du mer eller mindre rekommenderas att bygga om den till en b-slutare efter ett tag.

angående filter.. så kommer jag fktskt inte ihåg just nu vad diamtern är (48?), men eftersom plasten är så mjuk funkar det finfint att bara skruva i en adapter till antingen en filterhållare eller glasfilter, bara man inte håller på å tar av och på den hela tiden. storleken gör ju iofs att man kan få tag på billiga glasfilter (5 spänn på foto mässan), men eftersom linsen är vidvinkel (60mm) är det alltid lättare att slänga på fler om man kör med gelatin... sen om man redan har en hållare kan man ju alltid bara leta upp en step-up ring.

skitsamma. vad jag egentligen ville säga var att holgan e skitkul och 350:- är ingenting i jämförelse med annan utrustning. sen när det kommer till framkallning av filmen så tycker jag, personligen, att låta nån annan göra det inte är något alternativ. har man inget kan man köpa all s/v filmframkallningsutrustning man behöver, inkl kemikalier (1l) för nån hundralapp eller två. framkallar man i en balja inne på dass behöver man inte ens en tank. nog för att holga fotografering kan tas som slappt, så är nog att skicka iväg en film för framkallning till ett högre pris än vad du kan framkalla tjugo filmer lite väl slappt?

var man köper det är väl bara en fråga om tycke och smak.. själv gillar jag photax.se som har det mesta. ett 10 pack 100asa efke 120 film för 220:- är perfekt för å testa holgan lite.. sen om man vill forsätta kan man ju alltid köpa ett 100 pack... :)
 
ANNONS